De ce este mai uşor să înfiinţezi un start-up tech în Olanda versus România?

Autor: Ioana Niţă Postat la 26 iunie 2024 118 afişări

Ecosistemul de start-up-uri tech din România s-a dezvoltat foarte mult cu precădere în ultimii 5-6 ani, DAR încă mai E mult de crescut pentru a atinge nivelul de dezvoltare din vestul Europei.

În Olanda, de exemplu, start-up-urile sunt susţinute încă de la înfiinţarea lor prin diferite surse de finanţare – granturi sau chiar credite – şi prin scutirea de anumite taxe, a povestit în cadrul emisiunii ZF IT Generation George Vişniuc, un român care a fondat alături de trei olandezi şi un marocan start-up-ul ALLEO, ce a obţinut recent o rundă de finanţare de serie A în valoare de 5 mil. euro.  „În general, mediul de business e foarte favorabil antreprenorilor. Adică la Camera de Comerţ, ca individ, în 20 de minute deschizi o companie în Olanda, de exemplu, şi te sprijină, practic în toate etapele, adică de la început cu partea de înfiinţare şi până la partea de oferire de granturi, credite, ori sub forma de a plăti mai puţin taxe, ori de lua împrumuturi bancare şi tot. Este un mediu foarte favorabil antreprenorilor şi te lasă să experimentezi cu uşurinţă. Spun asta în contextul în care circa 8% din start-up -uri au succes şi când zic succes mă refer la faptul că trec în faza următoare după ce iau prima parte de bani şi ajung la seria A.  Iar restul eşuează pentru că este un spaţiu foarte competitiv. Dar, cel puţin în Olanda, nu sunt foarte multe bariere ca să experimentezi, să începi. Şi dacă eşuezi nu este o problemă, nu eşti condamnat, ca să zic aşa”, a precizat el, adăugând că în România procesul de a înfiinţa o firmă şi de a intra în legalitate este puţin mai complicat. „De foarte multe ori, trebuie să apelezi la un contabil bun sau la un avocat bun pentru a înfiinţa o firmă şi nu toată lumea are acces. Adică dacă te uiţi la demografia antreprenorilor, practic în Olanda sunt foarte mulţi tineri de 20 de ani care încep un business şi nu le trebuie decât 50 de euro ca să înregistreze compania şi asta e tot. Plus o idee bună. Pe când aici ai nevoie de puţin mai multe resurse, cel puţin asta a fost experienţa mea.”

George Vişniuc a înfiinţat ALLEO (anterior YourCampus) împreună cu Adil Bougamza, Florian Gendrault,  Ruben van den Boogaard şi Sven Cune în 2021, însă cei cinci au început să lucreze efectiv la proiect încă din 2020. „Am început proiectul în 2020 împreună cu patru cofondatori cu care am lucrat împreună la o altă firmă în Amsterdam. Între timp am început să lucrăm în alte locuri şi ne-am reunit la un moment dat ca să lucrăm în timpul nostru liber la proiectul acesta. Am pornit de la ideea că pentru a obţine beneficii secundare întotdeauna trebuie să lucrezi pentru o corporaţie, adică pentru o companie mai mare. Şi prin beneficii secundare mă refer la sală, mai multe zile libere şi alte astfel de beneficii pe care nu putea să ţi le ofere o companie mică. Şi ideea noastră a fost că am putea să facem un produs, unde să agregăm oferte foarte bune şi să le oferim companiilor mici pentru a le oferi la rândul lor angajaţilor lor. Adică să ai aceleaşi beneficii ca la o corporaţie, dar să lucrezi la o companie mai mică, la un start-up”, a explicat el ideea de la care a pornit businessul. Start-up-ul a reuşit să obţină până acum mai multe runde de finanţare în valoare totală de 8,2 milioane de euro, cea mai recentă investiţie primită (seria A) fiind în valoare de 5 milioane de euro. Toate finanţările de până acum au fost obţinute de la investitori din Olanda, runda de finanţare de serie A fiind condusă de Mediahuis Ventures. Cum funcţionează însă platforma de beneficii pentru angajaţi dezvoltată de ALLEO? „Mai ales în ţările nordice, ţi se oferă un buget fix pe lună şi tradiţional tu poţi să-l consumi pe orice beneficiu pe care ţi-l oferă compania. În multe cazuri, o bicicletă sau abonament la sală sau alt beneficiu pentru care există un «deal» special cu acea companie. Acum, practic noi luăm bugetul acela, iar companiile le oferă angajaţilor beneficiile prin intermediul marketplace-ului nostru care în prezent are sute de furnizori. Iar angajaţii îşi pot alege nu doar din 2-3 opţiuni, ci din sute de opţiuni”, a punctat George Vişniuc. În topul celor mai accesate beneficii de pe ALLEO se numără abonamentele la sală, diferite servicii de transport şi diferite servicii şi produse pentru divertisment şi relaxare.



Rubrica „Start-up Pitch”

Invitat: George Vişniuc, cofondator şi CTO al ALLEO

Ce face? A dezvoltat în Olanda o platformă de beneficii pentru angajaţi

„Mai ales în ţările nordice, ţi se oferă un buget fix pe lună şi tradiţional tu poţi să-l consumi pe orice beneficiu pe care ţi-l oferă compania. În multe cazuri, o bicicletă sau abonament la sală sau alt beneficiu pentru care există un <<deal>> special cu acea companie. Acum, practic noi luăm bugetul acela, iar companiile le oferă angajaţiilor beneficiile prin intermediul marketplace-ului nostru care în prezent are sute de furnizori. Iar angajaţii îşi pot alege nu doar din 2-3 opţiuni, ci din sute de opţiuni.”


Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Pavlos Loizou, CEO & cofondator, Ask Wire - bază de date ce îşi propune să adune toate activele imobiliare din Balcani

Ce e nou? Start-up-ul din Cipru a semnat primul său contract pentru un proiect pilot cu o companie de energie din România.

„Am semnat primul nostru contract cu o companie de energie din România pentru realizatea unui proiect pilot, în cadrul căruia vom cartografia potenţialul de energie solară al unui oraş.

Vom cartografia deci întregul oraş, vom analiza fiecare acoperiş şi îi vom permite astfel companiei de energie să identifice care sunt gospodăriile care oferă cea mai mare oportunitate de business. Noi vom livra date integrate: cel mai bine amplasate acoperişuri în ceea ce priveşte potenţialul de energie solară, care au şi o înălţime care să permită un asemenea proiect, dar din zone unde gospodăriile au un anumit nivel de venituri, care să indice că îşi pot permite un asemenea proiect. Este primul nostru proiect de acest tip din România.“

2. Invitat: Iulia Dorobanţu, cofondatoare, Charger.ro – integrator de produse şi servicii pentru eficienţă energetică

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să îşi crească anul acesta businessul de patru ori comparativ cu 2023, în condiţiile în care portofoliul său de soluţii a crescut substanţial anul trecut, compania axându-se acum pe zona de vânzări pentru a atrage cât mai mulţi clienţi. Start-up-ul a fost înfiinţat în 2021, a ajuns în prezent la un portofoliu de circa 75 de producători şi furnizori de servicii şi la peste 120 de clienţi pentru care a intermediat implementarea proiectelor, fie că a fost vorba de staţii de încărcare pentru vehicule electrice, panouri fotovoltaice sau soluţii smart city.

„În ultimii doi ani am crescut foarte mult. Acum doi ani eram în prima etapa definitivării businessului, eram în cadrul acceleratorului Innovix, care pentru noi a fost o primă definitivare a unui MVP şi a unui produs pe care l-am pus pe piaţă,  urmând ca la finalul anului 2022 să închidem şi o primă rundă de investiţie de tip pre-seed sub umbrela Bravva Angels, Autonom fiind investitorul principal. Iar această investiţie ne-a ajutat foarte mult şi ne-a dat energie,  la propriu şi la figurat, să lansăm platforma nouă şi brandul în martie anul trecut, urmând să creştem numărul de clienţi, să definitivăm echipa şi să investim în tot felul de zone cheie, atât publice, de prezenţă pe piaţă, cât şi intern, în structura companiei şi a echipei foarte mult.”

3. Invitat: Ion Gavrilescu, cofondator FieldOS – aplicaţie pentru gestionarea echipelor din teren

Ce e nou? Start-up-ul local are în prezent deschisă o rundă de finanţare în valoare totală de un milion de euro, sumă necesară în principal pentru extinderea în străinătate – pe alte pieţe europene şi pe piaţa din SUA. Start-up-ul a dezvoltat o nouă versiune a aplicaţiei sale care îi va permite să scaleze mult mai rapid la nivel internaţional.

„Am început discuţiile cu câteva fonduri de venture capital (VC), iar cu unul dintre acestea suntem într-un stadiu destul de avansat de due diligence cam două luni. Noi anul trecut am luat o finanţare printr-un Convertible Loan Agreement, care, ca să se convertească în condiţii bune pentru noi şi pentru investitori, pentru că nu vrem să rămânem cu prea puţine acţiuni noi fondatorii, trebuie să luăm un milion de euro de la un VC.



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
beneficii,
business,
antreprenori

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.