Horst Hahn (Siemens), Carl Boehr (Aviva) sau Richard Moat (Orange) au trecut prin bancile scolii lor de limbi straine pentru a invata romana. La fel a facut si Jonathan Scheele, contribuind la cresterea unui business care are sansa sa depaseasca 1 milion de euro in 2007. Mihai Ganj (31 de ani) si Alina (30 de ani), originari din Reghin, se cunosc din scoala primara si formeaza un cuplu din clasa a XII-a. Pentru a ramane impreuna, s-au inscris la Universitatea Bucuresti, Facultatea de limbi straine. Sansa lor a fost - ca pentru multi alti tineri - Revolutia: dintr-o data, aveau si alte alternative in afara de aceea de a preda intr-o scoala de stat. Chiar si asa, nu-si imaginau ca, intr-o buna zi, vor ajunge sa predea unor elevi de talia comisarului european pentru integrare Jonathan Scheele sau ambasadorului Regatului Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord, Robin Barnett. Calatoria initiaticaIn clasa a XI-a, Mihai a avut sansa sa afle ca in orasul sau natal traieste omul care a tradus, din franceza in romana, una din cartile lui Mircea Eliade despre yoga. \"Surpriza a fost cu atat mai mare cu cat acest om, Valter Fotescu, imi fusese profesor de fizica\", marturiseste el. Nenumaratele intalniri si discutii cu Fotescu i-au trezit lui Mihai interesul pentru istoria religiilor si limba hindi (una din limbile oficiale din India - n.r.). \"Suntem o generatie privilegiata, pentru ca liceul l-am facut in libertate. Eram avizi sa citim lucruri pana atunci interzise\", povesteste Ganj. Pentru a-si urma pasiunea, s-a inscris la Universitatea Bucuresti, sectia de orientalistica, si a ales o limba mai usoara - turca - pentru a putea invata individual hindi (atunci nu exista o catedra pentru aceasta limba, singurul profesor specializat fiind directorul Institutului de Limbi Orientale, Radu Bercea). La sfarsitul primului an universitar, Mihai a primit o bursa de un an in India, chiar in orasul in care a stat Mircea Eliade - Rishikesh. Dupa ce s-a intors, l-a cunoscut intamplator pe Venkatesh Srinivasan, manager in cadrul filialei din Romania a companiei de consultanta Arthur Andersen. \"Mi-a spus ca, daca tot stiu hindi, ce-ar fi sa-l invat romana?! A fost primul meu elev-manager\", povesteste Ganj. Dupa absolvirea facultatii si a unui master in etnologie si folclor, el a ocupat un post in cadrul catedrei de etnologie de la Universitatea Bucuresti. Sedinta de board din Parcul Tineretului\"Eram pe o banca, in parcul Tineretului, cu sotia mea si cu o colega de facultate, cand ne-am hotarat sa facem un business din lectiile de limbi straine. Am stabilit primele investitii: trei telefoane mobile, un calculator si o imprimanta - 700 de dolari, pe care i-am imprumutat de la un prieten\", spune Mihai Ganj, care adauga ca tot atunci a renuntat la postul de la catedra. Pentru ca orele sa se desfasoare intr-un cadru legal, cei trei parteneri au infiintat si o firma, Rom Communicate.In 2001, s-a inscris la cursurile lor de limba romana Jonathan Scheele - comisarul european pentru integrarea Romaniei in UE. \"Domnul Scheele avea sarcina de serviciu sa citeasca ziarele romanesti, asa ca era important sa cunoasca limba. La noi a ajuns in urma unei recomandari, ca majoritatea cursantilor, de altfel. Am facut romana timp de doi ani, cate doua ore pe saptamana\", explica Mihai. Silitorul elev si-a uimit profesorul cand, la un an si opt luni de la inceperea cursului, intr-o conferinta de presa, n-a mai asteptat ca translatorul sa traduca intrebarea unui ziarist si i-a dat acestuia raspunsul direct in romana. \"De la un moment dat, Jonathan Scheele a depasit nevoia practica de a invata limba si a inceput s-o studieze din respect, placere si simpatie fata de poporul roman\", spune Mihai Ganj. Astfel, la recomandarea profesorului, comisarul european a citit \"Miorita\", \"Mesterul Manole\" si scrieri de-ale lui Mircea Eliade si a vizionat filme facute de Dan Pita si Mircea Danieliuc. La care se adauga obligatoriu \"Nea Marin miliardar\". Profesorul si elevul comentau impreuna stirile de la televizor si s-au dus impreuna la piese de teatru si chiar la evenimente speciale.Doamna profesorOdata cu Jonathan Scheele a urmat cursuri de limba romana si sotia sa, Sarah. Ca profesoara de engleza, Sarah a fost placut surprinsa de pregatirea celor cei doi soti, pe care i-a recomandat, in vederea unui parteneriat, organizatiei International House (IH) - una dintre cele mai prestigioase institutii educationale din Marea Britanie, cu sediul la Londra si peste 120 de centre de pregatire in 40 de tari. \"A urmat o perioada de evaluare, iar la inceputul lui 2002 am platit taxa de intrare - aproximativ 9.000 de lire sterline\", explica Ganj, adaugand ca filiala din Romania mai plateste o taxa anuala de afiliere catre IH. Dupa cateva cursuri de limba romana, \"nasa\" aranjamentului, Sarah Scheele, si-a exprimat dorinta de a lucra la firma sotilor Ganj. \"A avut contract cu noi si-a predat, o lunga perioada, limba engleza\", spune Mihai. Daca la inceput sotii Ganj au pornit la drum cu trei profesori si 20 de cursanti, acum, IH Bucuresti are 80 de profesori, 13 sali de curs si peste 2.000 de cursanti. Si pentru ca inca de la inceput au avut \"elevi\" din business, sotii Ganj s-au gandit sa dezvolte segmentul de engleza de afaceri, oferind pachete de servicii multinationalelor. Un rationament de business care s-a dovedit corect. Engleza sau romana?\"Daca la inceput aveam mai multe solicitari din partea expatilor care voiau sa invete romana, acum primim tot mai multe cereri din partea managerilor romani pentru cursurile de engleza\", spune Ganj. Ce sta in spatele acestui interes? \"La un moment dat, am prezentat unei companii oferta noastra. Directoarea de HR s-a aratat interesata, dar nu si-a facut timp pentru cursuri. Dupa cateva luni, ne-am trezit cu ea la sediu. M-a rugat sa o includem intr-un curs intensiv, spunand ca a pierdut deja, pentru ca nu stia engleza, o oferta ce includea un salariu de 2.500 de euro\", spune Mihai. Majoritatea \"elevilor-manageri\" care au urmat cursurile de engleza au avansat sau si-au schimbat locurile de munca: Silviu Damoc de la Unilever a promovat de pe postul de production manager pe cel de plant manager, Sandi Taranu a devenit regional retail manager la Raiffeisen Bank Romania, Isabelle Chivu a ajuns HR manager la Domo, Radu Stanescu a avansat pe postul de organisational developement manager la Brau Union - Heineken, iar Csaba Gergely a fost promovat in functia de work stream leader in cadrul Coca-Cola HBC. Daca in 2005 cifra de afaceri a IH Bucuresti a fost de peste 500.000 de euro, anul acesta va creste cu circa 60%, conform estimarilor lui Ganj. Daca isi pastreaza ritmul de crestere, cifra de afaceri are toate sansele sa depaseasca 1 mil. euro anul viitor. O mare parte din cresterea afacerii se datoreaza faptului ca IH Bucuresti este un business de familie, firma fiind controlata, in egala masura, de Mihai si sotia sa, Alina. \"In orice business, increderea in partener este esentiala. Or, intre soti nu exista probleme din acest punct de vedere. In plus, cu sotul poti discuta direct si relaxat despre firma. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca institutiile financiare care te analizeaza in vederea acordarii unui credit sunt mai indulgente cand e vorba despre o afacere de familie\", explica Mihai. Desigur, un asemenea parteneriat presupune si cateva dezavantaje. Cel mai important ar fi ca - de multe ori - afacerea ajunge si acasa. Sedintele periodice ale International House le dau celor doi soti prilejul sa calatoreasca in toata lumea. Au fost, pana acum, in 15 tari. N-au ajuns, insa, in India. Iar Mihai vrea sa o duca pe Alina in tara care l-a fascinat, in studentie, ca rasplata pentru intreg anul in care l-a asteptat. O spune chiar el. De data asta, in limba romana.O noua nisa pe piata educationalaDin toamna acestui an, Mihai si Alina Ganj vor incepe o noua afacere, adresata segmentului de copii intre 3 si 8 ani. \"Este vorba despre programul \'Fastrakids\', care isi propune sa dezvolte abilitatile de comunicare si gandire creativa, luarea de decizii sau rezolvarea de probleme\", explica Mihai. Programul, dezvoltat in urma unui studiu care a costat 2,5 milioane de dolari, este implementat deja in 20 de tari. Franciza pentru acest produs costa 100.000 de dolari.