Curierul part-time

Postat la 26 februarie 2007 93 afişări

Schimba perspectiva in afaceri ca vitezele la masina: in functie de conditiile de drum. Bogdan Carcu, presedintele uneia dintre cele mai mari firme de curierat din Romania, a riscat si a castigat raliul: conduce o afacere de 8 milioane de euro si este in cautare de noi trasee de cursa.

"Conduc precum traiesc, la limita", spune Bogdan Carcu, fondatorul si presedintele Curiero. Poate uneori chiar peste limita daca este sa contabilizam de cate ori a schimbat directia si a riscat totul pe o carte.
Insa tocmai afinitatea pentru risc a managerului de 34 de ani este cea care l-a adus astazi in situatia in care poate spune ca, intr-adevar, este un om implinit.
Bogdan Carcu nu face parte din tagma managerilor care nu au niciodata timp pentru altceva decat afaceri, desi nu au fost putine zilele in care norma lui de lucru era de 18 ore. Astazi presedintelui Curiero se poate lauda cu ceva care nu este la indemana multor oameni de afaceri din Romania: timp suficient pentru familie, prieteni, vacante si hobby-uri. Bogdan Carcu recunoaste ca nu este dependent de munca, nu isi petrece majoritatea timpului la birou sau in intalniri, nu are mania sedintelor interminabile si nu isi neglijeaza familia. Ba chiar este un manager senin si relaxat, lucreaza in medie 3-4 ore pe zi, asa ca ii ramane destul de mult timp pentru schi, tenis sau pentru a-i scoate pe copii la o plimbare cu patinele pe gheata.

Nu are sofer personal, pentru ca ii place mult prea mult sa conduca, unul din hobby-urile sale declarate fiind masinile. Iar intre acest hobby si harta carierei lui legatura este evidenta, drumul pe care l-a parcurs pana acum avand cam tot atat de multe curbe, suisuri si coborasuri ca si soselele pe care le strabate aproape zilnic.


Cariera cu 100 km/h
Privind in urma, Carcu recunoaste ca lipsa de rabdare si ambitia l-au facut sa inainteze repede, chiar daca nu intotdeauna bine. "Imi dau seama ca am facut si greseli destule, in special datorate arderii unor etape absolut necesare in dobandirea experientei intr-o industrie", declara el. Bogdan Carcu nu isi aminteste sa se fi visat doctor sau politist cand era mic, insa un lucru a stiut sigur: dintotdeauna i-a placut riscul. Primul fior antreprenorial l-a simtit dupa revolutie cand, in spiritul vremii, a facut comert cu produse aduse de la turci. Acesta a fost insa doar inceputul unei cariere agitate, fiindca pana acum nelinistitul antreprenor a schimbat macazul de cel putin sase ori si nu a ales intotdeauna cea mai sigura cale.
A dat admiterea la Politehnica, pentru ca, in liceu fusese olimpic la fizica, dar a renuntat dupa doi ani si s-a indreptat catre ASE, unde concentratia de fete pe metru patrat era mai mare. Desi era inca student, dorinta de a castiga proprii bani l-a impins in 1994 sa puna bazele unei firme de distributie de branzeturi, in timp ce lucra si ca asistent marketing in cadrul Hyundai Auto Romania.
Firma de distributie a dat faliment, dar esecul a fost compensat de evolutia frumoasa in cadrul companiei auto. Dupa doar doi ani la Hyundai, de altfel cea mai lunga perioada petrecuta ca angajat, Carcu a ajuns sa conduca intregul departament. Insa asta nu a fost de ajuns pentru
a-l tine pe loc. In 1997 a luat drumul publicitatii si a lucrat, pe rand, la Scala JW Thompson, OFC/DMB&B (DeArcy) si Momentum-McCann Erickson.


Drumul nelipsit de obstacole
In decursul a doi ani a schimbat trei joburi in publicitate, fiindca nici unul nu il provoca indeajuns. Sentimentul ca nu isi gaseste locul in industria publicitara l-a determinat, in 1999, sa demisioneze si sa paseasca pe un drum nou fara sa stie exact care urma sa fie acesta. Aceasta decizie l-a facut sa traverseze cel mai dificil moment al vietii lui: "sase luni pe tusa, fara bani si cu rata la masina. Groaznic", isi aminteste Carcu strabatut de un fior. In cele din urma, s-a angajat tot in publicitate, dar a demisionat dupa alte sase luni pentru a pune bazele propriei agentii. Noile proiecte de afaceri nu i-au fost insa de ajuns managerului obisnuit sa conduca concomitent pe mai multe piste. Asa se face ca in 2003 a preluat o afacere falimentara de la o cunostinta, pentru ca "i-a fost vanduta frumos" si a vazut dincolo de dificultati o mare oportunitate. Asa s-a nascut Curiero: Carcu a acceptat provocarea si a transformat ramasitele unei firme cu 30 de angajati intr-un business infloritor cu 1.600 de angajati si cu cel mai mare ritm de crestere de pe piata romaneasca.


Un business ca pasarea Phoenix
"Daca stiam in ce ma bag, probabil nu as fi intrat in acest domeniu", spune Carcu referitor la afacerea sa. "Curiero a insemnat, mai ales la inceput, implicare maxima si efort financiar si nervos pe masura."
Investitia initiala l-a costat 3 milioane de euro si 18 ore de munca pe zi. A riscat, dar a castigat un business care nu se mai opreste din crestere: numai anul trecut Curiero a crescut de peste 2,5 ori, iar anul acesta se asteapta o noua ascensiune de aproape 100%. Curiero are sedii in 74 de orase, servicii de livrare in 24 de ore in 470 de localitati, iar din cele 14.000 de localitati ale Romaniei, reteaua firmei de curierat acopera circa 80%. Compania isi datoreaza evolutia spectaculoasa in mare parte persoanei abile care o conduce dar si cresterii cu pana la 50% a pietei in ultimii trei ani. Totusi, afacerile in curierat implica dead-line-uri la minut, asa ca managerul trebuie sa pastreze viziunea de ansamblu si sa impuna ritmul de miscare. "In curierat, daca nu se rezolva in 24 de ore, nu se mai rezolva deloc. E o activitate contra-cronometru, caci a nu livra la timp inseamna pierderea clientului", explica Carcu esenta businessului sau. Prioritatile lui Carcu sunt clare: 95% din timpul si resursele financiare de care dispune sunt dedicate Curiero, restul, investitiilor pe Bursa. Daca in 2003 lucra intre 16 si18 ore pe zi, pentru a compensa lipsa sa de experienta in domeniu, astazi lucreaza doar 3-4 ore pe zi si calatoreste foarte mult prin tara. Secretul lui este delegarea sarcinilor.
Cea mai mare realizare a sa este alcatuirea unei echipe de management competente, care face ca munca lui sa se rezume doar la cele cateva ore petrecute, de obicei seara, in fata laptop-ului pentru a verifica rapoarte. "Daca vrei sa ai o afacere de succes, trebuie sa stii sa ai langa tine oameni mai inteligenti si mai buni ca tine", crede Carcu.
Presedintele companiei considera ca afacerea nu este inca stabilizata, pentru ca acest lucru presupune o rata de majorare de 15-20% anual, iar Curiero are o crestere anuntata pentru 2007 de 30%. In plus, Carcu continua extinderea prin initierea primei divizii destinate exclusiv serviciilor de tip business to consumer (B2C) si a serviciului de curierat expres la nivelul Capitalei.


In centrul pistei
Carcu este hotarat sa nu stea prea mult timp pe loc. Vanzarea Curiero catre un investitor strategic are deadline-ul deja fixat: 2008. Presedintele companiei are saptamanal intalniri cu potentiali cumparatori, dar viitorul proprietar al firmei va trebui sa dispuna de renume si know-how pentru a bate palma cu Carcu.
Pana atunci, el continua sa defineasca strategii si sa traseze noi directii de dezvoltare pentru Curiero. Iar in timpul liber creeaza alte afaceri. Anul acesta vrea sa lanseze doua businessuri noi, in domeniul transportului frigorific si al distributiei de presa. In conceptia lui, in afaceri e important sa ai flexibilitate si o viziune de ansamblu, sa vezi in fiecare amenintare a pietei o oportunitate, fie de diversificare, fie de vanzare a unui business si angajare in unul nou. Aflat in mijlocul unei piete pe care o considera barometrul economiei nationale, Carcu nu ar sfatui pe nimeni sa emigreze, pentru ca ritmul de crestere si oportunitatile din Romania sunt de zece ori mai mari ca in alte tari. Ca o dovada a acestui argument, piata de curierat, care se bazeaza pe diversificarea bunurilor si serviciilor din economie si intensificarea contactelor inter-firme, atinge 160 de milioane de euro. Carcu crede ca piata din Romania nu este consolidata inca, ceea ce inseamna ca exista aici mari oportunitati pentru a lansa afaceri.


Exista viata dincolo de finish?
Cu cinci ani in urma visa sa se pensioneze la 35 de ani. Acum, la 34, spune ca nu ar putea sa traiasca fara sa munceasca. Si asta nu pentru ca nu si-ar permite, dar isi doreste "sa plece de pe lumea aceasta in activitate".
Nu se considera un om de succes, pentru ca nu crede in aceasta etalon, dar crede ca e un om implinit si fericit. Cea mai mare implinire a sa consta in cucerirea libertatii de a face ceea ce vrea: sa mearga la inot cu copiii in timpul zilei, sa se bucure de vacante inopinate si sa citeasca si altceva decat carti de marketing. Cand vine vorba despre avere, Carcu crede ca "nu conteaza daca ai 100.000 de euro sau un milion de euro, atat timp cat poti merge oricand oriunde pui degetul pe harta". Maniera de a trai si de a face afaceri se regaseste foarte mult in hobby-ul sau motorizat. Masina care sa-l reprezinte ar trebui sa aiba valente sportive, sa fie foarte agresiva, eleganta, luxoasa si, neaparat, neagra. Caci atunci cand vine vorba de masini, orice culoare e frumoasa, numai neagra sa fie.
Personal, nu detine nici una, dar Curiero i-a pus la dispozitie doi bolizi, adevarate "fiare imbracate in haine de strada", cum le-a descris managerul: un BMW X5 folosit in special pentru familie si un BMW seria 7 pentru calatoriile in interes de serviciu. Ambele negre, evident. "Calatoresc foarte mult. Intr-o zi vad mai multe orase apartinand Curiero. Asa ca merg destul de tare. Probabil as ramane fara permis in mai putin de trei zile daca as primi puncte de penalizare." Drumurile preferate din tara? Valea Oltului si drumul care duce de la Cluj la Brasov prin Targu-Mures; intr-un cuvant, serpentinele. Nu e de mirare, tinand cont de dependenta de adrenalina a fondatorului Curiero.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Curierul,
part-time
/lideri/curierul-part-time-4073605
4073605
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.