Fata intunecata a Toyota
Problemele pe care le are Toyota cu rechemarile de masini in service in intreaga lume sunt agravate de o pierdere tot mai mare de simpatie chiar in Japonia; compania este acuzata ca a trecut prea repede la modelul corporatist american, sacrificand loialitatea angajatilor si a furnizorilor.
La Kariya, in fieful producatorilor auto din Japonia, Toyota se confrunta cu un nivel al oprobriului public nemaiintalnit pana acum. Indiferent ce s-ar fi intamplat, odinioara compania putea conta pe o loialitate nestirbita in acest orasel unde sirurile de furnale si de uzine cu acoperisuri metalice rasar ca dintr-o carte de Dickens. Dar dupa ani de trecut prin chinurile reducerilor de costuri de la Toyota, unii dintre muncitori si dintre furnizori - fosti sustinatori ai companiei - se simt acum oarecum razbunati de recentele probleme ale companiei.
Schimbarea isi are radacinile in schimbarea de atitudine a corporatiilor japoneze. Comunitati precum cea din Kariya, care odinioara aveau relatii aproape familiale cu Toyota, s-au simtit uitate de cativa ani, dupa ce relatiile sociale din tara s-au schimbat. Angajarea la un loc de munca era odinioara pentru toata viata, situatie care a disparut. Toyota a restrictionat acum si cresterea salariilor, iar de-a lungul timpului a redus pozitiile contractorilor pe termen scurt si a presat furnizorii sa scada preturile.
De zeci de ani, fabrici de mici componente auto ca Sankyo Seiko erau in anturajul loial al Toyota si munceau din greu intr-un relativ anonimat ca sa aprovizioneze gigantul. Dar incercarile producatorului auto din ultimii ani de a obtine preturi tot mai mici au scos din afaceri multe astfel de companii. Dupa reduceri succcesive de pret, Toyota le plateste acum cu circa 30% mai putin decat in urma cu zece ani in ciuda preturilor tot mai mari la materia prima, afirma multe dintre companii.
"Toyota ne tot inghesuie, ca si cum ar incerca sa stoarca apa dintr-un prosop uscat", spune Masayuki Nishioka, 49 de ani, a carei uzina din Kariya face chederele de la ferestrele automobilelor Toyota.
In ianuarie, proprietarul Sankyo, Teruo Moewaki, n-a mai rezistat. A aparut la o televiziune locala si a facut ceva de negandit: a criticat Toyota, a anuntat ca nu va mai accepta comenzi de la producatorul auto sau de la diviziile sale. "Am spus la TV tot ce vor sa spuna ceilalti, dar le e frica sa spuna in gura mare", declara Moewaki, 60 de ani, stand in atelierul in care el si alti trei angajati opereaza utilajele prafuite. "Toyota tot spunea ca suntem cu totii o mare familie. Dar acum ne tradeaza." Izbucnirea l-a transformat pe Moewaki intr-o celebritate locala. Dar el nu e singurul care a vorbit pe fata. Multa lume spune ca pana si in vremurile bune Toyota nu a crescut salariile angajatilor si a fortat furnizorii de componente sa reduca drastic preturile, chiar daca oricum facea profituri record. De cand a inceput criza globala, zic acesti critici, Toyota a dat afara mii de muncitori si a constrans si mai mult producatorii de componente.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro