I love my job. Şi programarea poate fi făcută din pasiune
Sebastian Doroftei a ales informatica încă din gimnaziu, fără să fi văzut vreodată un calculator şi anticipând dezvoltarea ulterioară a domeniului. Nu s-a lăsat descurajat de prima notă primită – 2 – şi după multă muncă şi nopţi nedormite – se află în postura în care să dea şi sfaturi generaţiilor care cunosc deja beneficiile aduse de acest domeniu. Cel mai important? Şi programarea trebuie să fie făcută din pasiune, iar rezultatele – chiar şi financiare, sunt doar o consecinţă.
„Mi se părea că era noul trend. Eram foarte pasionat de matematică şi, pe de altă parte, eram şi conectat la viaţa reală şi mi se părea că doar din matematică nu poţi să-ţi creezi o carieră. Poate doar o carieră academică. M-am documentat, la nivelul la care puteam să mă documentez, în clasa a opta, în 1995, când nu exista internet, şi am ales informatica. Am ajuns la liceul de informatică fără să fi văzut calculator niciodată. Am fost foarte ambiţios. Prima mea notă la informatică a fost 2”, descrie Sebastian Doroftei, CEO-ul agenţiei de software development şi marketing digital Codezilla, felul în care privea domeniul programării în copilărie. Avea încredere însă că poată să depăşească acest „impas” de început, mai ales fiindcă terminase clasa a opta cu 10 şi era foarte sigur pe el, mizând pe inteligenţa nativă. „Dar programarea necesită muncă. Am pierdut multe nopţi ulterior. De la nivelul de nota 2 am ajuns în loturile naţionale, în doi ani. Am fost olimpic şi în liceu şi în facultate. Am terminat facultatea, m-am angajat aici ca programator şi am început să lucrez să fac programare”, îşi descrie el evoluţia. Cum vede el lucrurile în domeniu, după ce şi-a construit întreaga carieră în aceasta? „E cam ceea ce le zic eu tuturor oamenilor care încep la noi şi care îşi doresc să evolueze: trebuie să faci programarea din pasiune. Trebuie să ai conştiinţa lucrului bine făcut. Când te duci seara la culcare, trebuie să ştii că în ziua aia ai făcut tot ce puteai face mai bine. Am avut experienţe cu oameni care au ales să facă programare pentru că era plătită bine. Cea mai mare parte dintre cazuri au fost eşecuri. Pentru că programarea trebuie să o faci cu pasiune, trebuie să-ţi placă ceea ce faci. Banii sunt doar o consecinţă.”
Carte de vizită
Sebastian Doroftei
1. Şi-a început cariera în 2003, fiind primul programator al Codezilla;
2. De peste un deceniu, el a fost coloana vertebrală a dezvoltării în cadrul Codezilla, în calitate de CEO, reuşind să obţină creşteri anuale atât în dimensiunea echipei, cât şi în venituri, care au ajuns anul trecut la peste 20,3 milioane de lei, potrivit datelor publice disponibile.
Din rolul de CEO al Codezilla, spune că îşi propun să ofere clienţilor lor „mai mult”: „Există în piaţă o lipsă de corelare între echipele de strategie, de digital şi de dezvoltare pe proiecte de programare. Iar asta duce la proiecte întârziate, stres pentru clienţi, greşeli. Noi le avem pe toate in-house”. Potrivit lui Doroftei, Codezilla vrea să ofere clienţilor o experienţă completă din acest punct de vecdere, de la începutul proiectului până la final. Compania românească are o istorie de 30 de ani, dar oferă servicii de digital de 20 de ani, când a început de altfel să lucreze pentru companie şi Sebastian Doroftei, în 2003. „Prin 2014, când ne-am dat seama că dezvoltarea de soft are o dinamică mult mai mare decât restul serviciilor pe care le oferim, am decis să facem un spin-off din vechea companie, care a implicat şi o schimbare de nume, în urma unui brainstorming făcut printre angajaţi: ne-a plăcut combinaţia între Code, ceea ce ne doream să facem, şi -zilla, care e folosit, de multe ori, ca să arate că ceva e foarte mare. Aşa că aşa s-a născut Codezilla, în 2014.”
În prezent, o mare parte dintre proiectele pe care le fac sunt axate pe piaţa de publicitate şi încep cu produse care nu necesită foarte multe cunoştinţe tehnice, cum ar fi bannerele, newsletterele şi alte produse adiacente, însă se axează mai ales pe produse mai complexe, precum site-urile de prezentare, aplicaţiile de mobile, site-urile de e-commerce sau softurile de business. Recent, au început să livreze proiecte şi în zonele de blockchain, NFT-uri, realitate augmentată. Pe lângă acestea, oferă şi servicii de marketing digital, de la strategie la implementare. Din rândul proiectelor lansate, Sebastian menţionează soluţia de mobilitate urbană Splash (lansată în 2019, este rezultatul unei investiţii de peste 2 milioane de euro), cât şi EcoHop, un integrator de soluţii de mobilitate care va fi lansat în curând: „Mai avem şi alte proiecte în plan. Mai sunt proiecte la care am lucrat şi la care continuăm să lucrăm şi toate sunt construite pe modelul de businessuri separate”. În rândul realizărilor recente ale Codezilla se numără deschiderea primului birou în afara ţării, în Statele Unite ale Americii: „E un proiect-pilot. Dacă merge aşa cum ne dorim, o să deschidem şi alte birouri anul viitor. Suntem maturi şi avem o experienţă foarte mare în domeniu, astfel încât să putem concura cu marile companii internaţionale din această industrie”.
Dacă iniţial Sebastian Doroftei era singurul programator de la Codezilla, în prezent au ajuns la peste 100, crescând linear: „Avem o creştere de 20-30% în fiecare an. La început, ne ocupam doar de anumite nişe din programare, acum facem cam tot ce se poate face în acest domeniu. Odată cu deschiderea biroului din State, ne aşteptăm la mărirea acestui procent de creştere în următorii doi ani”. Sunt însă atenţi la ritmul de creştere: „Investim în echipe pentru care nu vedem un potenţial în viitorul apropiat doar pe anumite tehnologii despre care credem că vor avea un impact major. Când ne-am apucat de proiecte în blockchain, am ales o echipă de oameni care s-a specializat în zona asta fără să aibă proiecte reale. Acum au început să apară proiectele şi oamenii sunt pregătiţi. Am mai făcut asta cu serviciile de dezvoltare de aplicaţii mobile acum mulţi ani, când aplicaţiile mobile nu erau foarte dezvoltate. Acum avem o echipă de dezvoltare de aplicaţii mobile foarte matură, care poate gestiona proiecte foarte complexe şi pe care mă pot baza”.
Provocări legate de evoluţia afacerii nu prea au avut, însă „singurul moment puţin mai stresant a fost când a apărut pandemia. Toată lumea era speriată, nu ştia ce o să urmeze şi toţi partenerii noştri şi-au pus freeze pe bugetele de dezvoltare, de promovare, de marketing. A fost o perioadă scurtă, să zicem de o lună - două, până când lumea a înţeles că e nevoie să mergem mai departe şi că o să trăim alături de COVID mult timp înainte”. Iar ritmul de creştere chiar a fost puţin accelerat după pandemie, după ce oamenii au realizat că multe dintre lucrurile care se făceau fizic, acum o să treacă în digital. Dincolo de aceste servicii, Sebastian Doroftei spune că ceea ce îi diferenţiază este cultura: „Deşi nu mai suntem un start-up, ne reprezintă cultura antreprenorială, în care oamenii sunt prieteni, relaţionează, ies chiar şi în afara programului de lucru. Nu vrem să fim o corporaţie în care totul e la linie, în care dacă ai întârziat după 9, cineva te urmăreşte şi te notează undeva. Programul de lucru e destul de flexibil. Oamenii îşi fac treaba, proiectele sunt livrate la timp şi au calitatea pe care ne-o dorim, aşa că maturitatea echipelor se vede.” Ce urmează? „Obiectivul meu, pe termen lung, este să avem o prezenţă globală, cu birouri în cât mai multe pieţe. În viitorul apropiat, luăm în calcul să ne dezvoltăm în Londra şi Dubai. Evident, planul este ca toată producţia să se facă doar de aici, pentru că eu chiar cred în potenţialul românilor de a oferi servicii cu valoare adăugată. Avem mulţi oameni care au potenţial şi pot oferi plus valoare prin ceea ce livrează. Plus că nu ne dorim să renunţăm la cultura Codezilla, indiferent cât de mult ne extindem, pentru că ea ne reprezintă.”
„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN. În care îi scoatem în faţă pe oamenii pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile Business MAGAZIN, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d..) poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro