Punct si de la capat

Postat la 04 august 2008 71 afişări

EA: la ultimul bilant avea 40 de milioane de euro in cont, un proiect de ansamblu imobiliar de designer si o lansare de pregatit pentru cel mai nou magazin.EL: era inca apasat de creditul de 32 de milioane de euro, lucra la planurile iminentei listari la bursa a 25% din actiunile Mobexpert si tocmai incheiase o nunta fastuoasa. Mai departe, terenul care le-a apartinut odata amandurora a inceput parca sa nu-i mai incapa, iar ei si-l disputa agresiv prin mijloace comune si cu acelasi nume. Care brand Sucu va deveni mai puternic?

Cel mai greu de impartit bun la partaj a fost capitalul de imagine al celor doi. Incapatanarea Cameliei Sucu de a-si pastra numele face si mai greu de estimat la cine va da mai bine acest capital de imagine. Camelia nici nu a luat in considerare o schimbare de nume, pentru ca simte ca numele Sucu, care a devenit un brand puternic de-a lungul timpului, ii apartine poate mai mult ca inainte. "Am investit foarte mult in acest brand si prin taria cu care am infruntat presa cu numele Sucu inainte, intr-un moment in care eram vulnerabila. Stiam foarte bine cine sunt, dar stiam la fel de bine ca orice este interpretabil."

Ceea ce nu este deloc interpretabil este faptul ca intr-o zi de 12 aprilie, in contul Cameliei au fost virati 37,5 milioane de euro. Atunci si-a castigat si identitatea de "femeia cu cele mai multe lichiditati din Romania", eticheta care a devenit subiectul fierbinte al momentului. Tot atunci, Camelia Sucu a intrat in vizorul oamenilor de afaceri, al bancherilor si al fondurilor de investitii, care au vazut oportunitatea de a castiga ceva de pe urma femeii cu cei mai multi bani gheata. Ofertele nu au curs insa conform asteptarilor ei. Considera ca s-a intamplat asa pentru ca era deja cunoscuta in mediul de afaceri ca o femeie care stie ce sa faca cu banii, care stie sa ia decizii corecte pentru ea. "Nu eram doar o fosta nevasta care se trezeste brusc cu foarte multe lichiditati si nu stie ce sa faca cu ele."

Strategia inversa

Grupul lui Dan Sucu, Mobexpert, este evaluat la peste 100 de milioane de euro, in timp ce Class, compania detinuta de fosta sa sotie, are o valoare de 6,25 milioane de euro. Raportul de forte este, cel putin in cifre, defavorabil doamnei Sucu. Ceea ce inseamna ca deocamdata, ea va trebui sa fie cu mult mai incisiva pentru a castiga atentia pietei si votul cumparatorilor si, poate, printr-o abordare agresiva sa scape de povara raportarii permanente la ceea ce a construit timp de 15 ani de zile. Pe ce mizeaza Camelia dupa un razboi de trei ani, cat au durat ostilitatile divortului? Nu mai are nimic de pierdut, iar pe umerii fostului ei sot si asociat apasa si o datorie de 32 de milioane de euro la banca. Desi nu-si propune o competitie directa cu Mobexpert, ea aduce in scena Natuzzi, noul brand cu care vrea sa atace piata de mobilier, care va contribui la cresterea afacerii Class.

Desi in mediul de afaceri discretia este cuvantul de ordine, mai ales cand are loc un scandal, asul din maneca doamnei Sucu este abordarea inversa. In ultimii 3 ani de zile a reusit sa demonstreze ca poate sa construiasca un brand puternic - a iesit la rampa si si-a acceptat vulnerabilitatea in lumina reflectoarelor. Crezul ei in business este ca vulnerabilitatea nu are cum sa-i dauneze, iar punctele slabe pe care si le recunoaste nu pot fi exploatate de competitori. "Este foarte important sa stii cu cine ai de a face si de aceea eu nu cred ca a cunoaste foarte multe lucruri despre partenerul tau de afaceri este un lucru rau sau un punct slab pentru acesta. Sunt de parere ca ceea ce se stie despre mine acum nu are cum sa se intoarca impotriva mea ca un bumerang. Pana la urma eu sunt un om care a stiut sa treaca prin atat de multe, incat nu mai are cum sa fie vulnerabil."

Hotararea si indarjirea cu care doamna Sucu a plecat singura pe un drum cunoscut doar pe jumatate o fac sa declare ca nimic nu i se mai pare imposibil si singura sa certitudine este ca trebuie sa incerce pana la limita. Cat de confortabila poate fi insa competitia cu cineva care te cunoaste atat de bine? In ciuda faptului ca au construit impreuna timp de 15 ani, se pare ca cei doi nu se cunosc atat de bine incat sa-si anticipeze unul altuia miscarile, deoarece au preluat intotdeauna partile contrastante ale afacerii.

"Dan ridica stalpii, fier-betonul si cimentul in timp ce eu alegeam mocheta, decoram si alegeam culorile. Am fost intotdeauna complementari, asa ca el nu a apucat sa afle cum imi fac eu treaba, iar eu nu stiu cum isi face el treaba. E adevarat ca poate sa invete, daca vrea, insa si eu pot sa invat cum se construieste. Ii urez mult succes sa tina pasul cu motorul din mintea mea, asta pentru ca mie imi place sa ma misc foarte repede."

La shopping dupa un GM

Comparatia cu Mobexpertul o admite ca parte integranta a vietii ei de femeie de afaceri. Considera totusi ca fiecare dintre cele doua branduri - Mobexpert si Class - are nisa lui. "Stii de ce se va face mereu aceasta raportare? Fiindca Mobexpert a fost construit de Camelia si Dan Sucu", spune ea, acceptand faptul ca un creator va fi mereu judecat prin prisma operelor sale.

Ca un adevarat om de afaceri este dependenta nu neaparat de adrenalina, ci de competitie, pe care o vede ca o parte integranta si integrata in orice proces de dezvoltare, fie ca este vorba de o companie sau de un om. Nici profitul nu este mai prejos, si pentru a-si creste indicatorii de performanta vrea sa se dezvolte si pe verticala, si pe orizontala. E pregatita sa accepte faptul ca, pentru a realiza acest lucru, s-ar putea sa aiba nevoie de ajutor. "Oamenii de afaceri din generatia mea s-au obisnuit sa faca singuri totul, de la a descoperi o idee la transpunerea ei in practica si pana la dezvoltarea unui bussiness pe care sa-l administreze tot singuri. Eu nu vreau insa sa raman la stadiul acesta, pentru ca daca vreau sa cresc si pe verticala, nu pot sa raman in acelasi loc, si atunci trebuie sa recunosc ca am nevoie de un GM, insa unul care sa poata sa conduca grupul Class la fel de bine ca si mine." Problema oamenilor din generatia mai tanara este faptul ca nu au suficienta incredere in ei, iar ea doreste sa-i impulsioneze si sa-i faca sa creada ca zarurile nu au fost aruncate. "Nu vreau sa ajunga sa aiba impresia ca daca generatia noastra a avut sansa de a pune bazele mediului de business in Romania, nu mai este loc." Momentul conteaza: pe atunci era nevoie de antreprenori, acum este nevoie de oameni capabili sa conduca afacerile deja existente.

Cate milioane incap intr-un cont?

Cata atentie a mass-media poti sa "cumperi" cu 37,5 de milioane de euro? Asta a fost intrebarea pe care si-a pus-o si Camelia Sucu atunci cand si-a facut publica decizia de a-si vinde pachetul de 40% din actiunile Mobexpert. Si, categoric, acoperirea media a intrecut, de departe, propunerile concrete de business. Recunoaste ca s-ar fi asteptat sa o abordeze mai multa lume ca potential partener de afaceri, sa fie tratata ca o banca, sa fie privita preponderent din punct de vedere investitional. "Imediat dupa tranzactie, au fost cativa interesati sa-mi prezinte produsele lor, insa m-as fi asteptat sa fie mult mai multi, astfel incat sa nu mai am timp sa-mi fac si treaba mea si sa ma ocup si de toate acestea. Pot spune ca nu m-am simtit in niciun moment asaltata, nici de bancheri, nici de propuneri de afaceri." S-a bucurat totusi de atentia unor mari grupuri financiare precum UBS din Elvetia, Merrill Lynch si Goldman Sachs.

Cu aceasta ocazie, ea a descoperit inca o data ca oamenii au un apetit formidabil pentru cifre, si de aceea, din momentul in care pe capul acestui divort a fost pus un pret, si inca unul cu 7 zerouri in coada, toate celelalte aspecte ale despartirii au ramas in urma. Brusc, nimanui nu-i mai pasa de aspectele emotionale ale rupturii, ci de soarta milioanelor cu care Dan Sucu i-a platit contributia adusa la construirea Mobexpert-ului.

Tranzactii cu sange rece

Curiozitati referitoare la momentul tranzactiei au fost destule, dar Camelia prefera sa pastreze pentru sine detaliile, spunand doar ca la capitolul bani a depasit de mult momentul emotiilor. "De-a lungul a 17 ani am facut incasari si viramente, am semnat ordine de plata, credite de milioane de euro cu mari banci? ce emotii sa mai ai? Sigur ca am verificat contul, a fost o tranzactie foarte importanta, dar mi-a fost de foarte mare ajutor eficienta unei banci BRD cu care lucrez de foarte multi ani. Toate celelalte sunt foarte confidentiale."

Are un bancher privat? Nu spune prea multe despre asta... si se rezuma a spune ca ofertele care i-au fost facute au fost foarte interesante. Cu toate acestea admite ca primul produs bancar pe care l-a luat in calcul a fost unul care vizeaza viitorul copiilor sai - un fond de scolarizare pentru fiicele sale, Ioana (20) si Cristina (16). Iar in ceea ce priveste ultima tranzactie importanta pe care a realizat-o din acesti bani, a luat drumul pietei imobiliare si a fost in valoare de 3,6 milioane de euro. Din contul "misterios" ar mai putea pleca si alte sume, deoarece Sucu nu ezita sa declare ca vede banii ca pe un mijloc, nu ca pe un scop. "Imi place sa simt banii ca instrument de investitie, nu ca un cont din care sa rezulte doar dobanda." Ca atare averea si-o estimeaza la 60 mil. euro, aceasta suma incluzand lichiditatile, valoarea grupului Class si a celorlalte investitii. "Consider ca am acum bani incat sa ajung sa ma plictisesc daca ma apuc sa-i numar. Insa fiind femeie de afaceri, n-are cum sa nu-mi placa jocul in sine si nu are cum sa nu-mi placa sa castig."

Investitor declarat

E de la sine inteles ca urmatorul pas este diversificarea afacerilor. "Nu-mi place sa-mi pun toate ouale in acelasi cos, dar sunt constienta ca nu pot performa in toate."

De aceea, desi resursele financiare nu-i lipsesc, proprietara Class a decis sa-si concentreze toata atentia asupra unui numar restrans de proiecte. Primul pe lista, in ordinea importantei, este deschiderea magazinului monobrand Natuzzi, in care a investit 600.000 de euro. Desi istoria colaborarii dintre Camelia Sucu si Natuzzi a inceput in 1995, cand a adus pe piata primele produse premium, piata nu era pe atunci pregatita pentru un asemenea magazin.

Era aproape imposibil ca piata imobiliara sa nu capteze si ea atentia si macar o parte din fondurile de care dispune Sucu, si astfel in capul listei de prioritati a femeii de afaceri se regaseste un proiect de dezvoltare imobiliara care promite ca va deveni realitate in cel mult doi ani. "Imi doresc sa construiesc ceva care sa impresioneze prin estetica si nu prin dimensiuni. Vreau sa lucrez cu un nume foarte important din arhitectura, care sa isi puna amprenta asupra acestui proiect, insa n-am sa dau nume, fiindca imi doresc sa se si intample." Proiectul Sucu se va pozitiona direct pe segmentul inalt al pietei imobiliare, lucru impus daca nu de altceva, de numele, mari ale arhitectilor pe care vrea sa ii coopteze in acest proiect, dar si de faptul ca nu vrea sa finanteze acest proiect din fondurile proprii. "Daca alti oameni vor sa faca afaceri cu banii mei, si eu imi doresc sa fac afaceri cu banii altora", spune ea, amintind ca una dintre cartile ei preferate este "Other people's money".

Artera de lux din piata adormita

In acelasi timp, pe cei de la UBS si i-ar dori parteneri in dezvoltarea unui alt proiect, si anume o clinica privata pentru femei, dar in ceea ce priveste acest obiectiv inca mai asteapta momentul oportun din punctul de vedere al preturilor terenurilor pentru a putea scoate si un profit. Pana atunci se ocupa de amenajarea birourilor Class. Pentru acestea a cumparat o casa in Dorobanti, ce are o arhitectura eclectica, o suprafata de 450 de metri patrati si al carei pret a fost de 1,650 de milioane de euro. "Nu a fost o achizitie impulsiva, desi aveam nevoie de un spatiu, ci am studiat foarte atent piata si consider ca am luat-o la un pret foarte corect." Intre timp, biroul ei a devenit masina, pentru ca cea mai mare parte din timp si-o petrece in acest spatiu. Timpul petrecut pe drumurile din Bucuresti il fructifica la maxim. Este atenta la nevoile orasului, dar face asta ca un observator aprig de business. Si un lucru pe care l-a remarcat este oferta limitata de spatii comerciale premium si faptul ca artera de la Palatul Parlamentului pana la Piata Muncii este "adormita". "In viziunea mea vad toata aceasta artera transformata intr-o imensa oferta de spatii pentru comertul de lux, cafenele, bistrouri etc. De la idee la realizare, drumul poate fi mai scurt sau mai lung, in functie de interese." De aici pana la implicarea sa in acesta transformare mai lipseste doar un grup mai mare de investitori si un proiect coerent pentru toata zona. "Stiu sigur ca se va intampla si ca nu voi lipsi din acest proiect."

Cum se naste dinastia Sucu

Confuzia este mare si acum, cand pe piata romaneasca de mobilier exista doi Sucu. Putem doar sa ne imaginam ce se va intampla in momentul in care atat grupul Class, cat si Mobexpert vor fi pregatite sa-si primeasca succesorii. Un Sucu... doi Sucu... trei Sucu... patru Sucu... si de un incoace cinci Sucu... Cati Sucu pot sa incapa pe piata de mobilier din Romania?

Daca deocamdata nu se stie cum isi va imparti Dan Sucu afacerea intre fiicele si baiatul sau, Camelia Sucu marturiseste ca cea mai mare mandrie a sa ar fi ca la un moment dat cel putin una dintre fete sa preia conducerea companiei sale. "Chiar daca au mancat de mici business pe paine, nu am vrut niciodata sa se simta sigure ca la un moment dat compania va fi a lor. Cred ca daca copiii stiu unde vor ajunge si ce vor face, nu mai simt nevoia sa lupte, sa fie creativi si le lipseste motivatia de a creste pe propriile picioare."

Pe Ioana, fiica cea mare, Camelia a determinat-o sa se implice in afacere de la varsta de 16 ani, cand a lucrat un an de zile part-time ca asistent de vanzari in Class. "Era foarte greu pentru ea sa inteleaga cum sa fie ea angajat la firma in care mama ei era sef, insa lucra ca toti ceilalti, pe stat de plata, cu salariul normal pentru un angajat fara vechime."

Pentru inclinatia spre afaceri a fiicelor sale Sucu "da vina" pe ea insasi si pe exemplul pe care l-a dat. Obisnuita sa plece de la serviciu cu partenerul sau de afaceri si sa ajunga acasa cu partenerul de viata, nu-si dadea seama ca stilul sau de viata fusese deja transmis si copiilor. Pana in ziua in care a gasit-o pe Ioana jucandu-se singura pe balconul apartamentului lor din Militari cu un chitantier. "Recunosc ca mi-a placut, dar m-am si speriat - vorbea de vanzare-cumparare la numai 5 ani."

Ioana este astazi studenta la o facultate de business din Londra, in timp ce Cristina i-a urmat exemplul si a fost admisa si ea la liceul "New Mountain" din Londra, liceu pe care si l-a ales singura, deoarece este printre putinele scoli europene cu diploma de bacalaureat recunoscuta international. Sa le lase sa plece de langa ea a fost unul dintre cele mai grele lucruri, Camelia Sucu recunoscand ca este foarte buna prietena cu fiicele sale. Acum se imparte intre Londra si Bucuresti, cel putin o data la doua saptamani vizitandu-si fiicele.

Prietenie pe muchie de business

Masa de negocieri este un loc la fel de bun ca oricare altul pentru a marca inceputul unei frumoase prietenii. Deloc ciudat, in conditiile in care fondatoarea Class crede in fair-play in lumea dura a negocierilor.

"Chiar si in sport - in jocurile de rugby, fotbal - oamenii joaca in teren, se ataca si sunt atenti unii la ceilalti pentru a vedea cand se greseste astfel incat sa marcheze. Cu toate acestea, oamenii aceia sunt puternici, jocul este fair-play." Nu exista niciun motiv, din punctul ei de vedere, pentru ca afacerile sa se "joace" altfel. Afirma cu incredere ca are foarte multi prieteni in mediul de afaceri, dar nu crede ca exista loc de dusmanie in business. "Oamenii de afaceri sunt mult prea ocupati pentru a pierde vremea vorbidu-se de rau intre ei."

Despre putinul timp pe care si-l rezerva doar pentru ea, Camelia Sucu devine zgarcita cu detaliile. "Un pic de mister in viata oricui si mai ales in viata unei femei nu strica niciodata!" Admite doar ca ii este "Dor de biblioteca", dupa cum intitula un articol publicat odata, in care se referea la faptul ca oamenii nu mai citesc si, ca atare, bibliotecile nu mai exista.

"A venit ca o revolta interna, fiindca nici eu nu mai citesc azi. Imi este dor de Eliade, Sorescu sau Blaga, cartile adolescentei mele pe care le-am pastrat si la care imi place sa ma reintorc din cand in cand chiar si pentru mirosul lor pe care il asociez cu acea perioada."

Ce nu se stie despre Camelia Sucu

Isi doreste sa urmeze cursurile unei scoli de design. Va alege Londra pentru a fi totodata si alaturi de fiicele si va urma, cel mai probabil in vara anului viitor, cursurile unui business center de design, care se intind pe o perioada de sase luni.

Deocamdata spune "pas!" implicarii in politica, fiindca simte ca nu s-ar potrivi deocamdata acolo. Marturiseste ca ar face orice pentru Romania pentru a-i creste valoarea si imaginea, insa recunoaste ca politica este o lectie pe care insa nu a invatat-o.

Sushi to go este prima alegere cand vine vorba de masa de pranz. Soferul ei obisnuieste sa o intrebe, in jurul orei mesei, "astazi de care peste va iau, din ala mort sau din cel un pic viu?".

Nu-si mai face de ceva vreme singura cumparaturile, iar frigiderul e plin cu sticle de apa si suc de portocale. Nu-i lipsesc in schimb niciodata fructele. Are mereu pe masa struguri si mere.

Deocamdata sta cu chirie in Dorobanti, pentru ca prioritar pentru ea a fost sa achizitioneze o casa in care sa amenajeze birourile Class, si nu o resedinta pentru ea.

Se plictiseste foarte repede de aranjamentele din showroom. Spune ca nu le suporta mai mult de 2 luni, fiindca "o oboseste plictiseala". In acelasi timp nu-i place sa-i refuze nimic clientului nerabdator si se trezeste astfel mereu cu bucatarii desperecheate in magazin.

Pe cine admira in business

1. Pasquale Natuzzi - CEO, fondator si designer al celei mai mari companii producatoare de canapele de piele din lume si cel mai mare producator de mobila din Italia. Il admira pentru simtul stilului si pentru modul in care si-a construit si si-a administrat mai bine de 40 de ani afacerea.

2. Donald Trump - CEO al Trump Organization. Sucu il admira pentru modul in care s-a ridicat de fiecare data si pentru ca a inteles importanta imaginii sale pentru succesul companiei lui. In plus, a avut curajul sa fie un personaj colorat care nu si-a pierdut niciodata speranta.

3. Adrian S~rbu - Seful ProTV. Spune despre el ca este un om de afaceri pe stilul ei si ii apreciaza vizionarismul. Il considera un om de detaliu mai mult decat un om de afaceri si crede ca hotararea lui in afaceri nu reprezinta un handicap, ci dimpotriva.

4. Cristina Copos - vicepresedinta Fundatiei "Renasterea". O apreciaza pentru pragmatismul cu care isi pune in practica ideile, dar si pentru caldura pe care o transmite oamenilor cu care intra in contact. In aceasta alegere a cantarit foarte mult si implicarea in diverse actiuni caritabile.

5. Georgiana Pogonaru - Manager si actionar principal al Romcolor 2000, cu care a impartit, in 2006, primul loc in topul celor mai de succes 100 de femei din Romania. Le leaga o prietenie veche, din vremea in care amandoua se aflau la inceput in afaceri.

Cheltuielile Cameliei Sucu

1.000 de lire sterline pe luna o costa banii de buzunar ai fiicelor sale, la care se adauga cheltuielile pentru scolarizare si chiria apartamentului in care locuiesc amandoua. Fetele mai primesc bani si din pensia alimentara platita de tatal lor. 12 ceasuri numara colectia Cameliei Sucu. Ceasurile pe care le-a strans din '95 si pana acum le tine in seif la banca. Cel mai scump dintre ele este un Cartier cu briliante care valoreaza 28.000 de euro. Nu-si poate evalua garderoba, dar marturiseste ca este atrasa de lucrurile de buna calitate si de tinutele sub marca Dior, realizate de Galliano, si de Chanel clasic.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Punct,
si,
de,
la,
capat
/lideri/punct-si-de-la-capat-4074348
4074348
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.