O „hartă” a milioanelor de interacţiuni ale medicamentelor
Piaţa de medicamente este extrem de dezvoltată în prezent şi nu este dificil doar pentru pacienţi să ştie ce medicamente nu pot combina, ci şi pentru farmacişti în sine pentru că există milioane de interacţiuni ale medicamentelor pe care este foarte greu să le ştii pe de rost. Un start-up din Iaşi însă, numit Apollo AI Technologies, s-a gândit însă să vină în ajutorul farmaciştilor şi a creat o soluţie software care „mapează” în prezent 1,7 milioane de interacţiuni între medicamente. Soluţia este deja folosită în reţelele locale de farmacii, iar start-up-ul se află în discuţii şi a primit o finanţare care să sprijine expansiunea pe plan internaţional.
După ce am lansat Diabeta, un chatbot medical adresat medicilor diabetologi din România, văzând că majoritatea întrebărilor primite în cadrul chatbotului erau pentru medicamentele din această patologie, ne-am gândit, având deja reţeta tehnologică, să procesăm toate informaţiile despre medicamentele avizate în România, şi aşa a luat naştere Pharmachat, al doilea nostru produs care procesează toate RCP-urile (rezumatul caracteristicilor produsului - un prospect extins al medicamentelor - n. red.) avizate de către Agenţia Naţională a Medicamentelor în România.
Printre informaţiile pe care le-am procesat se numărau şi cele referitoare la interacţiunile medicamentoase, adică dacă un medicament interacţionează cu un altul, astfel că am dezvoltat mai departe un nou modul pentru Pharmachat, pentru că ne-a fost solicitat, cel de interacţiuni dintre medicamente. Suntem prima companie din România care a «mapat» tot ce înseamnă o bază de date ce însumează 1,7 milioane de interacţiuni între medicamente şi în acest moment orice profesionist din domenul sănătăţii poate să caute dacă există sau nu interacţiuni între medicamente. Şi pentru că am dorit să fim şi mai aproape de utilizatori şi să le fie şi la îndemână tot ceea ce facem noi, am început un parteneriat chiar săptămâna aceasta cu o companie care dezvoltă soft de gestiune pentru farmacii.
Este vorba de platforma de gestiune icMED, dezvoltată de Syonic, o companie cu peste 17 ani de experienţă în crearea de soluţii software pentru domeniul sănătăţii“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mihaela Onofrei, CEO şi cofondatoare a Apollo AI. Ea a explicat că în cadrul PharmaChat se procesează toate informaţiile despre documentele de tip RCP. „Şi exact cum se întâmplă în ChatGPT, putem răspunde întrebărilor specifice pe baza informaţiilor din RCP-uri. Putem răspunde fie întrebărilor adresate în scris, fie vocal, pentru că am integrat şi o componentă de transcriere a vocii şi de redare vocală a unui text, în cadrul produsului nostru.”
Soluţia dezvoltată de Apollo AI Technologies, start-up fondat în 2022 în Iaşi, îi ajută practic pe specialişti să le ofere rapid pacienţilor date despre eventuale probleme care pot apărea dacă sunt administrate simultan sau la intervale apropiate unele medicamente. „Şi acum, în momentul în care un pacient merge cu o reţetă la farmacist, se scanează respectiva reţetă şi aceste interacţiuni, dacă este cazul, le apar automat farmaciştilor. Adică ei pot să le ofere consultanţă pacientului pentru că interacţiunile acestea au mai multe grade: nu întotdeauna două medicamente nu pot fi luate împreună, poate fi vorba de faptul că trebuie să respecţi nişte condiţii ca să le iei împreună, de exemplu, la un anumit interval de timp. Sau trebuie să fii conştient că luând împreună nişte medicamente apar nişte reacţii adverse. Şi atunci e foarte important ca farmacistului, pentru că aşa cum spuneam sunt 1,7 milioane de interacţiuni, pe care e foarte greu să le reţii, îi apare automat această notificare, şi îi este foarte simplu să îl consilieze pe pacient şi să-i ofere suportul de care are nevoie”, a punctat Mihaela Onofrei.
Modelul de business al Apollo AI este B2B, start-up-ul având parteneriate cu companii producătoare de medicamente care au susţinut echipa pentru dezvoltarea de chatboţi pe diverse arii terapeutice, precum şi cu dezvoltatorii de soft de gestiune pentru farmacii. Iar pentru medici, soluţiile sunt gratuite. „Ne-am integrat cu o primă companie şi suntem în discuţii cu alte trei companii astfel încât veniturile noastre să fie din această zonă şi nu să mergem către un model B2C în care medicul sau farmacistul să plătească. Ne dorim ca doar companiile să plătească pentru ceea ce dezvoltăm noi”, a precizat ea.
Până acum proiectul a atras investiţii de aproape un milion de euro. „Până acum am investit 750.000 de euro în proiect. Deja ne asigurăm din ceea ce încasăm 72% din cheltuieli şi sperăm ca până la finele anului să ajungem undeva la 95% astfel încât să ajungem spre break-evenul pe care ni-l dorim anul acesta. Suntem în discurţii cu un fond de investiţii şi urmează să avem o primă rundă, estimăm noi, la finele anului“, a declarat Mihaela Onofrei. Conform datelor de la Registrul Comerţului Mihaela Onofrei deţine 37% din companie, ceilalţi acţionari fiind Cezar Caluschi (37%), Vlad Trandafir (20%) şi Gabriel Pavel (6%).
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Invitat: Mihaela Onofrei, CEO & cofondatoare, Apollo AI
Ce face? A dezvoltat o serie de soluţii software pentru industria de sănătate bazate pe inteligenţa artificială (AI).
2. Invitaţi: Cătălina Bănuleasa şi Dragoş Niculescu, fondatori Idea Morph
Ce fac? Au dezvoltat o platformă online care ajută companiile să deruleze sesiuni de brainstorming -
printr-un proces ghidat.
Cătălina Bănuleasa: „Idea Morph este de fapt un produs care a pornit din nevoile noastre, nevoia de a facilita nişte procese de ideaţie într-o lume în care companiile lucrează hibrid şi remote, procese care în vremurile offline în care oamenii se întâlneau într-un spaţiu fizic erau foarte de succes.”
Dragoş Niculescu: „Un lucru pe care ne dorim să-l rezolvăm cu ajutorul AI-ului, în principal, este să augmentăm creativitatea oamenilor. Adică oamenii îşi creează diverse procese şi triggere care îi ajută să fie mai creativi, mai productivi, sau, în fine, îşi dezvolta anumite procese în treaba pe care o fac zi de zi. Şi pe partea asta vine şi AI-ul. Noi ne dorim să înţelegem destul de bine care sunt triggerele de care au nevoie clienţii noştri ca să fie creativi şi care îi fac să devină membri activi într-un proces de ideaţie.”
3. Invitat: Adrian Sita, cofondator al Knolyx
Ce face? A dezvoltat o platformă care îşi propune să îmbunătăţească procesul de învăţare şi să faciliteze accesul angajaţilor la cunoştinţele şi informaţiile din cadrul organizaţiilor în care lucrează.
„Unul din obiectivele pentru anul în curs vizează să atingem nivelul de 15.000 de euro venituri lunare şi să finalizăm runda de investiţii de 500.000 de euro la începutul anului viitor. Un alt segment pe care îl vizăm este reprezentat de trainerii din piaţă, adică persoanele fizice autorizate sau firme foarte mici, astfel încât ei să îşi creeze propria academie pe platforma Knolyx prin care să livreze cunoştinţe în piaţă. Un alt obiectiv este să aducem
într-un singur loc toate procedurile pe care le fac companiile.“
Rubrica „Start-up Update”
Invitaţi: Bogdan Liţescu, fondator & CEO Plant an App – tehnologie low-code, şi Adorian Chiorean, CEO şi cofondator TapTasty - soluţii de digitalizare pentru restaurante.
Ce e nou? Cele două start-up-uri locale au în plan să se extindă pe pieţe externe şi să înglobeze tehnologia AI în produsele lor.
Bogdan Liţescu: „2024 se anunţă a fi un an foarte interesant. Anul trecut mai mult am explorat zona de AI, am creat produsul, dar am tot pivotat cu el unde să-l poziţionăm, până când am făcut un parteneriat foarte mare în state cu Slalom din SUA, este o firmă de consultanţă şi integrator de sistem cu peste 10.000 de angajaţi, şi cu care o să accelerăm acum ieşirea pe piaţă pe partea de prototipare de scenarii de utilizare de AI. Cam acesta va fi focusul nostru anul acesta şi de aceea suntem şi în Austin, avem workshopuri organizate cu Slalom şi în San Francisco şi o să mai urmeze şi alte locaţii.“
Adorian Chiorean: „Noi anul acesta avem două direcţii principale. Prima este aceasta de a începe să comunicăm în limba engleză. Practic, noi ne dorim la TapTasty să avem comunicarea în limba engleză, pentru că ne dorim clienţi vorbitori de limba engleză. Bineînţeles, dacă vor veni clienţi din Germania, din Franţa, din Ungaria, de nu ştiu pe unde, care vorbesc engleză, putem să-i deservim şi pe aceea, dar în mod special ne îndreptăm spre vorbitorul de limba engleză. Astfel, ca şi focus, primul lucru este comunicarea de marketing pe limba engleză. Al doilea lucru pe care noi încercăm să-l facem este, efectiv, această direcţie de a încerca să optimizăm, să rafinăm serviciul nostru.”
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro