Povestea unei companii înfiinţate în anul 2021, care a ajuns acum să lucreze cu zeci de furnizori şi cu 2.000 de retaileri

Autor: Ioana Niţă Postat la 06 octombrie 2023 607 afişări

The Outfit, start-up-ul local care a lansat în 2021 o platformă de fashion B2C prin intermediul căreia le trimitea clienţilor acasă outfituri potrivite pentru stilul lor vestimentar, a decis la începutul acestui an să schimbe direcţia şi să construiască de la zero un marketplace B2B dedicat tot industriei de modă, care în decurs de şase luni a ajuns să fie folosit de circa 30 de furnizori de articole de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii fashion şi de peste 2.000 de retaileri. Ideea a apărut din propria nevoie pe care a resimţit-o start-up-ul în cadrul proiectului The Outfit.

Noi am rămas în aceeaşi formulă, doar că am decis să o luăm pe o traiectorie puţin diferită. Am rămas tot în industria de fashion, cu aceeaşi echipă, cu aceiaşi investitori, doar că acum avem o misiune puţin diferită, şi anume de a rezolva o problemă pe care am avut-o şi noi la The Outfit în ultimele luni din anul trecut, şi anume cea de a gestiona stocurile care nu se vindeau foarte bine. Fiind în fashion era nevoie să cumpărăm foarte de stocuri de la furnizori, adică de la branduri în mare parte.

Şi una dintre provocările principale, cred că ale oricărui retailer în fashion, este să îşi gestioneze stocul care nu s-a vândut foarte bine, mai ales la final de sezon“, a precizat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ciprian Dudulea, cofondator şi CEO al Unfrosen, explicând că modelul anterior de business presupunea ca echipa The Outfit să trimită acasă clienţilor haine care să li se potrivească foarte bine. „Şi atunci, dacă un produs nu se vindea foarte bine, nu puteam să-l introducem din nou în comenzi şi aveam mereu provocarea asta de a găsi un mecanism de eliberare prin care să nu marcăm pierderi foarte mari şi care să fie totuşi uşor de folosit.

Adică să nu necesite prea mult timp petrecut de echipa noastră, însă nu exista nicio soluţie de genul acesta. Am căutat luni de zile, aşa că a trebuit să explorăm noi singuri alte canale prin care să reuşim să recuperăm cât mai mult din valoarea produselor. Şi de aici a pornit uşor-uşor ideea de Unfrosen.“ După ce a discutat cu mai mulţi furnizori, echipa Unfrosen şi-a dat seama că atât retailerii, cât şi brandurile la nivel global se confruntă de ani de zile cu această problemă, aşa că din ianuarie a decis să se concentreze exclusiv pe acest proiect.

„Practic, am pornit de la premisa că orice produs poate avea poate avea o a doua şansă. Adică dacă el a fost plasat într-un magazin din Spania, spre exemplu, şi vreme de două luni nu s-a vândut foarte bine, poate nici măcar n-a apucat să fie pus din depozit pe raft, dar totuşi are etichetă, ambalaj şi este într-o stare perfectă, presupunerea noastră ar fi că dacă în magazinul respectiv nu s-a vândut, există totuşi un client undeva pe lumea asta care şi-ar fi dorit produsul respectiv dacă ar fi vândut la preţul potrivit.

Dar dacă cei doi nu se cunosc, adică un magazin din România nu ştie că altcineva din Spania are un stoc care nu s-a vândut foarte bine din diverse motive - poate a cumpărat prea mult, poate i-au întârziat nişte comenzi şi s-a trezit în ultimele luni de vară cu prea multe rochii de vară, şi ar vrea să aibă un canal alternativ de a le vinde. Şi noi ce facem este că printr-un marketplace B2B, disponibil doar pentru companii, conectăm stocurile brandurilor şi ale distribuitorilor şi chiar ale retailerilor mai mari cu o reţea de magazine verificate, o reţea de comercianţi independenţi. Deci practic facilităm transferul acesta de stoc de la un seller la un buyer prin platformă, într-un mod foarte, foarte uşor”, a explicat cofondatorul şi CEO-ul Unfrosen.

Platforma Unfrosen funcţionează aproape la fel cum funcţionează un magazin online pentru clienţii finali, comercianţii având posibilitatea de a-şi alege fiecare produs în parte şi cantitatea pe care o doresc, nefiind obligaţi să cumpere un stoc întreg fără să ştie ce cumpără mai exact. Modelul de business al Unfrosen presupune perceperea unui comision per tranzacţie, care variază în funcţie de volumele vândute.

„Avem momentan peste 2.000 de comercianţi inscrişi în platformă din România, Bulgaria, Ungaria şi Grecia. Preponderent sunt din România, că doar ce am început aici, dar au început să apară şi din alte ţări comercianţi. Avem şi conturi de la retaileri foarte mari, poate chiar corporaţii, care au lanţuri de magazine, nu neapărat doar din Europa, ci şi din alte continente. La ei tipul de tranzacţie este însă puţin diferit, adică atunci când îşi fac o selecţie, probabil îşi aleg foarte multe produse. În ceea ce priveşte furnizorii, momentan avem circa 30 de furnizori activi în platformă. În mare parte sunt branduri sau retaileri regionali, dar şi branduri destul de cunoscute internaţional. Una dintre cerinţele lor este însă să fie totul foarte discret. Noi avem motto-ul «Discretion is our craft», adică te poţi lista ca seller în platformă fără să ai identitatea publică şi poţi vinde marfa fără să fie afişată public nicăieri tranzacţia respectivă. Asta este o cerinţă importantă pentru seller şi este ceva ce respectăm şi noi“, a subliniat Ciprian Dudulea.

Echipa Unfrosen va continua să îmbunătăţească platforma, adăugând noi funcţionalităţi, obiectivul principal pentru anul acesta fiind de a integra soluţia cu sistemele a doi mari retaileri din Europa. Totodată, echipa Unfrosen estimează că businessul va ajunge chiar la pragul de rentabilitate la finalul acestui an. „Principalul obiectiv pentru final de an ar fi să finalizăm integrarea cu doi retaileri destul de mari din Europa. Acesta ar fi primul pas. Noi încercăm şi la nivel de tehnologie să obţinem stocurile în timp real de la ei, adică să putem avea acces mai rapid la informaţia cea mai importantă şi anume, care este momentul în care un produs poate fi listat pe platformă şi vândut”, a conchis Ciprian Dudulea.   

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.


Rubrica „Start-up Pitch”

Alex Manea, CEO & cofondator Elec şi Ovidiu Ghiman, CEO & cofondator Ronin

Ce face Elec? Oferă servicii de ridesharing printr-o aplicaţie mobilă, având un parc format din peste 200 de maşini electrice în Bucureşti şi judeţul Ilfov. Acum start-up-ul îşi pregăteşte expansiunea în noi oraşe mari din România, ca parte a unui plan de scalare a businessului. Start-up-ul a avut recent o campanie de finanţare pe platforma Ronin.

Alex Manea: „Chiar în acest moment înrolăm şoferi din diverse oraşe. Vom opera în oraşe precum Cluj, Napoca, Timişoara, Braşov, Constanţa în anul 2024 şi Iaşi. Operăm peste 200 de maşini electrice în acest moment, maşini electrice care aparţin grupului Elec şi maşini electrice care le aparţin partenerilor. Obiectivul nostru nu este neapărat acela de a achiziţiona autoturisme şi de a opera propria flotă, ci de a înrola cât mai mulţi partenerii în platforma Elec. În prezent, operăm de asemenea 5 staţii de încărcare, dintre care 3 staţii de mare putere, şi avem în plan ca în perioada următoare să instalăm alte 5.”

Ovidiu Ghiman: „La începutul rundei de finanţare, Elec avea un număr de până la 2.000 de curse pe lună. Ambiţia Elec este ca la anul numărul de curse să fie undeva de la 15-20.000 de curse pe lună în sus.“


Rubrica „Start-up Update”

1. Liviu Huluţă, CEO şi cofondator al inki.tech – platformă B2B pentru închiriere de echipamente - de la telefoane şi tablete până la computere şi monitoare de la diferite branduri.

Ce e nou? Start-up-ul a atras o investiţie de la fondul elveţian Helvetia Ventures, care face astfel primul pas în regiune. Helvetia Ventures este ramura de investiţii a grupului elveţian de asigurări Helvetia. Cu această rundă, volumul finanţărilor atrase de start-up ajunge la 3 mil. euro.

„Avem un finanţator nou şi important care credem că va adăuga foarte multă valoare în businessul nostru, este o companie, un fond ce se numeşte Helvetia Ventures. Aşa cum o arată şi numele, sunt din Elveţia şi au o legătură strânsă cu zona de asigurări şi management al riscului şi cred în această nouă abordare asupra riscului pe care inki.tech o aduce, şi anume ei cred că faptul că avem asigurarea aceasta inclusă pentru toţi clienţii noştri va schimba atât perspectiva clienţilor asupra riscului, cât şi costul efectiv al riscului pentru clienţii noştri.“

2. Ciprian Dudulea, CEO şi cofondator Unfrosen (fost The Outfit) – platformă B2B de tip marketplace pentru industria de fashion

Ce e nou? Start-up-ul local The Outfit a pivotat de la platforma sa de fashion B2C la un marketplace B2B dedicat tot industriei de modă, care în decurs de şase luni a ajuns să fie folosit de circa 30 de furnizori de articole de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii fashion şi de peste 2.000 de retaileri.

„Avem peste 2.000 de conturi în platformă de la comercianţi independenţi, dar şi conturi, evident, mult mai puţine, de la retaileri foarte mari, poate chiar corporaţii, care au lanţuri de magazine, nu neapărat doar din Europa, ci şi din alte continente. La ei tipul de tranzacţie este însă puţin diferit, adică atunci când îşi fac o selecţie, probabil îşi aleg foarte multe produse. În ceea ce priveşte furnizorii, momentan avem circa 30 de furnizori activi în platformă. În mare parte sunt branduri sau retaileri regionali, dar şi branduri destul de cunoscute internaţional. Una dintre cerinţele lor este însă să fie totul foarte discret. Noi avem motto-ul «Discretion is our craft», adică te poţi lista ca seller în platformă fără să ai identitatea publică şi poţi vinde marfa fără să fie afişată public nicăieri tranzacţia respectivă. Asta este o cerinţă importantă pentru seller şi este ceva ce respectăm şi noi.“


Rubrica „Investor Watch”

Radu Georgescu, preşedintele Consiliului de Administraţie al SeedBlink

Cerere foarte mare pentru produsul propriu Nimity - o soluţie ce le permite antreprenorilor şi investitorilor privaţi să-şi simplifice gestionarea capitalului.

„Nimity este un produs care are două luni. Şi în aceste două luni, deşi este încă un produs la început, este extrem de cerut. Avem în momentul acesta o cerere de implementări semnificativ mai mare decât putem noi să facem faţă. Suntem într-un «ocean albastru» (piaţă nouă cu puţini competitori sau bariere de intrare şi dezvoltare – n.red.) în Europa Centrală şi de Est, iar în vestul Europei oceanul este mov, să zicem, undeva între albastru şi roşu. Este o cerere foarte mare. Din câte companii am început şi în câte companii am fost implicat până acum, nu mi s-a întâmplat niciodată să fiu implicat într-o companie în care time to market, momentul, să fie atât de potrivit. „Deci, este exact momentul în care o astfel de unealtă este cerută.“

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.