Avem nevoie de un alt Cod Fiscal?

Postat la 30 ianuarie 2006 2 afişări

In cele trei saptamani scurse de la intrarea in vigoare, comunitatea de afaceri a avut timp sa digere modificarile din noul Cod fiscal. BUSINESS Club a organizat, saptamana trecuta, o dezbatere la care i-a invitat pe cativa dintre cei care au fost nevoiti sa li se conformeze

In cele trei saptamani scurse de la intrarea in vigoare, comunitatea de afaceri a avut timp sa digere modificarile din noul Cod fiscal. BUSINESS Club a organizat, saptamana trecuta, o dezbatere la care i-a invitat pe cativa dintre cei care au fost nevoiti sa li se conformeze. Exemplele luate in discutie si intrebarile la care a trebuit sa raspunda secretarul de stat pentru probleme de fiscalitate, Mara Rimniceanu, puncteaza o parte dintre deficientele noului Cod fiscal. Pana in toamna, ministerul le va inventaria si va decide daca pot fi corectate doar prin schimbari in normele de aplicare sau daca e nevoie de o noua modificare a Codului fiscal.

 

BUSINESS Magazin: Dezbaterea pe care o organizam e un bun prilej pentru a discuta despre problemele noului Cod fiscal, dar si pentru a va cunoaste, doamna ministru.

 

MARA RIMNICEANU: Noi am organizat si la minister intalniri cu mediul de afaceri. Sunt multe subiecte de discutat si de pe o parte a baricadei si de pe cealalta.

 

BUSINESS Magazin: In calitate de secretar de stat munciti mai mult decat inainte, cand erati consultant?

 

MARA RIMNICEANU: Da, recunosc ca nu mi-am putut imagina ca se poate munci atat de mult.

 

BUSINESS Magazin: Si cum e trecerea din cadrul unei firme de consultanta in Ministerul de Finante?

 

MARA RIMNICEANU: Nu e chiar atat de brusca pentru ca, in fapt, este cam acelasi domeniu.

 

BUSINESS Magazin: Da, dar acum trebuie sa aparati statul. Acolo trebuia sa va aparati clientul.

 

MARA RIMNICEANU: Este acelasi lucru. Din punctul meu de vedere, legea este facuta pentru cei care respecta legea si atunci, zic eu, ca a fi de o parte sau de alta este impropriu spus. Adica, nu cred ca putem vorbi de doua parti opuse. Poate ca noi gresim cand emitem legea si este normal sa ascultam si cealalta parte.

 

BUSINESS Magazin: Din pozitia de consultant ati vazut greseli in lege?

 

MARA RIMNICEANU: Nu e vorba de greseli in lege. O lege nu poate cuprinde toate aspectele, practica e cu totul altceva. In momentul in care scrii un act normativ nu poti sa cuprinzi toate aspectele.

BUSINESS Magazin: Dar se poate ajunge ca in fiecare luna sa apara o imbunatatire...

 

MARA RIMNICEANU: Nu pot fi atat de multe probleme incat sa fie nevoie de imbunatatiri lunare. Au fost intr-adevar probleme, este o metodologie noua, sunt cateva impozite cu totul noi pentru Romania si atunci este normal sa fie discutii.

 

ANGELA ROSCA: Ceea ce asteapta lumea este acea consultanta de dinainte de adoptarea unei legi, ca sa nu mai fie nevoie sa o schimbam dupa o luna sau doua. Poate mai multe minti luminate vor veni cu mai multe solutii.

 

MARA RIMNICEANU: Asa este. Pentru ce a fost inainte nu pot sa comentez, eu va spun ce va fi de acum incolo. Este un grup de dialog social pe care, in momentul in care avem un proiect de act normativ, il convocam si avem discutii pe tema acestuia. Propunerea este pe site, toata lumea are acces la ea, iar noi ne-am straduit ca imediat dupa ce a fost aprobata legea sa avem normele aproape elaborate. Ce se intampla: initiatorul concepe ceva, dar sa nu uitam ca pana in momentul in care se adopta, va mai trece prin Camera Deputatilor, Senat, sunt diverse amendamente. In momentul in care iese o lege, s-ar putea sa iasa intr-o alta forma decat am gandit-o noi. Si atunci este normal ca hotararea de guvern cu normele sa apara cu o intarziere.

 

BUSINESS Magazin: Daca dumneavostra considerati ca, in momentul in care ajunge in comisiile parlamentare, legea va avea diverse amendamente, inseamna ca nu aveti un bun lobby...

 

MARA RIMNICEANU: Ba avem un bun lobby, dar fiecare senator sau deputat are dreptul de a-si sustine parerea.

 

BUSINESS Magazin: Totusi au fost diferente chiar mari fata de prima versiune a Codului fiscal.

 

MIHAELA POHACI: La prima versiune a Codului fiscal, toate cele patru mari firme de audit, plus alte firme de consultanta, au participat chiar foarte activ cu sfaturi la finalul procesului de emitere. Chiar au fost intalniri de doua ori pe saptamana, saptamani la rand, pe TVA si celelalte impozite si credem ca, chiar daca nu au fost acceptate toate sugestiile noatre - era normal, poate -, foarte multe dintre ele au ajutat la realizarea codului. In Parlament au fost intr-adevar niste modificari in anumite domenii.

 

ANGELA ROSCA: Ideea care reiese este ca nu a mai fost nimeni consultat intr-un mod organizat pe ideea scrierii ultimei versiuni de Cod fiscal. Intr-adevar au introdus idei noi, nu neaparat concepte, pentru ca ideea impozitului pe castiguri de capital exista, dar au intervenit cu rate noi, metode de aplicare noi.

 

FLORENTINA CODREAN: Eu cred ca problema este urmatoarea: daca Legislativul emite legea intr-o alta forma decat cea propusa de Ministerul de Finante, ministerul, de cele mai multe ori, isi pastreaza pozitia - si ca sa si-o pastreze este fortat sa dea norme care nu mai seamana cu legea si adauga la lege. Dintr-o data eu ma trezesc peste nu stiu cat timp cu niste norme, care normal ar fi fost sa fie in litera legii si ar trebui aplicate de la data aparitiei legii, dar care spun altceva decat legea. Si asta este marea nenorocire. Si problema cea mai mare nu mi se pare a fi in privinta impozitelor pe care orice contribuabil este obligat sa le suporte. Pe mine ma deranjeaza foarte tare, ca fiscalist la banca, faptul ca nu sunt foarte clare impozitele cu stopaj la sursa pentru care eu fac un serviciu statului. Vorbesc de dobanzi, vorbesc de titluri de valoare, vorbesc de toate celelalte unde avem sute de mii de clienti. Statul sa-si impoziteze singur, daca nu este in stare sa dea o legislatie clara. Este efortul bancii, este un serviciu prin lege - si la noi si in toata lumea - sa se faca un stopaj la sursa si vreau sa fie cat mai corect, pentru a da statului cat i se cuvine. Dar atata vreme cat in acest caz este o invalmaseala mai mare decat in cazul impozitului pe profit care este obligatia mea, asta mi se pare cea mai mare nenorocire.

 

MARA RIMNICEANU: Am dat un comunicat de presa, am spus clar pe perioade ce se aplica si ce nu din prevederile noului Cod fiscal.

 

FLORENTINA CODREAN: In privinta comunicatului, sa stiti ca nu a lamurit mai nimic.

 

MARA RIMNICEANU: Stiti, eu sunt acolo doar de o luna. Nu pot sa va confirm ca ceea ce va spun este chiar asa, dar ce stiu si ce am auzit este ca la proiectul de act normativ, inclusiv la norme, s-a lucrat cu Banca Nationala. Dumneavoastra sunteti subordonati BNR. Eu va confirm ca am facut adresa catre BNR sa ne sprijine in elaborarea acestor norme.

 

FLORENTINA CODREAN: Vreau sa spun ca bancile au o suprastructura, ARB - Asociatia Romana a Bancilor, unde s-a format o comisie de fiscalitate tocmai pentru lucrul cu Ministerul de Finante. Ceea ce am propus se accepta la un moment dat, este introdus in proiect si dispare apoi spre formele finale.

 

BUSINESS Magazin: Dar credeti ca un comunicat poate constitui o sursa de informatii pentru aplicarea legii?

 

MARA RIMNICEANU: Comunicatul a fost pentru a preciza ca actele normative se aplica si pe ce perioada pentru a nu fi o confuzie totala. Pentru ca specialistii, daca citeau actul normativ, stiau, dar sunt multe alte persoane care probabil au simtit nevoia. Noi am dat acest comunicat tocmai pentru a veni cu niste lamuriri de moment.

 

BUSINESS Magazin: Uitati, a doua banca din sistem nu este lamurita. Nu-i asa?

 

FLORENTINA CODREAN: Nu suntem lamuriti deloc. V-am spus, avem intre 1 si 3 iunie o perioada de vid legislativ. Nu stim ce se intampla cu conturile curente, cu depozitele la vedere. Sa va spun ceva, produsele se multiplica pe zi ce trece. Bancile sunt obligate de concurenta sa realizeze cat mai multe produse, nu se mai incadreaza in niste standarde. Sunt produse mixte care nu poti sa le mai spui ca sunt strict conturi curente sau depozite la termen, incerci sa faci o mixtura intre ele, or, legea spune doua vorbe si-a terminat.

 

MIHAELA CAPOTA: Cu depozitele la vedere inca se mai discuta.

 

ANGELA ROSCA: Problema ar fi si stabilirea persoanelor care sunt obligate sa retina si sa vireze impozitele. De fapt, ce am vrea sa spunem este ca ar fi bine sa ne intrebati si pe noi, firmele de consultanta. Am putea avansa niste pareri, nu spun ca ar fi neaparat cele mai bune, nici macar ca ar trebui sa le luati in calcul, dar macar sa le auziti. Si sa facem asta inainte de a fi publicata legea.

 

MARA RIMNICEANU: Disponibilitatea noastra nu este de a modifica substantial codul, ci de a corecta ceea ce poate n-a fost prins. Daca putem modifica normele in stadiul actual, le vom modifica. Daca schimbarile ar excede legea, probabil ca vom modifica Codul fiscal. Dorinta noastra este ca acest cod sa fie modificat in timp util. Vom urmari efectele pe perioada verii, cand Parlamentul e in vacanta, si speram sa identificam toate problemele pana in toamna.

 

ANGELA ROSCA: Apropo de probleme, in cadrul Consiliului Investitorilor Straini

ne-am pus problema daca nu cumva este o lege retroactiva cu privire la vanzarea de imobile. De exemplu, am cumparat o casa acum doi ani, fara sa stiu ca o sa vina un impozit peste mine astazi.

 

ALEX MASSACI: Este o decizie investitionala majora; in momentul in care iti iei o casa sau un teren faci o investitie serioasa.

 

FLORENTINA CODREAN: Normal este sa impozitezi venitul la data cand il obtii. Pentru ca pe cei care au cumparat marfa anul trecut si o vand anul acesta nu trebuie sa-i impozitezi cu 25%, ci cu 16% (rata impozitului pe profit in 2004, respectiv 2005 - n.r.).

 

ANGELA ROSCA: Totusi, una este sa cresti sau sa scazi un impozit si alta e sa vii cu un impozit nou.

 

MARA RIMNICEANU: La norme am discutat numai cu notari. Am purtat mai multe discutii si este varianta pe care ei au agreat-o si au spus ca din practica asa trebuie sa iasa.

 

ALEX MASSACI: Dar totusi spuneti ca lucrati cu notarii si ca nu s-au plans, in timp ce notarii cu care colaboram noi sunt ingroziti de chestia asta.

 

MARA RIMNICEANU: Noi am lucrat cu asociatia notarilor, iar reprezentantul acesteia a fost inclusiv in Parlament si a sustinut proiectul de act normativ.

 

ALEX MASSACI: De exemplu, una dintre problemele ridicate de notari este: ce se intampla cand cumperi prin credit ipotecar? Sunt o succesiune de operatiuni care il obliga pe vanzator sa scoata bani din buzunar inainte de orice, inainte de a se perfecta tranzactia, inainte de a se face inscrierea in cartea funciara... Ai un pensionar care vinde un apartament de 40.000 de euro si trebuie sa scoata din buzunar 10% sau, stiu eu, 16% la anul daca se afla in situatia de a plati impozit. Pe de alta parte, se spune ca notarul este cel care trebuie sa incaseze suma acum.

 

MARA RIMNICEANU: S-a convenit sa elibereze aceeasi chitanta pe care o da si acum. Si el aduna banii respectivi in luna respectiva si ii vireaza la buget. El nu face decat o retinere la sursa a impozitului.

 

ALEX MASSACI: Deci in cash, vorbim de o plata in cash a impozitului?

 

MARA RIMNICEANU: Cand este vorba de o persoana fizica, da.

 

ALEX MASSACI: Insa este vorba de sume mari.

 

FLORENTINA CODREAN: Dar de ce nu se face prin transfer bancar?

 

MARA RIMNICEANU: Pentru ca a fost discutia ca, in momentul in care o persoana fizica vinde sau cumpara, ea nu putea sa obtina acces la institutii, la cadastru, la judecatorie. De aceea, notarul se ocupa acum de toate, inclusiv cu partea de retinere, in ideea de a nu obliga persoana fizica sa umble...

 

ALEX MASSACI: Eu aici vad doua probleme. Una este ca ii obligam pe oameni sa umble cu sacosa cu bani. Doi: ganditi-va la notarii care sunt pe la tara, in locuri izolate, si trebuie sa incaseze sume mari de bani.

 

MARA RIMNICEANU: V-am spus ca proiectul de act normativ a fost agreat de comun acord cu notarii.

 

ANGELA ROSCA: O alternativa ar fi fost sa plateasca direct in orice banca din tara si sa vina cu dovada la notar care nu elibereaza nici un act pana nu se face dovada platii.

 

MARA RIMNICEANU: V-am spus ca nimic nu este perfect.

 

BUSINESS Magazin: Dar sunteti de acord cu ce spune domnul Massaci, adica sa vii cu sacosa de bani la notar?

 

MARA RIMNICEANU: Oricum, majoritatea tranzactiilor intre persoanele fizice se fac cu cash.

 

BUSINESS Magazin: Bine, dar dvs., ca reprezentant al statului, ar trebui sa incurajati transferurile prin conturile bancare.

 

MARA RIMNICEANU: Bineinteles.

 

BUSINESS Magazin: Atunci, de ce in acest caz ati acceptat ca persoanele fizice sa se duca la notar cu bani lichizi?

 

MIHAELA CAPOTA: Poate ca intr-o prima faza este bine cu cash, pentru ca si eu - cand mi-am platit casa - m-am dus cu cash. Nu a avut incredere vanzatorul ca ii dau banii prin banca. Recunosc ca intr-o prima faza am ales aceasta varianta, pentru ca si notarul poate prefera sa aiba banii cash.

 

BUSINESS Magazin: Am inteles, dar dvs. reprezentati Ministerul Finantelor.

 

MARA RIMNICEANU: Notarul are obligativitatea de a-si declara toate contractele de vanzare-cumparare incheiate.

 

BUSINESS Magazin: Am inteles, dar daca pleaca pur si simplu cu banii? Azi il vedeti la un apartament si maine...

 

MARA RIMNICEANU: Acelasi risc este in tot, nu?

 

MIHAELA CAPOTA: Am notat toate aceste remarce.

 

ALEX MASSACI: De exemplu, stabilirea valorii de baza, a valorii initiale a terenurilor. Se stie ca s-au mai facut tranzactii cu chitanta de mana, cum se facea pe vremea lui Ceausescu. Cum stabilesti valorile astea?

 

MIHAELA POHACI: Practic, acum valorile devin tot mai mari. Chiar daca leul va deveni greu, tot se va pune problema unei sume importante si acum cand se dezvolta si sistemele de plati prin carduri, din ce in ce mai putin cash...

 

BUSINESS Magazin: ... se incurajeaza cash-ul.

 

FLORIN POGONARU: Ma intrebam ce face notarul acela care este obligat de lege sa incaseze sume in cash si trebuie sa raporteze sumele mai mari de 10.000 de euro la oficiul spalarii de bani.

 

MIHAELA POHACI: In privinta consultantului fiscal, cand va fi reglementata meseria asta?

 

MARA RIMNICEANU: N-as vrea sa fac o declaratie oficiala, dar eu zic ca se simte nevoia pe piata ca aceasta meserie sa fie totusi reglementata... notarii sunt notari, auditorii sunt auditori...

 

ANGELA ROSCA: Daca pana acum a fost vorba de o schimbare de Guvern, de politica fiscala... dar pentru viitor putem sa ne asteptam la o strategie fiscala?

 

MARA RIMNICEANU: Eu consider ca ceea ce pot face in contextul actual, avand in vedere ca in general legislatia nu se poate duce decat spre reglementarile UE, pe care le stie toata lumea, eu imi promit mie ca ceea ce o sa fie in continuare sa fie cat mai clar si cat mai bine scris. Pe acest considerent am incercat sa avem dialog cu toata lumea.

 

BUSINESS Magazin: Nu ar fi totusi mai bine sa faceti o licitatie cu firmele de audit si in care sa spuneti "va dau un milion de euro, faceti toata legislatia. Eu va spun principiile si voi faceti restul"?

 

MARA RIMNICEANU: Adica noi facem numai prost, si ceilalti fac numai bine?

 

BUSINESS Magazin: Nu. Dar de ce sa nu scapati de grija si sa faceti un outsourcing?

 

FLORENTINA CODREAN: Nu, aici nu este problema doamnei Rimniceanu. Problema in momentul acesta este colectarea - care este vraiste. Daca va uitati pe site-uri, o sa vedeti ca la toti cu datorii scrie ca s-a inceput procedura de executare silita. Eu va garantez ca nici la 2% nu s-a inceput... Acolo trebuie umblat in primul rand si nu se va mai modifica atat de des legislatia fiscala...

 

MIHAELA CAPOTA: Pe de alta parte, la TVA s-a lucrat cu doi consultanti belgieni.

 

BUSINESS Magazin: Dar nu credeti ca un asemenea proces de, sa-i zicem, outsourcing nu ar fi benefic?

 

ANGELA ROSCA: Dar asta s-a intamplat, si chiar pe gratis! Daca s-ar aduna tarifele orare pentru toti oamenii care au lucrat impreuna cu oamenii din minister pentru precedenta versiune a Codului fiscal s-ar aduna o suma considerabila. Dar toti am facut-o pro bono, in ideea ca ne va fi tuturor mai usor. Si suntem dispusi sa o facem si in continuare, dar din pacate nu ne-a mai invitat nimeni. Nu vrem sa fim invitati cu orice pret, dar poate ar fi mai bine sa ne mai intalnim cu totii - am vazut, fiecare mai multe cazuri, mai multe spete - si poate putem sa avem o contributie.

 

ALEX MASSACI: Oricum este laudabil ca avem genul acesta de discutii. Dar, din pacate, le avem numai cu Ministerul de Finante.

 

BUSINESS Magazin: Daca am retinut corect, va ganditi sa luati toate obiectiile facute fie de auditori, fie de alte parti si sa mai modificati o data Codul fiscal?

 

MARA RIMNICEANU: Nu modificam Codul fiscal. Noi suntem acum in faza proiectului de norme la Codul fiscal. Atat timp cat propunerile nu vor excede legea, nu avem nimic impotriva ca noi sa imbunatatim acest proiect de norme. Daca in practica vor fi probleme care necesita o modificare a Codului fiscal, vom avea in vedere si acest lucru.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Avem nevoie de un alt Cod Fiscal?
/club-bm/avem-nevoie-de-un-alt-cod-fiscal-979475
979475
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.