"Cel mai bun prieten al omului". Un business de 1 miliard de lei
1 miliard de lei cheltuiesc anual românii pentru animalele lor de companie. Mâncarea, medicamentele, tratamentele, alte produse şi servicii dedicate necuvântătoarelor constituie o piaţă în care afacerile înfloresc.
„Viaţă de câine“ este o expresie care şi-a cam pierdut înţelesul iniţial. Iubitorii de animale din întreaga lume îşi răsfaţă companionii necuvântători prin metode excentrice. Un studiu recent realizat de GfK arată că jumătate din populaţia lumii deţine cel puţin un animal de companie; la nivel local, aproximativ un român din doi (48%), cu domiciliul în mediul urban, are în grijă un pet, conform unui studiu al iSense Solutions.
Necuvântătoarele au devenit o prezenţă din ce în ce mai vizibilă şi în viaţa românului, care cheltuie într-un an de zile, în medie, circa 30 de euro pe an pentru animalul său de companie.
Câinii sunt cele mai dorite animale de companie în România, 65% dintre cei chestionaţi de iSense Solution având în grijă un astfel de patruped, iar la distanţă foarte mică, iubitorii de pisici se regăsesc în proporţie de 52%. Conform studiului, românii mai deţin papagali (11%), peşti (10%) şi iepuri (4%), dar şi alte animale despre care spun că „le cresc din plăcere, fără a beneficia de alte foloase de pe urma lor“.
Studiul analizează şi locurile din care românii cumpără hrană şi accesorii pentru animalele de companie, de unde rezultă că majoritatea preferă hiper şi supermarketurile (63%), pet shopurile de cartier (46%), urmate de magazinele mari specializate (ca Animax, Maxi Pet, Zoomania – 25%) şi de piaţă (23%). Piaţa hranei pentru animale (pet food) este încă în stadiu de dezvoltare, în comparaţie cu alte ţări, însă categoria a înregistrat creşteri constante în ultimii ani. Românii au cumpărat în 2014 produse pentru animalele de companie de 782,6 milioane de lei, cu aproximativ 5% mai mult decât în 2013, iar din această sumă 96% reprezintă hrana pentru animale, arată cele mai recente date Euromonitor.
„Conform estimărilor specialiştilor, piaţa pet food a înregistrat vânzări de 330 de milioane de lei în primul trimestru din 2016“, declară Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour România, al doilea cel mai mare lanţ de hipermarketuri din ţară. La raionul dedicat produselor pentru animalele de companie din cadrul Carrefour, cele mai vândute categorii sunt hrana uscată pentru câini, hrana umedă, dar şi hrana uscată pentru pisici, iar preţurile variază în funcţie de fiecare produs, spune reprezentanta Carrefour. Vânzările pe acest segment au înregistrat creşteri în fiecare an din ultimii trei, în primul rând datorită „schimbării obiceiurilor de hrănire a animalelor“, precizează Andreea Mihai, care adaugă şi că a crescut numărul celor care au animale de companie.
Conform estimărilor, cota de piaţă înregistrată de comerţul modern este de aproximativ 44% din acest segment, mai declară reprezentanta Carrefour România. În ciuda unei uşoare pierderi de cotă în 2016, magazinele specializate pentru animale şi-au menţinut poziţia de lider, fiind considerat principalul canal utilizat de către producători şi distribuitori pentru desfacerea mărfii, conform ultimului raport Euromonitor. Ei au continuat să beneficieze de vizibilitate din partea clienţilor, care apelează la acestea pentru diversitatea categoriilor de branduri – de la cele ieftine la cele premium –, dar şi pentru consultanţa de specialitate în ceea ce priveşte îngrijirea animalelor de companie.
Vânzările produselor de îngrijire pentru animalele de companie (pet care) au fost controlate în 2015, de companiile internaţionale Nestlé şi Mars, care s-au plasat şi anul trecut pe primul, respectiv al doilea loc în această piaţă, mai arată ultimul raport Euromonitor. Cele două companii au condus detaşat în topul vânzărilor, înregistrând împreună o cotă de 51% din valoarea pieţei de profil, concurenţii lor adjudecându-şi felii mult mai subţiri din piaţă. Cotele consistente ale Nestlé şi Mars în acest domeniu se explică prin apariţia timpurie pe piaţă, amprenta puternică în cadrul marilor retaileri şi implementarea unor campanii puternice de publicitate. Până în 2017, piaţa românească de hrană şi produse de îngrijire pentru animale ar urma să aibă o rată anuală de creştere de circa 8,5%, dublă faţă de media europeană de 4,4%, potrivit aceleiaşi surse.
Proprietarii de animale nu neglijează nici sănătatea sau starea de bine (well-being) a necuvântatoarelor şi merg, în medie, de şase ori pe an la cabinetele veterinare sau saloane estetice specializate, mai arată studiul realizat de iSense Solution. Principalele motive ale vizitelor la medic sunt legate de vaccinare (58%), deparazitări (44%), urgenţe medicale (43%), control de rutină (37%), medicamente (29%) şi toaletare (18%). „Se observă o preocupare mai mare a persoanelor din Bucureşti-Ilfov pentru îngrijirea animalelor de companie pe care le deţin; 41% cumpără hrană şi accesorii de la magazinele mari specializate, care comercializează inclusiv produse premium, iar 32% dintre posesorii din această zonă îşi duc prietenii necuvântători la cabinetele veterinare pentru servicii de tăiere unghii/toaletare/înfrumuseţare“, spune Traian Năstase, managing partner al iSense Solutions. El adaugă că acest lucru se poate datora atât nivelului de educaţie şi puterii de cumpărare mai ridicate în zona Capitalei, cât şi unei prezenţe şi diversităţi mai mari a serviciilor, magazinelor specializate şi a cabinetelor veterinare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro