In Tara Soarelui Rasare, arta aranjarii mesei este mai pretuita decat o masa copioasa in sine. Nu numai japonezii au pus mare pret pe ritualul servirii mesei, cu tot ce cuprinde el, de la tacamuri si sfesnice pana la portelanuri, ci si fondatorii Sarra Blu, Aurelian si Roxana Sarbulescu, care au facut o afacere de cateva milioane de euro din \"l\'art de la mise-en-place\". Cei doi soti incep povestea afacerii cu decoratiuni Sarra Blu de pe vremea cand nici macar numele companiei nu era acelasi. Debutul afacerii Romatex, care detine brandul Sarra Blu, are radacini in anii \'90, cand familia si-a deschis un business in domeniul textil. Romatex, in cadrul careia familia detine 70% din actiuni, a inceput cu activitati de import-export de masini textile, ceea ce insemna multe deplasari in strainatate. Acolo au vazut sotii Sarbulescu \"o multime de lucruri deosebite care nu se gaseau in tara\" si care le-au dat impulsul de a incepe o afacere in domeniul decoratiunilor interioare.Cativa ani mai tarziu, in 1997, sotii Sarbulescu erau deja implicati in importurile si distributia de produse din portelan, inox, tacamuri sau obiecte decorative. Pentru a demara proiectul de a aduce \"obiectele nemaivazute\" pe piata romaneasca, cuplul a trebuit sa inceapa sa isi caute furnizori, dar si spatii de desfacere. Si unde altundeva sa gasesti un furnizor daca nu la celebrele targuri de marfuri din China? \"Prima data am mers dupa marfa tocmai in Hong Kong. Atunci am contractat primul container de produse, dupa ce am vizitat un targ urias de profil. Activitatea era foarte profitabila pe atunci, practicam adaosuri comerciale intre 100-300% si ceva mai mici pentru bijuterii\", spune Aurelian Sarbulescu. \"Pe vremea aceea, desfaceam produsele in retelele magazinelor de menaj si uz casnic, gen Romarta, Astral sau Meteor\", spune Aurelian Sarbulescu. \"Ne ocupam de un fel de intermediere si aduceam in containere ceea ce nu se gasea in tara, dar vedeam foarte des in strainatate\", explica el. La targ la Hong KongUlterior, sotii Sarbulescu s-au gandit sa vanda intr-un spatiu propriu obiectele respective si asa s-a nascut Sarra Blu. \"Am inceput cu capital social de 20.000 de euro, si cu dorinta mea de a vinde in magazine obiecte care sa impodobeasca masa obisnuita a romanilor. Gestionarii magazinelor universale cu care lucram noi nu acceptau toate obiectele pe care le propuneam, ceea ce ne-a impulsionat sa inauguram un magazin propriu\", completeaza Roxana Sarbulescu. Fiind o mare pasionata de gastronomie, Roxana Sarbulescu spune ca intuieste foarte bine cum se asorteaza obiectele decorative cu diferite bucatarii traditionale si asa s-a inspirat pentru ideea de afacere. \"Ma incanta sa primesc oaspeti si aranjez cu mare placere o masa traditionala, fie ea si chinezesca, de exemplu. In Romania, trendul este deocamdata invers. Romanii se imbulzesc in restaurante si au uitat de ospetele organizate acasa, dar lucrurile vor reveni la normal. Va reveni trendul ca invitatii sa fie primiti acasa, in semn de respect, unde gazda creeaza o atmosfera placuta, ceea ce implica atentie pentru decoratiuni, pentru tacamuri si pentru orice alt detaliu care se va afla pe masa\", spune ea. Din atentia pentru detalii s-a nascut, in 1997, primul magazin Sarra Blu din Bucuresti. \"Vindeam in principal tacamuri de argint, figurine de cristal, veioze\", isi aminteste Aurelian Sarbulescu. Primul magazin avea aproximativ 60 mp si era amplasat in centrul comercial Mario Plaza din Bucuresti, Sarra Blu fiind printre primele branduri care au populat galeria comerciala din Dorobanti. \"Am angajat un arhitect care sa ne construiasca o imagine proprie si am repetat experienta si cu celelalte magazine Sarra Blu care au urmat\", afirma Sarbulescu. \"A fost o premiera pentru un magazin de decoratiuni interioare sa aiba lemn mahon, cabluri de otel si rafturi de sticla. La inceput am investit 50.000 de dolari exclusiv in stocuri, am luat uniforme pentru personal si am stabilit din primele zile care va fi politica companiei. Imi amintesc ca am revolutionat conceptul de magazin de decoratiuni la vremea aceea, pentru ca am introdus hartia de impachetat cadouri, care mai era si gratuita pe deasupra\", spune el. Batalia pentru lumanariPrimele produse care s-au vandut in Sarra Blu au fost veiozele si obiectele de ceramica din Grecia, dar si figurinele de cristal, care spargeau monotonia paharelor de Bohemia. Sarra Blu a insemnat pentru proprietari si o lupta continua cu mentalitatile clientilor din Romania. \"Am fost printre primii care am introdus in magazine lumanarile si a durat cativa ani pana cand lumanarile parfumate sa intre in randul decoratiunilor obisnuite, unde ocupa acum un loc de cinste. Din pacate trebuie sa purtam aceeasi batalie pentru a introduce in cosul clientilor, dar si in mentalitatea lor, ingerasii, care nu sunt agreati pentru ca sunt asociati cu religia\", spune Roxana Sarbulescu. Al doilea magazin Sarra Blu a fost deschis la Constanta, in anul 1998, si au urmat cele din mall-urile bucurestene. Sarra Blu are acum 15 locatii in tara, dintre care 9 doar in Capitala. Primul magazin le-a adus sotilor Sarbulescu o cifra de afaceri de 120.000 de dolari anual, iar incasarile pentru fiecare magazin sunt pe un trend crescator, desi structura stocurilor s-a schimbat. \"Avem in nomenclator peste 10.000 de produse diferite, care nu sunt tocmai cele de la inceputul afacerii, pentru ca preferintele clientilor in materie de design s-au mai schimbat si ele. Inregistram anual o rata medie de crestere a cifrei de afaceri de 20% si vom mentine ritmul si anul acesta.