Argintie?!? Vopseste-o in alb!
Pe vremuri, marii constructori de autoturisme foloseau solzi de peste pentru a obtine echivalentul vopselei metalizate de azi si pentru a-si atrage clientii. Astazi, stralucirea vopselei nu mai constituie o problema, insa lupta pentru clienti se poarta prin sutele de mii de nuante de vopsea inventate intre timp.
Strazi albe
Tendintele sunt vizibile si pe strazile noastre, unde modelele premium ale constructorilor de top par sa adopte, la unison, culoarea alba. Deja au aparut o serie de astfel de bolizi vopsiti in culoarea puritatii: modelul Q7 de la Audi, X5 de la BMW, Cayene de la Porsche si clasele M si GL, SUV-urile celor de la Mercedes sunt purtatoarele de drapel, cu cele mai multe unitati albe vandute (vorbim de clasa premium, bineinteles). Si, pentru ca trendul este doar la inceput, mai multe astfel de masini sunt asteptate pe strazi: Autoitalia, importatorul Maserati in Romania, a primit, de curand, o a doua comanda pentru un Maserati Quattroporte alb-perlat, o culoare speciala si unica, deocamdata, in Romania, dupa ce a mai vandut un prim model alb al aceleiasi limuzine super-sportive, de la inceputul anului.
Cateva dintre showroom-urile marilor constructori de la noi sunt deja pline de masini albe, si tocmai pentru ca aceasta culoare nu era asteptata pe limuzine sau SUV-uri, devine din ce in ce mai clar ca albul devine o culoare la moda pentru cei care doresc sa epateze. In acest an, din cele peste 1.100 de Audi livrate de Porsche Romania in primele cinci luni, peste 63 au fost albe. Cel mai popular model este Audi Q7 cu numai putin de 23 de unitati, insa intreaga gama este reprezentata aici: de la Audi A3 pana la Audi A8 (patru limuzine A8 albe au parasit "padocul").
Importatorii care s-au aliniat trendului, mizeaza pe faptul ca daca un client vrea sa achizitioneze un model alb, el nu mai trebuie sa astepte masina comandata, ci poate pleca direct cu una din showroom. Alti importatori prefera insa culorile obisnuite si mizeaza pe faptul ca pot livra o masina in aproape toate culorile imaginate de un client, cu conditia ca acesta din urma sa aiba rabdare.
Astfel, importatorii au doua optiuni: fie risca sa mearga pe mana trendurilor, mai mult sau mai putin evidente, fie vor comanda pentru showroom masini in culori clasice, mizand pe rabdarea clientului care prefera o nuanta neobisnuita pentru acel model.
DaimlerChrysler Automotive Romania, importatorul Mercedes, pare sa se fi decis: incepand cu 2006, a vandut peste 165 de masini albe si confirma interesul romanilor pentru aceasta culoare, inclusiv in cazul limuzinele si SUV-urilor Mercedes. Constructorul german, recunoscut si pentru sobrietate, a vandut deja in Romania 40 de masini vopsite in culori foarte indraznete, din gama Designo: nuante green-gold, grey-blue sau dark blue-purple.
Nicio garantie, si totusi...
Pentru dealerii care aleg sa urmareasca tendintele, lucrurile nu sunt atat de simple. Desi culoarea urmatoarelor modele de masini este deja cunoscuta, cu mai bine de doi ani in avans, inainte ca macar designul definitiv al masinii respective sa fie ales, preferintele clientilor pot sa difere de la tara la tara. Deci previziunile specialistilor care sustin ca nuantele dominante vor fi cele curajoase, stralucitoare, si ca negrul, griul sau argintiul, ce domina astazi soselele lumii, vor traversa un con de umbra, pot fie sa intarzie in unele tari, fie sa nu se aplice deloc.
Cert este faptul ca aceste tendinte sunt atribuite, de regula, unei maini de oameni, considerati de toti ceilalti adevarati "guru ai nuantelor".
Li Edelkoort este unul dintre ei. Una mai precis. Abilitatea ei de a prezice sau forma deopotriva viitoarele tendinte au ridicat munca sa pana la nivelul de cult, mai ales in industria automobilelor. Ea conduce Trend Union, companie ce prezice, cu doi ani mai devreme, viitoarele hituri in materie de culoare din industria de fashion si cea de automobile. Printre clientii sai se numara Citro'n, Jaguar, Nissan, Renault si Volkswagen, ce si-au ales paletele de culori pentru noile modele lansate mai ales in functie de predictiile ei.
Un alt astfel de expert este Chris Webb, cel care conduce departamentul de dezvoltare a culorilor de la General Motors, companie ce detine unsprezece astfel de studiouri de design coloristic, in toata lumea. "Niciodata nu a fost mai importanta culoarea masinii in vanzarile de automobile. Aproape patru din zece clienti vor alege alta marca daca nuanta pe care o cauta nu exista la primul brand. Acum zece ani, acelasi procent era de 27%", spune seful culorilor de la GM.
Viata unei noi culori poate dura doar cateva luni, in cazurile nefericite, dar o alta nuanta poate fi pe trend ani buni la rand. Si asta cauta toti specialistii, culoarea ce ii poate mentine in topul preferintelor pentru o perioada cat mai lunga, deoarece, de multe ori, tocmai paleta de culori disponibila poate face diferenta in alegerea unui model in dauna altuia. Sigur, culoarea nu este cel mai important aspect in alegerea unei masini, dar atunci cand se ajunge la paleta de culori, constructorii ar trebuie sa se inscrie pe trend pentru a nu avea surprize neplacute.
Tocmai din acest motiv, costurile de dezvoltare a noilor nuante au ajuns la sume considerabile. Webb aproximeaza cheltuielile GM pentru noi culori undeva la 250 de mii de dolari pentru fiecare noutate, iar perioada testarilor poate dura mai mult de doi ani. Deci presiunea studiourilor de creatie de a gasi culoarea potrivita pentru modelul potrivit este imensa.
Ultimele amestecuri
Atelierele de la General Motors au ales deja culorile exterioare ale masinilor ce urmeaza a fi lansate in 2009, si in foarte scurt timp le vor alege si pe cele ale modelelor 2010. DuPont, unul dintre cele mai cunoscute nume din domeniu, a mers mai departe si lucreaza momentan la culorile anului 2011.
Astazi, cea mai populara culoare purtata inca cu mandrie de orice limuzina ce se respecta sau de una din fiecare cinci masini din lume, indiferent de model, este argintiul. Dar Karina Surcina, managerul culorilor de la DuPont, prezice ca argintiul, cel putin asa cum il cunoastem noi acum, fie va prelua si alte nuante, de bleu sau albastru, fie va lasa locul unor nuante noi de gri, ce deja au fost create in laboratoarele marilor constructori.
"Deja vedem multe reflectii ale argintiului ce domina industria pana acum, iar cea mai promitatoare dintre ele, cel putin pentru clasa premium se numeste Alubeam, culoare ce si-a facut debutul in 2007, odata cu aniversarea de 40 de ani a Mercedes-Benz CL65 AMG." Desi Alubeam este deocamdata disponibila doar pentru exclusivistul model Mercedes, nuante similare vor fi folosite in productia de masa in urmatorii ani. Surcina spune ca, cel mai probabil, nuantele de metal-lichid, asa cum este cromul, vor fi folosite cat de curand ca o alternativa la argintiul de astazi.
In aceeasi ordine de idei, alte culori sunt pe val: verdele este pe punctul de a reveni in topul preferintelor dupa cativa ani in care a fost ignorat, iar Webb crede ca insuccesul din ultimii ani a fost cauzat tocmai de imensa priza pe care aceasta culoare a avut-o intre 1980 si 1990. Tot el spune ca verdele, in diferite nuante, va deveni foarte cautat din nou, incepand cu modelele din 2009 si 2010.
Toti specialistii sunt de acord insa intr-o privinta: culorile aprinse, stralucitoare, vor fi pe trend in perioada urmatoare. Acest fapt a fost resimtit si la Salonul Auto de la Detroit, unde un Chevrolet Camaro cabriolet a fost starul salonului nord-american. Chevroletul a fost vopsit intr-un portocaliu aprins, iar specialistii cred ca tocmai culoarea i-a atras notorietatea la eveniment. "Nu pot spune ca atentia s-a datorat numai culorii deosebite, dar acea Hugger Orange Tricoat (culoarea masinii-n.r.) a facut senzatie", spune Webb, cel care a ajutat la nasterea acelei nuante.
Culorile au jucat un rol deosebit inca de la primul automobil si intotdeauna a existat o legatura foarte puternica intre marcile de automobile si culoare. Incepand din perioada Grand Prix-urilor interbelice, automobilele purtau o culoare specifica tarii pe care o reprezentau: italienii foloseau faimosul "Rosso Corsa" pentru Ferrari, Alfa Romeo si Maserati, culoare ramasa in preferintele italienilor si azi (monopostul de F1 Ferrari este inca rosu); englezii foloseau "British Racing Green", cu origini de la inceputul secolului 20, iar in zilele noastre modelele Jaguar din F1 foloseau tot aceasta culoare; germanii foloseau alb (se pare ca tot ei au revenit astazi la aceasta preferinta), apoi au inventat atat de cunoscutul argintiu, prin legendarele "Silver Arrows": pentru a reduce greutatea masinilor de curse cu orice pret, Alfred Neubauer, atunci managerul echipei de F1 Mercedes, a decis sa curete vopseaua de pe monoposturi. Acel argintiu este inca folosit de Mercedes in F1 sau de Audi in cursa de 24 de ore de la Le Mans, dar a devenit si cea mai folosita vopsea, la nivel mondial, pentru cele mai multe dintre masinile premium. Acum, lucrurile par sa se schimbe si s-ar putea ca albul sa fie noua alegere mondiala. Romania pare sa fi ales deja.
In intampinarea trendului
argintiul, cea mai populara culoare de astazi, cand una din cinci masini sunt vopsite astfel, va prelua reflectii de bleu, albastru si alte nuante;
vopselele cu tente de metal-lichid, de exemplu cromul, vor cunoaste o crestere majora;
violetul, in diferite nuante, va continua sa castige in popularitate;
aproape toate nuntele aprinse folosite inainte doar pe masini-concept vor face pasul spre productia de serie;
auriul si verdele vor redeveni hituri in industria de culori;
culorile neutre, cum sunt maroul sau griul, vor castiga multi adepti pe piata modelelor de lux;
iar albul, vopsea din ce in ce mai cautata pentru masinile premium din Romania, va cunoaste o crestere in popularitate la nivel mondial (poate nu la fel de accelerata ca si cea de pe piata romaneasca).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro