Ce rol joacă voucherele de vacanţă şi primele de concediu în retenţia angajaţilor. Mihai Bârsan, Brandelier: „Importanţa voucherelor de vacanţă ca motivatori este surclasată doar de beneficii monetare, fie că vorbim de cele de bază (bonurile de masă) sau de cele de pe lista dezirabilului (al 13-lea salariu)”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 mai 2023 169 afişări

În încercarea de a păstra, motiva şi atrage cei mai potriviţi angajaţi, companiile îşi construiesc pachete salariale din ce în ce mai complexe. Voucherele de vacanţă şi primele de concedii joacă un rol tot mai important, aproape jumătate dintre angaţii cu venituri mari consideră voucherele de vacanţă foarte importante.

„Mă interesează să am mai multe zile de concediu”, spunea recent Bogdan A., despre alegerea pe care a făcut-o în privinţa locului de muncă, în condiţiile în care pachetele salariale erau similare, dar una dintre companii a acceptat să îi ofere mai multe zile de concediu. Aşadar, perioadele de relaxare şi odihnă joacă un rol tot mai important. Iar companiile se adaptează noilor cerinţe din piaţa muncii.

Aproape jumătate (48%) dintre angajaţii Pareto (cei cu venituri ridicate) le consideră foarte importante, în timp ce doar 32% le primesc de la angajatorii lor, arată un studiu Pareto Report realizat de agenţia de cercetare AHA Moments şi compania de consultanţă Brandelier.biz, în colaborare cu platforma de rezervări

EpicVisits.com. Importanţa voucherelor şi a bonusurilor de vacanţă este astfel semnificativ mai mare decât a abonamentelor de fitness (9%), a accesului la traininguri şi conferinţe (19%), a programului flexibil (41%) sau chiar a abonamentelor medicale private (43%). „Importanţa voucherelor de vacanţă ca motivatori este surclasată doar de beneficii monetare, fie că vorbim de cele de bază (bonurile de masă) sau de cele de pe lista dezirabilului (al 13-lea salariu)”, afirmă Mihai Bârsan, fondator al firmei de consultanţă în marketing Brandelier.

„Publicul Pareto este unul aparte, venitul e dublu comparând cu populaţia generală, mulţi dintre ei au echipe în subordine şi roluri manageriale, prin urmare şi aşteptările sunt mai ridicate”, declară Manuela Mancaş, managing director şi founder al companiei de cercetare de piaţă AHA Moments. Astfel, reprezentanţii publicului Pareto sunt mai preocupaţi decât publicul general în a găsi un angajator care să ofere asigurare medicală privată, acces la traininguri, team buildinguri, cât şi posibilitatea de a munci de acasă. Totuşi, există şi similitudini între populaţia Pareto şi cea generală: îşi doresc în aceeaşi măsură să aibă beneficii financiare suplimentare salariului (al 13-lea salariu, bonus de performanţă, bonuri de masă) şi îşi doresc în aceeaşi măsură vouchere de vacanţă. „Prin urmare, voucherele de vacanţă sunt un beneficiu cu succes garantat atât pentru publicul cu venituri ridicate, cât şi pentru cel general, vacanţele fiind întotdeauna o bună pârghie de a creşte satisfacţia angajaţilor”, argumentează Manuela Mancaş.

„Voucherele de vacanţă sunt un beneficiu cu succes garantat atât pentru publicul cu venituri ridicate, cât şi pentru cel general, vacanţele fiind întotdeauna o bună pârghie de a creşte satisfacţia angajaţilor.” Manuela Mancaş, AHA Moments

În ce priveşte voucherele de vacanţă, acestea „oferă un atu important: cresc puterea de cumpărare a celor care beneficiază de ele. Acestea au un nivel mic de taxare, de doar 10%, spre deosebire de alte beneficii extrasalariale, care sunt impozitate cu 42%. În plus, prin EpicVisits.com, posesorii de vouchere de vacanţă au posibilitatea de a rezerva şi plăti rapid, în câteva clickuri, cele mai bune cazări din România”, spune Raluca Jianu, cofondatoare a Epic Visits.

Studii recente arată că voucherele de vacanţă şi primele de concediu pot îmbunătăţi nivelul de satisfacţie şi pot creşte loialitatea faţă de companie, pot reduce nivelul de stres şi pot îmbunătăţi sănătatea angajaţiilor, potrivit unui studiu realizat de The Lancet Public Health, pot creşte nivelul de productivitate şi pot reduce absenteismul la locul de muncă, potrivit unui studiu realizat de Universitatea din Warwick, punctează Simona Podgoreanu, director HR, KPMG.

„Rolul beneficiilor este, în principal, de a atrage talente de pe piaţa muncii şi de a îmbunătăţi retenţia”, declară Simona Podgoreanu. Tot ea face referire la un studiu realizat de Glassdoor în 2021, intitulat „The Future Of Benefits”, care explorează modul în care pandemia de COVID-19 a influenţat percepţia angajaţilor asupra beneficiilor şi aşteptările lor viitoare. „Studiul arată că 74% dintre angajaţi consideră beneficiile extrasalariale ca fiind importante în alegerea unul loc de muncă şi 66% dintre respondenţi preferă companiile care le oferă flexibilitatea de a îşi personaliza pachetul de beneficii. În KPMG România, avem această posibilitate, ca angajaţii să îşi creeze propria structură de beneficii”, afirmă Simona Podgoreanu.

„E important să ne cunoaştem oamenii şi să întrebăm ce este important pentru ei pentru a simţi că fac parte dintr-o companie căreia îi pasă de nevoile şi interesele lor. Să înţelegem ce putem susţine în funcţie de puterea economică a companiei şi să gestionăm inteligent bugetele de beneficii extrasalariale.” Simona Podgoreanu, KPMG

În cadrul aceleaşi companii pot exista diferenţieri în ceea ce priveşte oferta de beneficii extrasalariale. „Unele companii pot oferi beneficii extrasalariale doar anumitor categorii de angajaţi, existând mai multe criterii prin care o companie poate decide să ofere beneficii extrasalariale diferite la diverse categorii de angajaţi: nivelul de vechime, postul ocupat (de exemplu poziţii manageriale sau nonmanageriale), performanţă (angajaţii care au o performanţă mai bună pot primi beneficii extrasalariale suplimentare ca o formă de recunoaştere etc.). În general, aceste decizii sunt luate pentru a atrage, reţine şi motiva angajaţii, dar şi pentru a optimiza costurile companiei”, completează Simona Podgoreanu.

De exemplu, unii angajaţi pot primi vouchere de vacanţă sau prime de concediu, în timp ce alţii nu, explică reprezentanta KPMG. Acest lucru poate fi motivat de politica internă a companiei sau de restricţii bugetare, dar şi de interese diferite ale diverselor segmente de angajaţi din companie. De aceea, este extrem de important ca politica de beneficii extrasalariale să fie comunicată clar şi transparent pentru toţi angajaţii companiei.

Beneficiile extrasalariale, inclusiv voucherele de vacanţă şi primele de concediu, sunt atent prezentate de consultanţi în procesele de recrutare tocmai pentru că rămân importante şi pot înclina balanţa deciziei unui candidat, punctează Paula Rus, operations manager în cadrul Adecco România. „Dacă la salariu diferenţa o face valoarea, deci cantitatea, la beneficiile extrasalariale contează din ce în ce mai mult şi calitatea acestora, cu impact direct în retenţia angajaţilor.”

„Eu am identificat primele de concediu şi voucherele de vacanţă ca beneficiu extrasalarial în mediul privat din România în urmă cu 8-9 ani, la companii din sectorul energetic. Ulterior le-am regăsit şi în alte domenii”, povesteşte Paula Rus. Aceste beneficii sunt introduse prin Contractul Colectiv de Muncă (CCM), cu trasabilitate legală în aplicare şi pentru angajaţii temporari care au drepturi egale cu angajaţii direcţi ai unei companii. Atunci când sunt introduse prin CCM, ele se aplică tuturor angajaţilor în baza unor criterii clare (de exemplu vechimea în companie), care pot influenţa eventual valoarea acestora, explică Paula Rus.

„Dacă la salariu diferenţa o face valoarea, deci cantitatea, la beneficiile extrasalariale contează din ce în ce mai mult şi calitatea acestora, cu impact direct în retenţia angajaţilor.” Paula Rus, Operations Manager, Adecco România

În funcţie de etapa de viaţă sau din carieră în care se află un candidat, elementele pe care le analizează într-o ofertă diferă, iar un consultant de recrutare trebuie să identifice punctele de rezonanţă individuale. „Aşa cum am spus, salariul este reperul de «igienă», iar anumite beneficii ca bonurile de masă la valoare maximă, bonuri cadou de sărbători, transport gratuit sau decontat, maşina sau telefonul de serviciu utilizabile şi în interes personal, asigurarea privată de sănătate etc. sunt considerate de candidaţi ca fiind «by default». În lipsă de personal, companiile îşi aliniază repede pachetele de beneficii pentru a rămâne atractive în piaţa de candidaţi, iar asta determină candidatul să fie din ce în ce mai selectiv şi să caute elementele particulare care răspund contextual nevoii lui de schimbare. Platformele de beneficii au prins avânt în zona de office tocmai ca răspuns la această nevoie de adaptare la nevoile fiecărui angajat, a pachetului de beneficii în raport cu o sumă maximă stabilită de companie”, declară reprezentanta Adecco.

„Angajatorii depun eforturi constante pentru a diversifica şi îmbunătăţi pachetele de beneficii extrasalariale, atât pentru atragerea de noi talente, cât şi pentru menţinerea angajaţilor existenţi. Primele sau voucherele de vacanţă reprezintă un aspect fundamental al acestor pachete de beneficii, alături de tichetele de masă, fiind acordate de peste 75% dintre companiile medii şi mari partenere cu Wizrom”, spune Roxana Ilief, manager, HR Division în cadrul Wizrom, care are peste 1.000 de companii cliente a căror salarizare este calculată folosind aplicaţia Wizrom.

În general, companiile aleg să ofere prime sau vouchere de vacanţă tuturor angajaţilor. „Cu toate acestea, în unele situaţii, aceste beneficii pot fi legate de anumite criterii, cum ar fi vechimea în companie (de exemplu, angajaţii trebuie să aibă cel puţin trei ani de experienţă) sau alte aspecte (angajaţii nu trebuie să fi avut absenţe nemotivate sau sancţiuni disciplinare în ultimele 6 luni). Aceasta sugerează că în cadrul companiilor există unele condiţii specifice care trebuie îndeplinite pentru a beneficia de aceste avantaje”, completează Roxana Ilief.

Există avantaje clare şi pentru companii în ce priveşte acordarea de vouchere sau prime de concedii, dincolo de motivarea, atragerea şi retenţia personalului. Mitel Spătaru, tax partner în cadrul Crowe Romania, spune că „În primul rând, de reţinut faptul că voucherele de vacanţă se supun regulilor generale privind acordarea biletelor de valoare. În mod specific, tot conform actului normativ citat, voucherele de vacanţă se acordă angajaţilor pentru acoperirea costurilor ocazionate de deplasările în scop turistic intern, respectiv sunt destinate a încuraja turismul pe teritoriul României”.

Nivelul maxim al sumei care poate fi acordată unui angajat în decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanţă este de 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată şi sunt supuse impozitului pe veniturile din salarii, fără a fi luate în considerare în baza de calcul pentru stabilirea contribuţiilor sociale obligatorii.

„Din perspectiva avantajelor, un aspect de reţinut este că voucherele de vacanţă sunt plafonate individual (adică şase salarii de bază minime brute pe ţară), dar nu sunt incluse în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază, aşa cum se întâmplă cu alte tipuri de beneficii, cum ar fi: contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajaţii proprii, cazarea şi contravaloarea chiriei pentru spaţiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziţia angajaţilor proprii, contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului ş.a.”, adaugă Mitel Spătaru.

Voucherele de vacanţă se pot folosi doar pentru sejururi în România şi există două tipuri diferite. Pe de o parte sunt tichete de vacanţă acordate bugetarilor, în valoare de 1.450 lei, indexate anual. Pe de altă parte, există tichete de vacanţă ce pot fi acordate de firme private şi care sunt taxate doar cu 10%, ceea ce le face foarte atractive.

„Acordarea acestor tichete a salvat turismul în pandemie, dar a avut şi alte efecte pozitive: multe locaţii au fost scoase din zona «gri», au încurajat investiţiile etc. În acelaşi timp, au crescut şi preţurile şi a adus o presiune asupra pieţei muncii, rezolvată în prezent prin muncitori migranţi”, adaugă Mihai Bârsan.

Una peste alta, în prezent sunt aproximativ 1,7 milioane de angajaţi din România care au deja ca beneficiu în pachetul salarial vouchere de vacanţă, iar estimările se referă la o creştere anuală de 10%, spune Raluca Jianu, cofondatoare a platformei EpicVisits. EpicVisits.com selectează cele mai bune unităţi de cazare din România, având criterii precum designul, amplasarea, povestea, experienţele oferite sau calitatea review-urilor.

„Voucherele de vacanţă oferă un atu important: cresc puterea de cumpărare a celor care beneficiază de ele. Acestea au un nivel mic de taxare, de doar 10%, spre deosebire de alte beneficii extrasalariale, care sunt impozitate cu 42%.” Raluca Jianu, cofondatoare Epic Visits

„Mulţumită sistemului de rezervare şi plată facil, integrat cu platforme globale, iubitorii de călătorii pot să-şi rezerve rapid vacanţa dorită din România. Opţiunea de split payment oferă utilizatorilor posibilitatea de a folosi mai multe carduri pentru aceeaşi tranzacţie, fiind acceptate carduri de debit, de credit sau de vacanţă (Edenred, Sodexo, UP)”, declară Raluca Jianu. Ea adaugă că până în prezent, pentru rezervările făcute pe EpicVisits.com, cheltuiala medie cu vouchere pe rezervare este de 1.200 de lei.

„Am lansat de puţin timp acest serviciu de rezervare şi plată online dedicat voucherelor de vacanţă şi deja jumătate dintre rezervările făcute zilnic provin de la utilizatorii care aleg o astfel de metodă de plată. EpicVisits înlătură nişte bariere importante: nu mai trebuie să cauţi un hotel care acceptă o astfel de metodă de plată, iar dacă valoarea rezervării depăşeşte suma disponibilă pe voucher poţi adăuga încă un card (split payment). În plus, prin procesul de curatoriere, ai acces la o selecţie a celor mai bune unităţi de cazare”, completează Raluca Jianu.

În ce priveşte platforma EpicVisits, citybreak-urile au fost în topul preferinţelor până nu de mult, dar de două săptămâni se fac în special rezervări pentru unităţi de cazare de pe litoral. „Primim din ce în ce mai multe solicitări de combo-uri, însemnând cazare plus experienţă (degustare gastronomică etc.), ceea ce înseamnă că există un apetit crescut pentru turismul experienţial”, adaugă Raluca Jianu.    

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Special,
angajati,
beneficii,
vacanta,
concediu,
munca

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.