Soluţia pentru problema multor români care vor să îşi transpună activitatea de cercetare în afaceri

Autor: Ioana Niţă Postat la 16 iulie 2024 72 afişări

Transformarea ideilor inovatoare în afaceri viabile este adesea o provocare pentru cercetători şi studenţi. Cum ar fi însă dacă ar exista o platformă care să faciliteze acest proces, oferind resurse, mentorat şi expunere în faţa potenţialilor investitori? 

O iniţiativă locală a pus deja bazele unei astfel de soluţii -- Laser Valley Bootcamp 2024, organizat de Asociaţia Măgurele Science Park în parteneriat cu Banca Comercială Română (BCR) şi cu suportul Launch România.

Evenimentul a reunit echipe de cercetători şi studenţi, oferindu-le şansa de a-şi prezenta ideile inovatoare şi de a le transforma în potenţiale start-up-uri. Organizatorii susţin că acest format este de zece ori mai eficient în generarea de proiecte viabile comparativ cu abordările tradiţionale, fiind totodată şi mult mai rapid în identificarea şi dezvoltarea ideilor cu potenţial real de piaţă. „După un an de zile de la momentul la care am lăsat anul trecut bootcampul,  putem să ne lăudăm ca echipă organizaţională cu un startup, cu un IMM (denumit SeedPods – n. red.) care a câştigat anul acesta la Innovation Labs, hackathonul din 2024, premiul de Best Product. Echipa este închegată, mai au şi alte surse care i-ar putea ajuta, îi sprijinim în continuare, deci anul acesta ne-am stabilit ca ţintă să avem minimum două echipe care să fie ajutate, şi să-şi dorească să meargă mai departe“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mădălin Ioniţă, director executiv, Asociaţia Măgurele Science Park.

El a făcut referire la proiectul SeedPods, înfiinţat de o echipă de cercetători români, care a creat de la zero o soluţie complexă ce permite plantarea automatizată de copaci, chiar păduri întregi cu ajutorul unor drone, totul fiind calculat la centimetru pentru a ţine cont de toată „logica“ naturii din ecosistemele de pădure. Pe modelul SeedPods, câştigător al ediţiei de anul trecut, Asociaţia Măgurele Science Park şi-a propus ca două dintre echipele câştigătoare din acest an să devină start-up-uri.

Toate ideile propuse de echipele de cercetători şi studenţi care au câştigat competiţia Laser Valley Bootcamp 2024 au şanse să devină businessuri reale şi să nu rămână doar nişte proiecte de cercetare într-un laborator, după cum a susţinut Liviu Gherghescu, head of IT infrastructure în cadrul BCR, una dintre cele mai mari bănci locale. „Am discutat cu majoritatea echipelor şi ideile au fost bune. Cele cinci care au câştigat, practic, această ediţie au fost idei, din punctul meu de vedere, foarte bune. Sunt idei care au potenţial foarte mare să iasă din zona de cercetare către partea de business. Şi m-a bucurat foarte mult că majoritatea ideilor din finală, din ziua de duminică, au atacat zona de mediu.“

Evenimentul Laser Valley Bootcamp 2024 a reunit echipe de cercetători şi studenţi, oferindu-le şansa de a-şi prezenta ideile inovatoare şi de a le transforma în potenţiale start-up-uri.

Anul acesta, primele trei locuri au fost câştigate de proiectele Steady Cut, RoBlue Engineers şi Partial Eclipse. „Proiectul nostru se numeşte Steady Cut şi îşi propune dezvoltarea unui bisturiu laser care să conţină un mecanism de amortizare a tremurului mâinii pentru creşterea preciziei în cadrul procedurilor chirurgicale. Ţintim către o precizie de nivel robotic cu un cost cât mai redus“, a declarat Emil Niţă, cofondator, Steady Cut, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. „În momentul de faţă avem un prototip care este testat în zona de laborator, pe tot ce înseamnă zona de vibraţii, pe mai multe direcţii şi cum putem face algoritmi de compensare, urmând să trecem în cea de-a doua fază, dezvoltând un produs la scară 1 la 1, care să ne ajute să începem testele propriu-zise, în testele clinice, dacă vreţi. Dezvoltarea unui MVP în momentul de faţă costă 15.000 de euro, excluzând sursa laser.“

„Am plecat de la ideea de a moderniza curăţarea plajelor şi să ajungem în punctul în care putem să folosim automatizarea şi noile tehnologii pentru a putea curăţa într-adevăr plajele. În momentul de faţă am reuşit să realizăm un semiprototip pentru care am folosit printarea 3D pentru că e mai simplu pentru noi să ne dăm seama de ce piese avem nevoie, de ce formă avem nevoie“, a explicat Mara Hutart, cofondatoare, RoBlue Engineers. „Robotul ar trebui să ia absolut orice există pe plajă, de la sticle mari de şampanie, la peturi, la absolut orice, până la cele mai mici mucuri de ţigară.“ „Noi dezvoltăm un pachet de soluţii pentru persoanele cu fotosensibilitate, respectiv o pereche de ochelari cu un filtru special şi cu un spectrometru pe şaua nazală, astfel încât să detecteze stimuli luminoşi care pot să fie dăunători pentru utillizatorul final“, a declarat Fattima Al-Abedj, cofondatoare, Partial Eclipse. „Ochelarii vor avea nişte senzori integraţi. Aceştia vor avea nişte parametri setaţi prin aplicaţia duală, de către cazul medical sau de către utilizator, în funcţie de tipul de utilizare.“

Proiectul de la Măgurele a fost iniţiat de către Consiliul Judeţean Ilfov, Primăria Măgurele şi IFIN HH şi în colaborare cu Universitatea Politehnica de Bucureşti şi Universitatea din Bucureşti. „De ce un parc ştiinţific şi tehnologic la Măgurele? În  primul rând datorită infrastructurii paneuropeane care există la Măgurele şi în al doilea rând datorită unei platforme în domeniul fizicii care poate fi ajutată să fie mult mai eficientă în ceea ce se întâmplă ca activitate şi exploatare a rezultatului de cercetare. Deci există cunoaştere, există dorinţă, există posibilitate, resursă umană, financiară, materială, ca să fie dezvoltat acest proiect strategic în această regiune”, a explicat Mădălin Ioniţă.

Proiectul ar urma să primească o finanţare de câteva zeci de milioane de euro pentru a-şi continua dezvoltarea. „Proiectul a avut unele modificări, în primul şi în primul rând prin sursa de finanţare. Iniţial s-a marşat pe un credit bancar. În perioada imediat următoare, datorită noilor surse de finanţare care au apărut, s-a focalizat iniţiatorul pe fonduri nerambursabile. Proiectul a fost, datorită eforturilor colegiilor de la Consiliul Judeţean Ilfov, declarat proiect strategic al regiunii Bucureşti-Ilfov şi aprobat de către Comisia Europeană, în acest sens. Până la sfârşitul acestui an, în principiu, ar trebui să fie depusă documentaţia pentru ca acest contract să fie semnat. Finanţarea se va ridica la 65 de milioane de euro grant la care se adaugă încă 15 milioane de euro ca activităţi neeligibile care vor fi sprijinite, finanţate de către Consiliul Judeţean Ilfov din alte surse de finanţare. Obiectivul major a fost şi este în continuare să desfăşurăm un set, o paletă de servicii cu valoare adăugată în regiune, astfel încât să creştem competitivitatea economică la nivel regional. OK, nu focalizându-ne doar pe stakeholderii sau pe părţile interesate din regiune. E clar că va trebui să ieşim să lucrăm la nivel naţional, la nivel internaţional, dar trebuie făcut ceva ca să învăţăm să lucrăm în colaborare mult mai mult”.

În plus faţă de Laser Valley Bootcamp, eveniment realizat cu susţinerea BCR şi cu suportul echipei de la Launch Romania, pe platformă au loc şi alte evenimente.  „Noi facem şi alte tipuri de evenimente, să ştiţi, nu stăm într-un singur eveniment anual şi lucrăm împreună cu colegii, au început evenimentele tip meet-up prin care ne ducem împreună la fiecare institut naţional de cercetare de dezvoltare de aici de pe platformă. Deja am avut trei astfel de evenimente, este foarte important să sprijinim ca mediul de afaceri să înţeleagă ce există aici pe platformă, atât cunoaştere cât şi infrastructură. Aici sunt laboratoare de testare, sunt laboratoare de standardizare, sunt infrastructuri noi în care nu va ajunge niciodată să investească un IMM.  Nici nu e cazul să investească toată timpul cât le are deja dezvoltate aici”, a declarat Mădălin Ioniţă.

Acest tip de evenimente sunt esenţiale pentru dezvoltarea ecosiste­mului de start-up-uri şi până la urmă a economiei, a punctat Lucian Stroie, agile coach în cadrul BCR, una dintre cele mai mari bănci locale, care susţine acest eveniment. „Unele iniţiative pe care le avem sunt cele clasice ca la orice bancă, dar avem şi o zonă de dezvoltare a societăţii şi sunt mentor pentru noile companii care vor să se dezvolte, să-şi clarifice obiectivele, să treacă la următorul nivel. Am făcut asta cu mai multe ocazii şi Laser Valley 2024  este cea mai recentă dintre ele. Aici continui o tradiţie pe care am început-o acum câţiva ani, din zona de social finance. Noi ca organizaţie avem o istorie, venind din zona Fundaţiei Erste, care a plecat de la premisa că o organizaţie poate creşte, o organizaţie în domeniul financiar poate creşte foarte bine dacă şi economia creşte. Suntem ca o barcă care plutim pe economie. Scopul nostru este de a ridica cât putem economia, astfel încât să ne ridicăm şi noi nivelul nostru.”

În primul rând, la asemenea evenimente contează ca participanţii să vină cu idei, să aibă deschiderea să le prezinte şi să caute coechipieri alături de care să le dezvolte şi care să vină cu perspective noi. „Pitch-urile mă bucur că au fost multe. Au fost peste 20.  Uneori contează cantitatea mai mult decât calitatea pentru că primul criteriu este să fie idei, ca să ai de unde selecta. E important şi că a fost diversitate. Au fost o grămadă de zone acoperite de la cele tradiţionale pentru startup-uri - idei de produse software, până la lucruri mai aplicate, lucruri mai palpabile, mai fizice, care ajută viaţa oamenilor, au fost idei cu potenţial de impact în societate, idei care pot fi scalate şi idei care duc dinspre sfera laboratorului spre sfera aplicaţiei în viaţa omului de zi cu zi “, a spus Stroie. În discuţiile cu echipele „scopul nostru nu este să transferăm knowledge. Toată lumea are Google, toată lumea ştie să găsească informaţie. Scopul nostru este să creăm în mintea celor care vor să ducă un proiect mai departe conştientizarea unor anumite întrebări, unor anumite nevoi“, a explicat Stroie. Rolul mentorilor este acela de a le oferi perspective noi echipelor de proiect.

„Discuţiile noastre au loc  în dorinţa de a-i ajuta pe membrii echipelor să vadă lucrurile şi din perspectiva comercială, a oamenilor care au o cultură a unei corporaţii care se uită la multe, multe lucruri. Scopul nostru este de a creşte rata de supravieţuire a proiectelor. (…) Pentru mine, succesul acestui eveniment înseamnă că, pe de o parte, am învăţat despre nişte idei noi,  iar o altă dimensiune a succesului ar putea fi că am reuşit prin întrebările şi discuţiile pe care le avem să creez, nu şapte companii, să contribuim la cristalizarea a două idei care împreună au şanse mai mari de supravieţuire.”    ■

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Rubrica „Start-up Pitch”

Ştefan Petrea, cofondator şi CTO al Autocalls.ai

Ce face? A dezvoltat roboţi cu voce destinaţi automatizărilor departamentelor de client service.

„Avem câţiva clienţi pe piaţa din SUA şi în Europa. Nu pot să ofer nume deoarece avem NDA-uri (non disclosure agreements) semnate ca proces standard în colaborarea cu ei. Dar, spre exemplu, am avut discuţii cu Concentrix, care este lider global pe zona de call center şi ei au fost foarte mulţumiţi de soluţia noastră. Iar în următoarea perioadă ne vom dezvolta pe piaţa din România, unde vrem să ajungem la 50 de clienţi anul acesta.“

Darius Moldovan, fondator şi CEO al Platyfend (fost Zero Code)

Ce face? A dezvoltat un instrument de analiză folosit pentru a identifica posibilele vulnerabilităţi sau probleme în codul unei aplicaţii software.

„La final de 2024 estimăm că vom avea 100 – 200 de persoane care vor folosi aplicaţia noastră. Mai avem de lucrat la câteva aspecte, toolul există ca şi concept, ca şi platformă, doar că în momentul de faţă nu este public. Avem o listă de persoane cărora vrem să le dăm acces pentru testare pentru a primi feedback. Mai durează o săptămână - două până lansăm produs pentru testare şi vor fi 20 - 30 de persoane în faza de testare - persoane sunt din companii diverse, nu toate din România.“


Rubrica „Start-up Boost”

Liviu Gherghescu, head of IT infrastructure în cadrul BCR, Emil Niţă, cofondatoare, Steady Cut, Mara Hutart, cofondator, RoBlue Engineers, şi Fattima Al-Abedj, cofondatoare, Partial Eclipse.

Ideile echipelor SteadyCut, RoBlue Engineers şi Partial Eclipse, care au câştigat primele locuri în cadrul competiţiei Laser Valley Bootcamp 2024

Liviu Gherghescu: „Am discutat cu majoritatea echipelor şi ideile au fost bune. Cele cinci care au câştigat, practic, această ediţie au fost idei, din punctul meu de vedere, foarte bune. Sunt idei care au potenţial foarte mare să iasă din zona de cercetare către partea de business. Şi m-a bucurat foarte mult că majoritatea ideilor din finală, din ziua de duminică, au atacat zona de mediu.“

Emil Niţă: „Proiectul nostru se numeşte Steady Cut şi îşi propune dezvoltarea unui bisturiu laser care să conţină un mecanism de amortizare a tremurului mâinii pentru creşterea preciziei în cadrul procedurilor chirurgicale. Ţintim către o precizie de nivel robotic cu un cost cât mai redus.”

Mara Hutart: „Am plecat de la ideea de a moderniza curăţarea plajelor şi să ajungem în punctul în care putem să folosim automatizarea şi noile tehnologii pentru a putea curăţa într-adevăr plajele. În momentul de faţă am reuşit să realizăm un semiprototip pentru care am folosit printarea 3D pentru că e mai simplu pentru noi să ne dăm seama de ce piese avem nevoie, de ce formă avem nevoie.“

Fattima Al-Abedj: „Noi dezvoltăm un pachet de soluţii pentru persoanele cu fotosensibilitate, respectiv o pereche de ochelari cu un filtru special şi cu un spectrometru pe şaua nazală, astfel încât să detecteze stimuli luminoşi care pot să fie dăunători pentru utillizatorul final.“

Mădălin Ioniţă, director executiv, Asociaţia Măgurele Science Park, şi Lucian Stroie, agile coach în cadrul BCR.

Mădălin Ioniţă: „După un an de zile de la momentul la care am lăsat anul trecut bootcampul,  putem să ne lăudăm ca echipă organizaţională cu un startup, cu un IMM (denumit SeedPods – n. red.) care a câştigat anul acesta la Innovation Labs, hackathonul din 2024, premiul de Best Product. Echipa este închegată, mai au şi alte surse care i-ar putea ajuta, îi sprijinim în continuare, deci anul acesta ne-am stabilit ca ţintă să avem minimum două echipe care să fie ajutate, şi să-şi dorească să meargă mai departe.“

Lucian Stroie: „Unele iniţiative pe care le avem sunt cele clasice ca la orice bancă, dar avem şi o zonă de dezvoltare a societăţii şi sunt mentor pentru noile companii care vor să se dezvolte, să-şi clarifice obiectivele, să treacă la următorul nivel. Am făcut asta cu mai multe ocazii şi Laser Valley 2024  este cea mai recentă dintre ele. Aici continui o tradiţie pe care am început-o acum câţiva ani, din zona de social finance.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
magurele,
cercetare

Citeşte pe prosport.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.