Patru medici, o nişă şi un pariu. Anul acesta ajung la afaceri de 3,5 milioane de euro

Autor: Georgiana Călin Postat la 22 iunie 2017 1587 afişări

Un plus de 15% faţă de rezultatele anului trecut este miza financiară a reţelei private de sănătate Bio Medica International, specializată în dermatologie. Astfel, cifra de afaceri ar urma să ajungă anul acesta la 3,5 milioane de euro, povesteşte doctorul Lucian Russu, care a pariat în urmă cu 25 de ani pe o afacere în dermatologie, alături de alţi trei medici. Investiţiile derulate de-a lungul unui sfert de secol sunt de ordinul milioanelor de euro, iar cea mai recentă este deschiderea, în aprilie, a unui spital de dermatologie-venerologie.

"Diagnosticat în stadiu incipient, melanomul poate fi curabil în proporţie de 95%, un rol important în prevenţie avându-l dermatoscopia, o investigaţie noninvazivă, nedureroasă, care durează câteva secunde“, spune doctorul Lucian Russu, fondatorul reţelei private de sănătate Bio Medica International. Medicul a închis cercul facilităţilor în domeniul dermatologiei prin finalizarea şi deschiderea spitalului de dermatologie-venerologie de zi, ce se află şi în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate.

Noul spital cuprinde o unitate modernă de dermatoscopie digitală, cu ajutorul căreia cancerul de piele poate fi depistat în faze incipiente. ”Dermatoscopul are posibilitatea de a mări imaginea aluniţelor/leziunilor de 140 de ori, oferind imagini de cea mai înaltă precizie, fiind, la ora actuală, singurul tip de dermatoscop din lume care are încorporată o cameră full HD, ajutându-i astfel pe medici să facă diferenţa mult mai uşor între leziunile benigne şi cele maligne“, povesteşte Russu.

Pentru servicii decontate de Casa de Asigurări de Sănătate, pacienţii au nevoie de o trimitere de la medicul de familie sau de la un medic specialist, aflat în contract cu casa de asigurări. ”Desigur, serviciile medicale vor fi decontate în limita fondurilor disponibile, iar după epuizarea fondurilor pacienţii noştri vor putea beneficia de servicii în regim «fee for service» sau în baza unei asigurări private de sănătate“, adaugă doctorul. Investiţia totală pentru dezvoltarea spitalului, pe bazele clinicii care funcţiona anterior, depăşeşte 250.000 de euro.

Bio Medica International a fost înfiinţată acum 25 de ani în Romania, ”într-o perioadă în care am simţit potenţialul pieţei de servicii medicale private şi mai ales al nişei de dermatologie. Mă întorsesem din SUA, unde câştigasem experienţă în dermatologie, iar împreună cu alþi trei studenţi la Medicină am pornit acest proiect ca un pariu, pe care în final l-am câştigat“, povesteşte Lucian Russu. Spune pariu pentru că în acel moment nu erau siguri de succesul acestei idei, toată lumea fiind sceptică faţă de sistemul medical privat şi de ce ar fi avut el de oferit.

”De atunci am introdus primul laser cu fibră din ţară, prima ambulanţă privată antişoc, primele rezerve private într-un spital şi primul sistem care detectează cancerul de piele în stadiu incipient – dermatoscopia digitală“, susţine doctorul. În prezent, Bio Medica are două clinici multispecializate, două clinici de dermato-venerologie Bioderm, spitalul de dermato-venerologie deschis în urmă cu două luni în Pipera (Bucureşti), două clinici de stomatologie Biodent şi un centru de îngrijire a vârstnicilor – One to One Nursing Home, lângă Bucureşti. Printre primele servicii oferite au fost cele dermatologice – aceasta rămânând specializarea de referinţă şi în prezent -, iar Bio Medica s-a extins şi în arii precum cardiologie, urologie, diabet, boli metabolice şi de nutriţie, imagistică, servicii paraclinice.

Bio Medica a înfiinţat şi o organizaţie nonprofit care luptă împotriva cancerului de piele, Melanoma MayDay, prin care oferă gratuit servicii de screening pentru cancerul de piele cu dermatoscopie digitală companiilor, instituţiilor şi publicului larg. În cadrul grupului Bio Medica lucrează peste 200 de persoane, la care se adaugă peste 150 de medici colaboratori.

Despre preţurile practicate, medicul antreprenor spune că ”reflectă investiţiile constante în aparatura inovatoare şi în specializările continue pe care le facem pentru a putea oferi servicii de calitate“. Idee pe care o argumentează referindu-se chiar la dermatoscopul digital, ”singurul aparat de acest gen din România, standardul de aur în screeningul cancerului de piele. Prevenţia şi dermatologia minim-invazivă sunt doi piloni importanţi ai activităţii noastre“.

În ultimii ani, valoarea investiţiilor realizate în clinicile grupului este de ordinul milioanelor de euro, susţine Lucian Russu. Grupul a încheiat 2016 cu o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro, iar previziunile pentru 2017 se referă la o creştere asemănătoare cu cea din ultimii ani, de 500.000 de euro. ”Vom continua investiţiile în aparatură şi avem în plan extinderea la nivel naţional. Estimăm un buget de investiţii de peste 500.000 de euro pentru deschiderea unui nou spital în ţară“, adaugă medicul. În prezent, grupul Bio Medica este prezent în Piteşti prin intermediul unei colaborări, iar următoarele zone vizate pentru extindere sunt Ardealul şi Moldova, regiuni neacoperite pe nişa de dermatologie, în opinia fondatorului Bio Medica. Pe termen mediu şi lung, principalul obiectiv este legat de extinderea la nivel naţional şi crearea unei reţele private de dermatologie, ”în care să aplicăm tot know-how-ul acumulat în aceşti ani. Urmărim deschiderea de unităţi medicale cu paturi, pe care să le construim de la zero“, precizează doctorul.

Oportunităţile domeniului se leagă, apreciază Lucian Russu, de nevoia şi interesul oamenilor pentru servicii medicale de calitate, precum şi de apetenţa pentru prevenţie. Pe de altă parte, unul dintre impedimente este dat de lipsa unui sistem de asigurări private integral implementat, care să ofere pacienţilor şansa de a beneficia de servicii în orice centru medical privat doresc, în funcţie de problema fiecăruia, completează medicul. ”În prezent, sistemul de abonamente la clinicile private te obligă să cauţi servicii în aceeaşi reţea, deşi poate există alţi operatori de servicii medicale private care pe o anumită nişă sunt mai puternici şi mai performanţi. În plus, exclude componenta de prevenţie“, explică medicul. Aşadar, în opinia sa, cel mai important pas în dezvoltarea pieţei de servicii medicale private se leagă de asigurările de sănătate.

”În prezent lipsesc politicile de sănătate care să le permită oamenilor să plătească asigurări private de sănătate, pe care să şi le deducă fiscal, într-un cuantum mai mare decât în prezent“, consideră acesta. Russu este de părere că oamenii ar trebui să fie încurajaţi să plătească asigurări private, deductibile fiscal în cuantum de 1.000 de euro pe an, nu de 400 de euro, cum se practică în prezent, iar statul să asigure un pachet de bază, susţinut de Fondul de Asigurări de Sănătate. ”Asigurarea privată deductibilă este destul de firavă acum, iar lumea încă merge pe abonamente la clinici private“, observă Lucian Russu.  

Incidenţa cancerului de piele a crescut rapid în ultimii ani, principalele cauze fiind expunerea repetată la soare fără protecţie solară, schimbările climatice, expunerea pielii în saloanele de bronzat. 75% dintre persoanele diagnosticate cu melanom în stadiu avansat îşi pierd viaţa în primul an de la diagnostic. Pe de altă parte, depistat în stadiu incipient, speranţa de viaţă creşte la 95% dintre cei diagnosticaţi.

”Nu cred că sistemul de sănătate românesc se poate lăuda cu realizări semnificative, aş spune că mai degrabă a bătut pasul pe loc. Au existat o serie de iniţiative, niciuna concretizată şi aplicată în acest moment, care să ne alinieze la sistemele de sănătate occidentale“, evaluează managerul de la Bio Medica. Pe de altă parte, acesta consideră că relaţia dintre sistemul public de sănătate şi cel privat este foarte bună, atât timp cât fiecare dintre cele două sisteme îşi respectă zonele de expertiză. ”Ne vin adesea pacienţi din sistemul de sănătate de stat, însă numărul celor pe care îi trimitem noi către spitalele de stat este mult mai mare. Vorbim de intervenţii în cazul cancerelor de piele avansate, cazuri cu adevărat grave, în special pe oncologie, unde pacienţii trebuie să beneficieze de tratament gratuit, prin programele naţionale de sănătate“, explică Russu.

”Peste tot în lume, problema reformei sănătăţii este una acută“, spune Russu, care oferă ca exemplu Marea Britanie. Acolo statul asigură servicii medicale foarte bune, dar cine are nevoie de o consultaţie la dermatolog obţine o programare peste şase luni; pentru o consultaţie mai rapidă, are alternativa sistemului privat, dar pentru acest lucru este folositoare asigurarea privată, spune doctorul. ”Englezul înţelege situaţia pentru că aşa a fost obişnuit. Aici lucrurile se doresc şi ieftine, şi mâine“, precizează Russu; în România asigurarea medicală privată este prohibitivă ca preţ pentru masele largi. ”Abonamentul trebuie să dispară, pentru că este anacronic şi exclude prevenţia, iar medicina fără prevenţie nu este sustenabilă“, conchide medicul.

Piaţa serviciilor medicale private aproape s-a triplat în opt ani şi a ajuns la 6,5 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro) în 2015. Cei mai mari cinci jucători de pe piaţa serviciilor private de sănătate – MedLife, Regina Maria, Medicover, Sanador şi grupul Gral – au avut afaceri totale de circa 1,3 miliarde de lei în 2015, potrivit calculelor ZF. Cele mai mari 20 de companii din acest domeniu au avut afaceri de 2,1 miliarde de lei în 2015, ceea ce însemna o treime din piaţă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.