Craciun fericit!

Un lider trebuie să fie integru, empatic, perseverent, să înveţe continuu şi să ştie să comunice cu echipa sa, crede Sorina Donisa, CEO-ul agenţiei de recrutare în regim temporar Prohuman APT. Cum a ajuns ea în acest rol?

Autor: Ramona Cornea Postat la 07 mai 2023 144 afişări

Un lider trebuie să fie integru, empatic, perseverent, să înveţe continuu şi să ştie să comunice cu echipa sa, crede Sorina Donisa, CEO-ul agenţiei de recrutare în regim temporar Prohuman APT. Deşi businessul pe care îl conduce a trecut prin multe transformări de-a lungul ultimelor decenii, odată cu criza din 2008 – 2009, alinierea la grupul Prohuman, pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina şi incertitudinile din sfera economică ce au urmat, un lucru a rămas constant pentru executiva de la cârma companiei: adaptarea la orice îi apare în cale.

„Empatia şi încrederea în oameni au jucat şi joacă un rol foarte important în stilul meu de leadership, indiferent de etapele de dezvoltare prin care am trecut. Cred că, de-a lungul carierei mele, în funcţie de evoluţia companiei şi, totodată, de schimbările care au avut loc în organizaţie, care m-au şlefuit şi pe mine ca om, şi stilul meu de management a fost influenţat, plecând de la un model democratic cu influenţe ale modelului transacţional”, a spus ea pentru BUSINESS Magazin.

Sorina Donisa are o experienţă de peste 20 de ani HR, în domeniul financiar şi consultanţă şi ocupă poziţia de CEO al Prohuman APT, fosta companie APT Resources & Services, începând cu 2010, după 12 ani de activitate în cadrul companiei, căreia i se alăturase în 1998, pe poziţia de contabil-şef.

Ea povesteşte că în timpul facultăţii nu şi-a propus să lucreze în resurse umane, ci alesese zona financiară, însă în timp zona operaţională şi de business a atras-o mai mult. În plus, acum foloseşte foarte mult din ceea ce a învăţat în financiar în activitatea sa curentă. „Domeniul resurselor umane îţi oferă satisfacţia de a ajuta oamenii să-şi găsească provocările pe care le caută în dezvoltarea lor profesională. Nu exista candidaţi buni sau mai puţin buni, exista omul potrivit la locul potrivit. Pentru fiecare persoană care vrea să evolueze, care vrea să muncească, există jobul ideal pentru momentul acela din viaţa lui şi tu, ca profesionist în resurse umane, îl poţi ajuta să fie împlinit şi mulţumit de alegerea pe care o face candidatul în cariera sa”, adaugă ea.

Sub amprenta schimbării

Compania pe care o conduce, Prohuman APT, este unul dintre principalii furnizori de resurse umane în regim temporar de pe piaţa din România. În 2017, un procentaj de 80% din patru companii ale grupului APT a fost achiziţionat de către Prohuman Group, un grup de resurse umane prezent în şapte ţări europene – Ungaria, România, Slovenia, Croaţia, Serbia, Germania şi Austria. După această achiziţie Sorina Donisa şi-a păstrat rolul de acţionar şi CEO al acestor companii.

De atunci, activitatea în România s-a desfăşurat, până în prezent, în paralel sub celor două branduri, iar în 2022, compania a trecut prin un proces de tranziţie către elementele de brand ale Prohuman – nume, logo, domeniu web, precum şi popularizarea noii identităţi.  În prezent, compania are peste

4.500 de angajaţi în România, iar afacerile sale se ridică la circa 69 mil. euro.

Executiva adaugă că, în ultimii ani, datorită noii structuri din organizaţie, este nevoie de viziune, de aliniere la noile obiective ale grupului, şi, „ca atare, leadershipul transformaţional este cel preponderent”.

De altfel, notează că ultimii ani au fost o provocare pentru fiecare organizaţie şi prin prisma crizei COVID, „iar pentru echipa Prohuman România şi implicit pentru mine, asigurarea scalabilităţii în perioada de pandemie a fost o provocare pe care a depăşit-o cu succes”, afirmă ea.

„Noi ne-am dublat numărul de angajaţi temporari în pandemie, iar întreg procesul de recrutare, angajare şi gestionare a angajaţilor a fost o provocare din perspectivă pandemică, mai ales la volume de peste 2.500 de angajări în 2021. Asta ne-a ajutat să automatizăm o parte din procese, să fluidizăm/simplificăm şi mai mult procesul de recrutare şi cel de muncă temporară, proiect care continuă şi în acest moment prin implementarea unui chatbot care să automatizeze o parte din procesul de angajare.”

Cinci atribute esenţiale

Ea nu crede într-un singur stil de leadership, într-o reţetă care să se potrivească tuturor, ci într-o „şlefuire” continuă, un proces de învăţare continuu de-a lungul carierei. „De-a lungul timpului înveţi, te schimbi, te loveşti de situaţii de criză din care tragi învăţăminte, ca atare şi stilul tău se şlefuieşte odată cu tine. Nu cred într-o reţetă de a fi un bun lider, sau «one size fits all», căci fiecare situaţie necesită atenţie diferită şi uneori comportamente diferite. Asta nu înseamnă să-ţi trădezi propriile valori, din contră, orice decizie sau acţiune trebuie să fie în linie cu valorile tale umane astfel încât să poţi pune capul pe perna seara împăcat cu tine şi să simţi în sufletul tău că acţiunile tale şi deciziile tale sunt corecte.”

Referitor la calităţile unui bun manager, ea crede că este important să ştim dacă vorbim de un manager sau un lider. În cazul unui lider este de părere că cele mai importante sunt integritatea, empatia, învăţarea permanentă, perseverenţa şi comunicarea. Aminteşte integritatea pentru că, spune ea, afacerile de succes şi de anvergură trebuie să treacă testul timpului, nu doar pe bază contractuală ci mai ales pe baza încrederii dintre partenerii de business. „Dacă această încredere dispare, nici parteneriatul nu are şanse să evolueze. Apoi empatia, deoarece este de părere că afacerile cresc şi proiectele se concretizează prin oameni şi orice vizionar îşi dă examenul succesului doar dacă aceştia îl urmează şi cred în el. „Pentru asta este important să înţelegi emoţiile, perspectivele celor din jurul tău şi să fii acolo pentru ei.” De asemenea, în ceea ce priveşte învăţarea permanentă, consideră că este important să fii conştient că tot timpul ai ceva de învăţat de la oamenii tai, de la partenerii tăi, de la mediul de business, din studii etc. „E important să conştientizezi ce nu ştii şi cum poţi să înveţi sau la cine să apelezi pentru ajutor.” Perseverenţa, în viziunea sa, e acea calitate care te împinge să nu te dai bătut, ci să cauţi soluţii, să nu renunţi la crezul tău. Despre comunicare crede că este o calitate pe care un lider trebuie să o aibă pentru că este importantă capacitatea de a transmite clar, concis, dar cu tact mesajul tău ca lider. De asemenea, subliniază că trebuie să ştii să asculţi, să pui întrebări, să împărtăşeşti din experienţa ta, să mediezi, dacă este cazul şi nu în ultimul rând să inspiri echipa.

„Viaţa profesională este o călătorie de-a lungul căreia înveţi constant. Cu cât eşti mai deschis la idei noi, concepte inovative, cu cât curiozitatea îţi stimulează dorinţa de învăţare, cu atât evoluţia ta ca lider este accelerată. Cu toate acestea, liderul trebuie să fie atent ca, din dorinţa de cunoaşte cât mai multe, de a citi, de a acumula informaţii, să nu îşi piardă concentrarea asupra businessului. Până la urmă, prioritatea unui lider sunt organizaţia, parteneriatele de business şi echipa sa”, explică Sorina Donisa.

În ceea ce priveşte modele de lideri din cariera sa, CEO-ul Prohuman APT spune că nu a avut un singur model, ci mai multe de-a lungul timpului.

„Am învăţat de la mulţi oameni şi ceea ce sunt azi datorez în primul rând echipei mele, fondatorilor companiei APT, care au avut încredere în mine şi partenerilor de business care, fiind majoritatea multinaţionale m-au ajutat să gândesc la alta scară, să gândesc lucrurile în perspectivă, să gândesc pentru viitor, nu pentru azi. Am avut marea şansă să lucrez şi să învăţ de la doi fondatori extrem de ataşaţi de business, de oameni, de la care am învăţat enorm, inclusiv să scap de limitele pe care probabil că singură mi le puneam. Ei mi-au dat votul lor de încredere şi sunt conştientă şi recunoscătoare pentru şansa care mi s-a dat”, detaliază Sorina Donisa.

O carte pe care Sorina Donisa o recomandă altor lideri: Avantajul Fericirii – Shawn Achor

Mama, „busola” din plan personal şi profesional

Sorina Donisa spune că, în ceea ce priveşte formarea sa ca om, cea care a modelat-o este mama sa. „De la mama mea am moştenit iubirea şi devotamentul faţă de familie, ea a fost busola mea atât în viaţa personală, cât şi în business. Prohuman APT pentru mine este familia mea, este de fapt locul şi oamenii cu care îmi petrec cel mai mult timp şi, de-a lungul vieţii, mi-am găsit echilibru fie în familia de acasă, fie în familia de la birou.”

Despre calităţile esenţiale la oamenii din echipa sa, CEO-ul Prohuman APT spune că este important să  împărtăşească cu toţii aceleaşi valori organizaţionale: să fie „team playeri”, să nu rămână niciodată o mână întinsă fără ajutor, parteneriatele să fie mereu în centrul acţiunilor echipei, iar integritatea, onestitatea şi flexibilitatea să fie printre valorile personale. „Referitor la greşeli, cred în proverbul că numai cine nu munceşte nu greşeşte, ca atare la noi în organizaţie greşelile sunt acceptate, important este să învăţăm din ele şi să nu le repetăm. De aceea avem procese de control implementate ca să ne asiguram că ele sunt corectate la timp. Cred că fiecare persoană are dreptul la a doua şansă, cu toţii avem perioade bune şi mai puţin bune, de aceea suntem o echipă şi ne ajutăm între noi în perioadele grele, de fapt acestea ne şi unesc cel mai mult”, adaugă Sorina Donisa.

Lecţia primei crize, cu ecou în următoarele

Când vine vorba despre propriile greşeli făcute pe parcursul carierei, ea spune că au fost nenumărate şi că fiecare dintre ele a venit cu o lecţie învăţată. „Important este că nu am făcut greşeli majore sau care să fi avut impact în business. Provocarea cea mai mare pentru mine au fost criza din 2008, când am pierdut circa 40% din business într-un singur an şi care m-a învăţat rezilienţă, una care mi-a fost de foarte mare ajutor în pandemie.

De-a lungul anilor a mai învăţat că în poziţia de manager uneori este nevoie să decizi în favoarea binelui colectiv, deşi poate în detrimentul binelui unei persoane. „O altă lecţie importantă am învăţat-o de la consultantul nostru de business: companiile nu falimentează din lipsa de profitabilitate, ci din cauza unui cashflow defectuos.”

Un trend ireversibil

Despre piaţa în care activează compania pe care o conduce, executiva spune că a trecut prin multe transformări de-a lungul ultimilor ani, transformări în ceea ce priveşte modul de lucru, legăturile dintre angajaţi, în strategiile companiilor. „Piaţa muncii în 2022 a fost una dinamică, existând o mulţime de oferte în piaţă,  candidaţii fiind în postura de a alege. Acest trend a fost vizibil mai ales în prima jumătate a anului 2022.  Anul 2023 a adus o anume precauţie în strategiile companiilor în ceea ce priveşte planurile de dezvoltare a businessului, mai ales în zona IT, pe fondul anunţurilor făcute global de marile companii tech. Pandemia a adus cu ea un nou model de muncă, şi anume cel hibrid sau total remote şi ne aşteptăm ca aceste modele să dureze pe termen lung, în ciuda încercărilor unor companii de a atrage angajaţii înapoi la birou”, a concluzionat CEO-ul companiei de recrutare APT Prohuman.   

Portret de lider

Sorina Donisa, CEO, APT Prohuman

1. A studiat contabilitate şi informatică de gestiune la Universitatea de Vest Timişoara;

2. Şi-a început cariera în 1994, în compania Facsimil, ca office asistant, şi a continuat cu rolul de contabil în RTC (1997-1998);

3. S-a alăturat echipei APT Resources & Services (actuala Prohuman APT) în 1998, pe poziţia de CFO, din care a avansat în rolul de CEO în 2010;

4. Printre hobby-urile sale se numără lectura, călătoriile şi echitaţia.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.