\" Businessul Sarra Blu a mers crescator de la an la an, ceea ce le-a permis fondatorilor sa isi diversifice activitatea. \"In 2003 ne-am hotarat sa deschidem magazinul de mobila din Mario Plaza. Decizia a implicat anumite riscuri, pentru ca magazinul era usor atipic pentru reteaua clasica Sarra Blu. Am adus canapelele, am asortat perdelele si draperiile frantuzesti cu celelalte obiecte, si am completat cu corpuri de iluminat din cristal Swarovski, importate din Italia. Desi a fost un magazin pilot, pentru ca a fost cel mai bine expus dintre toate, spatiul din Mario Plazza ne-a adus in scurt timp rulajele mari, care au contribuit decisiv la cresterea veniturilor globale cu peste 50% in anul financiar respectiv. Am vrut sa aducem in centrul atentiei clientilor mobilierul de lux, din lemn masiv, pictat, fie ca este nou sau reconditionat, dar care creeaza atmosfera de camin si se diferentiaza clar de mobilierul auster de birou\", spune Roxana Sarbulescu. Ideea de a dedica un magazin intreg mobilierului de lux a pornit, spun sotii Sarbulescu, chiar de la ei de acasa. \"Este o nisa foarte ingusta, pentru ca acest gen de mobila, pe care l-am redescoperit la producatorii italieni, nu se demodeaza niciodata si ramane peste generatii\", continua ea. Mat: un Sah de 3.000 de euroPromovarea mobilierului masiv a atras dupa sine o serie intreaga de accesorii pentru a decora caminul: obiecte de bronz, din argint masiv, sfesnice, ceasuri sau fructiere. Un sah din argint costa in jur de 3.600 de euro in magazinele Sarra Blu, un samovar 8.000 de euro, in timp ce o sufragerie completa compusa din trei piese poate ajunge si la 8.000 de euro. Sarra Blu estimeaza o cifra de afaceri de peste 6 milioane de euro pentru 2006 si intentioneaza sa mai deschida inca doua locatii noi, una la Cluj, in Iulius Mall, si alta la Bacau. In total, lantul Sarra Blu are 115 angajati. De-a lungul timpului, amplasarea magazinelor Sarra Blu a fost una dintre cele mai mari probleme pentru sotii Sarbulescu. \"Am fost nevoiti sa inchidem doua magazine care se aflau la strada, pentru ca nu au avut vad comercial suficient. Este vorba de un spatiu pe Calea Victoriei si unul pe bulevardul Regina Elisabeta, dar care nu au inregistrat trafic asemenea celor din mall-uri. In general, oamenii evita locatiile unde nu au spatiu de parcare, chiar daca sunt pe artere comerciale precum cele de mai sus.\" Lista de nuntaMagazinele Sarra Blu au lansat in premiera pe piata romaneasca conceptul de lista de nunta. \"Fiind un magazin de unde se pot cumpara cu usurinta cadouri pentru miri, multe cupluri au inceput sa fie receptive la ideea noastra si sa lase in magazine asa-numitele wedding-lists. Invitatii pot trece prin magazin si pot achizitiona cadoul de nunta din lista. Ideea este foarte buna mai ales ca se elimina astfel cadourile redundante, si noua familie scapa de situatia binecunoscuta cand primeste trei filtre de cafea si doua toastere\", spune cu amuzament Roxana Sarbulescu. Proprietarii lantului Sarra Blu nu exclud nici extinderea in strainatate. \"Poate in 2008-2009, daca vom fi pregatiti, vom dechide un magazin intr-una din tarile vecine, in Sofia, Chisinau sau Belgrad\", au spus sotii Sarbulescu. Pana la momentul extinderii, Roxana si Aurelian Sarbulescu isi asteapta fiul sa se intoarca de la studii pentru a-l coopta in afacerea familiei. Ei au impreuna un fiu de 22 de ani si o fiica de 28 de ani. Fiul, care momentan studiaza la un colegiu de business in Statele Unite ale Americii, le-ar putea urma la conducera afacerii si se gandeste chiar la noi proiecte pentru Sarra Blu.Un nou brand Sarra BluSarra Blu va lansa la inceputul acestui an un nou lant de magazine de obiecte decorative, care se va adresa in special tinerilor. Pentru inceput Sarra Blu va deschide un prim magazin la Constanta, in care a investit deja 250.000 de euro, inclusiv stocurile initiale de produse. \"Vrem cu acest nou magazin sa targetam si clientela mai tanara, si pentru asta lansam un nou brand, cu o abordare mai moderna si mai dinamica\", spune Aurelian Sarbulescu, CEO in cadrul Sarra Blu. Noul magazin va pastra totusi tendintele Sarra Blu de a prezenta obiecte pentru decor, dar si pentru cultul mesei.