Atât medicina, cât şi antreprenoriatul, înseamnă oameni – Omenie
...este filosofia pe care Dr. Lucian Russu şi-a construit atât profesia, cât şi afacerea. Medic specialist în dermato-venerologie, cu experienţă în Statele Unite, el a pus în urmă cu trei decenii bazele Bioderm, o clinică transformată ulterior în spital. poate visul american să devină realitate în domeniul românesc al sănătăţii?
La 20 ani, Lucian Russu termina şcoala de asistenţi medicali Fundeni şi începea să lucreze în camera de gardă neurochirurgie a Spitalului Bagdasar, avându-l ca şef direct pe Prof. Constantin Arseni. Ulterior, e emigrat în SUA (în anii '80), iar după examenul de licenţă LPN (Licensed Practical Nurse), a început să lucreze în Pilgrim Psychiatric Center, New York; iar după obţinerea licenţei RN (Registered Nurse), a început să lucreze ca RN. „În timpul în care am profesat în SUA, am fost invitat de Dr. Charles B. Weber (şeful departamentului de dermatologie de la United States Military Academy West Point) să lucrez în departamentul de Dermatovenerologie din Keller Army Hospital, New York. A fost momentul în care am luat contact pentru prima dată şi am făcut trainingul pe laserul chirurgical CO2 Luxar, laser pe care l-am achiziţionat ulterior şi pentru clinică, iar experienţa de acolo am împărtăşit-o tuturor colegilor de aici”, rememorează experienţa care a avut un rol definitoriu în cariera sa de mai târziu. „Am descoperit atunci cât de complexă şi provocatoare este această specializare, cât de mult ne pot afecta calitatea vieţii condiţiile dermatologice, cât de multe probleme medicale se pot vedea pe piele şi cât de mult bine le pot face pacienţilor din acest rol.”
Mai târziu, a absolvit Facultatea de Medicină „Carol Davila” şi a urmat specializarea de Medicina Familiei, continuând cu specializarea în Dermatovenerologie. Ideea antreprenoriatului i-a venit după Revoluţie, în momentul în care, împreună cu un grup de colegi, a înfiinţat Bio-Medica International, una din primele clinici medicale private din România, adunând în jurul lor un nucleu de mari medici români. Dintre ei, îi menţionează pe Prof. Călin Giurcăneanu, Dr. Ioana Chebac, Dr. Mircea Stăpânoiu, Prof. Dan Forsea, Prof. Vasile Luca, Prof. Gheorghe Bacalbaşa, Dr. Dorina Giurcăneanu, Prof. Dr. Manuela Russu, Prof. Dr. Mihai Alecu, Dr. Elena Naumescu, Prof. Dr. Ana Maria Forsea, Dr. Florentina Zaharia, Dr. Monica Agapie, Dr. Oana Jinga, Prof. Dr. Dan Cristian, Dr. Radu Dop, Dr. Nicolae Louchi, Dr. Bogdan Marţian etc.
Concomitent, a pus bazele primului serviciu de ambulanţă anti-şoc din România (1998), precum şi rezervelor private din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă Floreasca (1997), Spitalului „Sf. Ioan” (2001) şi Spitalului de Copii „Grigore Alexandrescu” (2003).
„Ideea înfiinţării clinicii medicale din strada Mihai Eminescu în 1992 a apărut din dorinţa de a pune în practică o altfel de viziune care are în centru empatia pentru pacient şi un act medical realizat la nivel de excelenţă”, descrie medicul-antreprenor gândurile pe care le avea la momentul deschiderii Bioderm. Aceasta a fost urmată de inaugurarea clinicilor din Calea Floreasca (2005), Pipera (2005), Vasile Lascăr (2008), Nursing Home-ul One To One din Săftica (2007) şi Popeşti-Leordeni (2022). „Sub pandemia de coronavirus, când toate unităţile medicale au fost închise sau transformate pentru a acorda asistenţă persoanelor infectate cu COVID-19, Bioderm s-a transformat. Post-pandemie, are loc o reorganizare completă a tuturor serviciilor şi se decide restructurarea întregului grup medical”, descrie el o bornă importantă din evoluţia businessului. Concret, au transformat clinica de la Săftica în unitate medicala cu paturi pentru Spitalizare de zi (32 de paturi) şi Ambulatoriu integrat (dermatologie, medicină internă, ecografie, recuperare medicală, stomatologie, genetică medicală) - cu o suprafaţa dedicată de 3.660 mp, amplasată într-un parc, cu un colectiv care include o a treia generaţie de medici din familia Russu (reprezentată de Dr. Michael Russu - specialist dermatologie şi Dr. Emily Russu - rezident dermatologie).
Lucian Russu adaugă că etapele cheie legate de dezvoltarea afacerii au ţinut mai ales de introducerea tehnologiilor moderne (laser şi imagistică), prin reinvestirea profitului obţinut. „Am introdus primul laser CO2 cu fibra optică din România, în 1992, primul dermatoscop digital din ţară, în 1999, schimbând complet paradigma în prevenţia şi screeningul cancerului de piele: de la lupă, la tehnologie ultraperformantă care a permis depistarea formaţiunilor cu risc malign în stadii incipiente şi salvarea a numeroase vieţi”, descrie el câteva dintre inovaţiile companiei.
În luna martie a acestui an au marcat o altă etapă de dezvoltare, prin deschiderea Spitalului privat de dermatologie Bioderm din Săftica, Baloteşti (jud. Ilfov). Potrivit medicului, această unitate medicală dispune de tehnologie de ultimă generaţie în prevenţia cancerului de piele, peste 20 de lasere cu utilizări diferite, 32 de paturi, ambulatoriu de dermatovenerologie, medicină internă şi recuperare şi un bloc operator modern. Lansarea spitalului a fost însoţită de o altă premieră anul acesta, respectiv introducerea dermatoscopiei digitale asistate AI la Bioderm Hospital. „Inteligenţa artificială duce la un alt nivel screeningul cancerului de piele, oferind şi mai multă acurateţe şi viteză. Viteză în analiza cazului, viteză de reacţie, viteză care poate face diferenţa în melanom, cea mai agresivă formă a cancerului de piele. Este un nou pas înainte în misiunea pe care ne-am asumat-o încă din 1999, când am introdus în premieră dermatoscopia digitală în România”, explică el.
Grupul Bioderm a ajuns în prezent la trei unităţi şi, potrivit celor mai recente informaţii publice disponibile, generează afaceri anuale de 4,6 milioane de lei.
Ce urmează? Medicul antreprenor a anunţat deja planuri ambiţioase de expansiune la nivel naţional, în oraşe precum Galaţi, Piteşti, Târgovişte, Focşani şi Constanţa. „O mare parte a pacienturii noastre provine din aceste oraşe şi în loc să punem pacientul pe drumuri, dorim să ducem tehnologia şi expertiza noastră în zonele respective”, explică el motivaţia alegerii acestor oraşe.
Pe termen lung, vizează însă expansiunea internaţională:
„Atât timp cât politica rămâne de reinvestire a profitului obţinut, în momentul în care vom realiza reţeaua naţională, credem ca şansele de extindere pe plan internaţional vor fi foarte mari – printr-un model de centre modulare în Grecia, Polonia, Ungaria şi Bulgaria”.
7 întrebări şi răspunsuri din interviul cu Dr. Lucian Russu, fondator Bioderm
1. Aţi menţionat că prevenţia cancerului de piele este o misiune importantă pentru dvs. Cum reuşiţi să educaţi pacienţii cu privire la riscurile expunerii la soare şi la importanţa prevenţiei?
Prin baza mare de date pe care o deţinem, prin campaniile de conştientizare realizate de noi sau împreună cu alţi parteneri, prin toate intervenţiile din presă, putem educa pacienţii arătându-le de unde porneşte cancerul incipient şi cum poate să evolueze. Nu exclud importanţa expunerii la soare în vederea întăririi sistemului imunitar şi fac diferenţierea clară între expunerea normală, benefică, la soare şi arsura solară şi riscul de cancer de piele.
2. Cum contribuie tehnologia de ultimă generaţie la prevenţia, diagnosticul şi tratamentul cancerului de piele în cadrul spitalului Bioderm ?
În cadrul Spitalului Bioderm nu folosim o singură tehnologie, ci folosim tehnologii combinate de imagistică pentru a ne apropia de cel mai bun rezultat dermatologic. De la aparatul mobil Skeen, dotat cu AI şi salvarea datelor în cloud, cu care ne putem deplasa oriunde pentru o evaluare, până la sistemul de dermatoscopie full body (ATBM) care ne permite să evaluăm mai ales pacienţii cu foarte multe aluniţe şi să avem un istoric complet al evoluţiei acestora. Colaborarea noastră cu FotoFinder – Germania, lider mondial în acest moment în dermatoscopie digitală, duce la noi perfecţionări în domeniu. Ca rutină de prevenţie, recomandăm pacienţilor o evaluare înainte de expunerea la soare, şi o evaluare medicală post-concediu, după expunerea la soare. În cazul în care se constată anumite riscuri maligne, medicul poate recomanda o intervenţie pentru excizia leziunii. Pentru a putea oferi tot ce este mai bun pacienţilor noştri – dreptul la Sănătate – conform Constituţiei României şi legislaţiei în vigoare, am reuşit să intrăm în contract cu Casa de asigurări de sănătate Ilfov şi pe zona de spitalizare de zi, ambulatoriul clinic fiind deja prins în contract pe toate centrele funcţionale.
3. Ce impact credeţi că vor avea schimbările climatice şi obiceiurile de bronzare asupra incidenţei cancerului de piele în viitor şi ce măsuri ar trebui luate pentru a combate aceste probleme?
Impact negativ fără îndoială. Vom vedea mai multe arsuri solare, mai multe cancere de piele şi vom avea nevoie de mai multe tehnici de acomodare înainte de expunerea la soare, controale dermatologice înainte şi după concedii cu expunere solară mare, şi impunerea unor reguli mai clare în funcţie de fototip. Este nevoie de un program naţional de prevenţie a cancerului de piele.
4. Care sunt cele mai mari provocări pe care le-aţi întâmpinat de-a lungul carierei dvs. şi cum le-aţi depăşit?
Cele mai mari provocări au fost reticenţa celor care nu înţelegeau sistemul medical privat, birocraţia excesivă, lipsa de predictibilitate în mediul de business şi pandemia – toate depăşite cu tenacitate (zodia o fi de vină).
5. Ce calităţi consideraţi esenţiale pentru un lider în domeniul medical?
Empatie, onestitate, profesionalism şi dedicare.
6. Cum reuşiţi să inspiraţi şi să motivaţi echipa medicală să ofere servicii de cea mai înaltă calitate?
Fără competitivitate, nu există loc în sistemul privat. Oferindu-le un cadru în care ei să poată oferi un act medical de calitate, un cadru în care să se simtă mândri să profeseze, ascultându-le feedbackul şi recomandările, fiind onest cu ei.
7. Ce sfaturi aţi oferi altor medici care doresc să urmeze o cale similară de leadership şi antreprenoriat în domeniul medical?
Să se asocieze, să colaboreze. Atât medicina, cât şi antreprenoriatul înseamnă oameni - Omenie.
Medicina este o vocaţie şi devine un business profesionist atunci când pacientul/clientul este mulţumit de serviciile tale.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro