Cum a ajuns un reparator de polizoare să construiască o afacere de milioane în România. El este în lumea afacerilor din ţara noastră de peste 20 de ani

Autor: Ioana Matei Postat la 24 martie 2021 30821 afişări

Cum a ajuns un reparator de polizoare să construiască o afacere de milioane în România. El este în lumea afacerilor din ţara noastră de peste 20 de ani

Romeo Bratcoveanu şi-a început parcursul în lumea antreprenoriatului în urmă cu două decenii, când a început să repare diverse scule. De-a lungul timpului, activitatea lui a evoluat şi a făcut mai multe parteneriate cu companii locale – cel mai recent pariu al său fiind pe mediul online, care l-a ajutat să îşi crească afacerea chiar şi în pandemie.

Povestea antreprenorială a lui Romeo Bratcoveanu a început cu reparaţiile de scule - precum polizoarele, apoi şi-a extins orizonturile şi s-a orientat către importuri. De-a lungul timpului, a dezvoltat mai multe parteneriate pe plan local – un exemplu în acest sens fiind  colaborarea de peste 21 de ani cu primul producător din România de gips-carton, pentru care sunt furnizori şi acum. Ca să îşi diversifice afacerea, a ales să importe produse de iluminat şi acela a fost un pariu câştigător – au ajuns să vândă aceste produse către clienţii mari, corporaţii.  Pe zona de distribuţie a realizat parteneriate cu marile lanţuri de retail.

Un moment de răscruce a fost criza financiară pe care businessul a resimţit-o puternic în 2009. Atunci şi-a dat seama că trebuie să continue diversificarea business-ului, mai ales în contextul în care vânzările de corpuri de iluminat au scăzut substanţial.

Au accesat fonduri europene şi au dezvoltat o linie de injecţie masă plastică şi produce dibluri şi doze. „De când am început această activitate, în urmă cu aproximativ doi ani, filosofia noastră de business s-a legat de peretele de gips carton – respectiv de obiectele care se află în faţa şi în spatele acestuia – profiluri, accesorii, prize, doze de gips-carton, corpuri de iluminat etc.”, a explicat în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace antreprenorul Romeo Bratcoveanu, orientarea de acum a afacerii care îi poartă numele şi pe care o dezvoltă alături de fiul său.

El a mai spus că în prezent au două direcţii mari de activitate: distribuţia de materiale de construcţii din categoria gips-cartonului, precum şi gama de produse de import pe care le vând în online – segment unde articolele listate variază de la lumânări, până la plase de umbrire şi obiecte de iluminat. „Avem listate în prezent peste 2.000 de produse”, punctează Bratcoveanu, care oferă exemplul unor prize necesare pentru instalarea staţiilor de încărcat pentru maşinile electrice acasă: „Vindem, în medie, câte un astfel de produs zilnic”.

Pentru anul în curs aşteaptă o creştere de peste 5%, iar exclusiv pe zona de online, de minimum 30%. „Vom depăşi 2,5 – 2,7 milioane de lei anul acesta”, descrie antreprenorul obiectivele financiare fixate pentru 2021, precizând că online-ul va reprezenta concentrarea lor.

De altfel, în contextul pandemiei, s-au axat mai mult pe această direcţie, astfel că dacă în 2019 online-ul reprezenta 4% din cifra de afaceri şi businessul se plasa la 1,7 mil lei (fără TVA),  în 2020, cifra de afaceri a fost de 1,9 milioane de lei, online-ul reprezentând circa 23%. „Creşterea din online a fost foarte mare, de peste 600%; dacă nu ar fi existat vânzările din online am fi avut o scădere de 10% cu activitatea clasică de vânzări. Eram pregătiţi, am depus foarte multă muncă în acest sens, nu doar în 2020, ci şi în 2019.”

Anul trecut au avut circa 5.000 de clienţi, dar antreprenorul precizează că majoritatea vânzărilor sunt asigurate de clienţii companii: „Clienţii care ne asigură circa 70% din cifra de afaceri sunt reprezentaţi de un mare producător de gips carton – cu care colaborăm de peste 20 de ani - şi un mare retailer, care deţine şi magazin online, şi un magazin fizic, un distribuitor din zona materialelor de construcţii”. Ideea dezvoltării businessului din online i-a venit în 2015, după ce a investigat, împreună cu un prieten contabil din Germania, potenţialul unei noi afaceri. Acesta i-a oferit exemplul unui client care lucra pentru o companie mare, dar în timpul liber, în afara programului, vindea electronice pe eBay în valoare de 80.000 de euro. A început să cocheteze şi el cu această idee, iar la revenirea în ţară, a decis să o fructifice prin intermediul marketplace-ului eMAG, recent lansat pe piaţa locală.

A lansat astfel businessul din online în 2017-2018 – şi spune că nu a avut nevoie de o investiţie iniţială foarte mare – deţineau infrastructura tehnică, precum şi materialele necesare: „Singura investiţie pe care a trebuit să o facem a fost în realizarea fotografiilor de produs – a trebuit să apelăm la un fotograf profesionist pe care l-am plătit cu aproximativ 200 de euro.” În business a început ulterior să se implice şi fiul său, student la Electronică care a devenit mai târziu responsabil de încărcarea produselor pe platformă.

„Ne consultăm în legătură cu orice ramură legată de dezvoltarea  businessului din mediul online – el vede viitorul în acest domeniu – un argument în acest sens este că a şi investit de la început din fondurile lui personale în compania Elrond din Sibiu. Împreună decidem ce produse să aducem şi vrem de asemenea să introducem şi un canal de YouTube în care să descriem cum funcţionează aceste produse, pentru a da mai multă încredere clienţilor.” Alături de cei doi Bratcoveanu, lucrează încă trei colegi – îşi desfăşoară desfăşoară activitatea în sectorul 6 din Bucureşti – unde au un showroom fizic, inaugurat în urmă cu peste 10 ani, precum şi un depozit, o zonă de producţie şi birouri. În pandemie au închis magazinul fizic, iar o altă măsură pe care au luat-o a fost să pună la dispoziţie colegilor o maşină pentru a evita transportul în comun.

Antreprenorul avertizează că un alt efect al pandemiei se leagă de turbulenţele de pe piaţa materiilor prime şi problemele legate de aprovizionare – deja observă modificări de preţ – „Anumiţi producători, anumite fabrici au anunţat că au închis activitatea timp de 2-3 luni; iar în zona importurilor din China sunt probleme imense legate de costurile de transport – au fost creşteri de 500% pentru un transport de acum, faţă de unul realizat în luna octombrie. Încercăm să găsim parteneri şi furnizori europeni. ”

Businessul Bratcorom Import Export îşi desfăşoară activitatea în sectorul 6 din Bucureşti – unde au un showroom fizic, inaugurat în urmă cu peste 10 an, un depozit, o zonă de producţie şi birouri. În pandemie au închis magazinul fizic, iar o altă măsură pe care au luat-o a fost să pună la dispoziţie colegilor o maşină pentru a evita transportul în comun.

Cum şi-a propus să dezvolte businessul în continuare? „Vrem să mărim gama de produse. Am făcut o analiză pentru primele luni ale anului curent faţă de anul anterior, iar creşterea din online a fost de 300%, astfel că aceasta este una dintre zonele pe care vrem să o dezvoltăm; apoi, vrem să ne axăm pe zona de conţinut, să postăm videouri pentru a şti oamenii cum să folosească aceste produse, iar pe termen lung, speră să conecteze magazinul online de businessul cu monede virtuale, cum ar fi Elrond a antreprenorilor din Sibiu.”

Iar în ceea ce priveşte sfaturile pe care le-ar oferi unui antreprenor din mediul online, acestea sunt: „Să aibă paşi bine stabiliţi; să îşi facă parteneriate şi să lucreze cu un distribuitor care să aibă o platformă B2B sau cu un producător şi să apeleze la un consultant. La eMAG găsesc un punct forte în faptul că pun la dispoziţie un consultant şi în parteneriatele pe care le au, ce permit plăţile la şapte zile, sunt ideale mai ales pentru cineva aflat la început. Să aibă idei, dar şi nişte bani prin care să obţină discounturi la achiziţii.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.