Ce poti cumpara cu mobilul
Telefonul mobil nu s-a transformat inca intr-un portofel virtual, dar poate fi totusi folosit pentru plata cumparaturilor de pe internet. Si, desi este vorba de sume care nu depasesc cativa euro, pot fi cumparate foarte multe tipuri de produse. Inclusiv insule tropicale. Dar nu in Caraibe, ci in lumile virtuale de genul Second Life.
Anul trecut a descoperit ca poate cumpara jocuri de pe internet, fara sa fie nevoie sa iasa din casa pentru a merge la magazin sa le ridice si sa le achite cu numerar sau cu cardul bancar. Alternativa o reprezinta microplatile prin telefonul mobil; odata ce tranzactia este procesata, jocul cumparat este descarcat direct pe computer.
„Tot ce trebuie sa fac este sa trimit un SMS si cei 10 euro, cat platesc in general pentru un joc, sunt transferati in contul vanzatorului“, explica Marin, care a cumparat pana acum mai mult de zece jocuri in acest fel.
Microplatile, prin definitie tranzactii care implica sume mici de bani si care pot fi realizate prin intermediul telefonului mobil, dar si prin card bancar sau PayPal, spre exemplu, au inceput sa castige popularitate la nivel mondial, dar si in Romania, odata cu cresterea interesului pentru comertul online.
Cele mai populare metode de microplata la noi sunt, in opinia directorului executiv al Gecad ePayment, Carmen Sebe, cele prin SMS sau prin apel telefonic, valoarea produsului sau a serviciului achizitionat adaugandu-se facturii telefonice.
„O definitie exacta a microplatilor este insa destul de greu de dat, in primul rand pentru ca suma maxima variaza de la o piata la alta“, spune Tudor Ciobanu, directorul general al Rentabiliweb Romania, companie care proceseaza microplati, dand drept exemplu faptul ca operatorii de servicii de telefonie mobila au stabilit in Romania pretul maxim al unei astfel de plati la 10 euro, insa in Elvetia acest prag este situat la 30 de euro, iar in SUA nu depaseste 5 euro.
„Pentru 5-10 euro, cat inseamna in general o microplata, nu prea merita sa scoti cardul bancar din portofel si nici sa faci un transfer bancar“, afirma Antonio Eram, presedintele Netopia System, unul dintre principalii procesatori de microplati din Romania prin serviciul MobilPay, explicand de ce telefonul mobil este adecvat pentru plati electronice cu valoare mica.
„Dupa ce a fost trimis SMS-ul, tranzactia pentru serviciile online sau pentru produsele cu valoare mica se face in 10 secunde“, sustine Eram.
MobilPay numara, la mai bine de un an de la lansare, doar cateva zeci de clienti, dar spera sa incheie anul acesta cu aproximativ 500 de clienti. Jocurile sunt unul dintre principalele segmente ale industriei online de pe urma carora are de profitat industria microplatilor.
Pentru ComputerGames, de exemplu, „microplatile au surclasat deja toate celelalte metode de plata utilizate pentru vanzarea de jocuri pe internet“, spune Silviu Stroie, directorul general al companiei.
Microplatile au insemnat anul trecut aproximativ 60% din vanzarile ComputerGames si in jur de 20% din cifra de afaceri de 400.000 de euro a ComputerGames in 2007. Stroie considera ca microplatile vor insemna anul acesta mai mult de 40% din cifra de afaceri, estimata sa ajunga la un milion de euro.
Introducerea sistemului de comert online prin microplati nu presupune eforturi suplimentare pentru comerciant; dupa primirea specificatiilor tehnice de la procesator si a aplicatiei care trebuie instalata, sistemul poate deveni deja functional in cateva ore.
„Costurile initiale sunt zero, furnizorul sistemului, in cazul nostru MobilPay, incasand o taxa de 1,4 euro la fiecare tranzactie efectuata“, explica directorul general al ComputerGames.
Microplatile sunt un subiect de discutie la nivel mondial inca de la jumatatea anilor ’90. La vremea respectiva, specialistii erau extrem de optimisti; Jakob Nielsen, un guru in industria online, se hazarda chiar sa aprecieze ca pana in anul 2000 aceasta metoda de plata va ajunge la fel de raspandita ca apelurile telefonice internationale.
Iar profesorul Nicholas Negroponte de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) considera ca „in foarte scurt timp“ vor avea loc „schimbari extraordinare“ in ceea ce priveste sistemele de microplati pe internet.
Microplatile au inceput sa castige teren la nivel mondial de-abia in ultimii cativa ani, fiind sustinute in principal de servicii online cum este de exemplu iTunes de la Apple, care permite descarcarea de melodii de pe internet contra unei sume mici de bani. La sfarsitul anului trecut, serviciul oferea spre descarcare 6 milioane de melodii, 550 de emisiuni de televiziune si peste 500 de filme, iar numarul melodiilor vandute pana acum depaseste 3 miliarde.
La fel ca iTunes, retelele sociale precum Facebook sau MySpace, dar si lumile virtuale de genul Second Life contribuie la dezvoltarea pietei microplatilor. „Segmentul cu cel mai mare potential de crestere pentru acest gen de plati il reprezinta serviciile, categorie in care sunt incluse diferite aplicatii pentru jocurile online, anunturile matrimoniale, cele de locuri de munca, abonamentele pentru ziare sau reviste“, estimeaza Antonio Eram.
In Second Life, spre exemplu, jucatorii isi cumpara sau inchiriaza insule, case, masini, haine sau bijuterii pentru alter-ego-ul lor online. Un dolar este echivalentul a 270 de lindeni (moneda acceptata in SL), iar la un schimb valutar, utilizatorii trebuie sa cumpere cel putin 1.000 de lindeni. Insa platile pe care le pot efectua pot fi extrem de mici, chiar si de un linden. Desi cea mai mare parte a tranzactiilor din Second Life sunt microplati, sumele tranzactionate zilnic cumuleaza 1,5 milioane de dolari (aproximativ un milion de euro).
„Foarte multi utilizatori tranzactioneaza sume mici, insa fac mai mult de o achizitie pe zi“, explica Chris Collins, specialist tehnic in cadrul Linden Lab, compania care detine Second Life.
Un alt exemplu de serviciu care sustine microplatile este Facebook, retea sociala care comercializeaza cadouri virtuale in valoare de un dolar. Intr-un an de la lansarea serviciului, compania a inregistrat tranzact ii in valoare de 240 de milioane de dolari (aproape 160 de milioane de euro).
La nivel mondial, microplatile inseamna o piata de aproximativ 5 miliarde de euro, potrivit estimarilor mai multor specialisti din industria online, citati de presa internationala, cresterea anuala medie fiind de 20%.
Anul acesta, piata ar urma deci sa depaseasca pragul de 6 miliarde de euro. Cat despre piata romaneasca, anul trecut microplatile s-au cifrat la aproximativ 2 milioane de euro, potrivit estimarilor lui Tudor Ciobanu de la Rentabiliweb, cifra in care sunt incluse numai platile prin SMS mai mici sau egale cu 10 euro si despre care estimeaza ca se va dubla probabil in 2008.
In Franta, tara de provenienta a Rentabiliweb, se inregistreaza in jur de 4 milioane de tranzactii in fiecare luna, la o valoare medie a microplatilor de 2 euro, ceea ce inseamna ca anul trecut utilizatorii francezi au efectuat microplati in valoare de 96 de milioane de euro.
„Piata microplatilor cu telefonul mobil, prin SMS, este sustinuta in Romania de cresterea numarului de utilizatori de telefoane mobile“, observa Tudor Ciobanu de la Rentabiliweb, avand in vedere ca in Roma nia nivelul de penetrare a serviciilor de telefonie mobila a depasit pragul de 100%, ceea ce inseamna o baza mult mai vasta de potentiali clienti.
Aceasta pentru ca telefoanele nu vin cu aceeasi bariera impusa de cardurile bancare (utilizatorii cu varsta mai mica de 18 ani nu le pot folosi); o plata cu mobilul poate fi efectuata inclusiv de un copil de 10 ani care are credit pe cartela preplatita.
„Cu cat va creste tot mai mult nivelul de penetrare, estimarile fiind destul de optimiste in acest sens, se va extinde si piata microplatilor“, crede Carmen Sebe, directorul executiv al procesatorului de plati electronice Gecad ePayment.
In randul clientilor companiei, peste 60 accepta microplati, numarul tranzactiilor de acest gen triplandu-se anul trecut fata de 2006, in timp ce valoarea tranzactiior a crescut cu aproximativ 100%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro