Prietenia din copilărie a fost dusă mai departe într-o afacere profitabilă de trei prieteni. Ei reuşesc să facă bani din vânzarea unuia dintre cele mai iubite alimente ale românilor

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 22 februarie 2023 30937 afişări

Trei amici, colegi de clasă încă din clasa întâi şi până la liceu, şi-au dus prietenia mai departe în 2017, când au pus bazele unei afaceri în care fiecare are propria felie. Atât la propriu, cât şi la figurat, pentru că businessul lor are în centru un produs în ispita căruia e greu să nu cazi. Pentru că cine poate spune că nu i-a fost vreodată... Poftă de pâine?

George Badea este project manager şi consultant în IT şi are experienţă în proiecte internaţionale în telecom şi retail. Cosmin Matea se ocupă de vânzări în telecom şi are în spate mai bine de 16 ani petrecuţi în vânzări şi project management. Alexandru Teodorescu este absolvent de drept, jurist cu experienţă în departamentele de profil ale unor companii din servicii şi ale unor birouri de avocatură.

Ce îi aduce la un loc de şase ani încoace este Pofta de pâine, numele pe care l-au dat afacerii fondate împreună. „Acest business a început în 2017, în urma unei idei de a avea un business, de a încerca ceva suplimentar joburilor. Iniţial, ne-am dorit să deschidem o reţea de gogoşerii americane, de unde şi numele firmei – Donut Worry Bakery – un joc de cuvinte la vremea aceea”, povesteşte Cosmin Matea.

După mai multe discuţii şi întâlniri, întâmplarea a făcut să dea peste un pastry chef care colaborează cu mari lanţuri hoteliere şi care, ascultându-le povestea şi gândurile, i-a sfătuit ca, în loc de gogoşi, să facă mai degrabă chifle proaspete pentru burgeri, un produs intens căutat de restaurantele din Bucureşti. „Toată lumea cumpăra atunci chifle congelate, în ale căror reţete se regăseau cel mai des praf de ou, praf de lapte, amelioratori de creştere, potenţiatori de gust şi tot aşa.

Am făcut convenţia, pe care am reuşit – cu greu – s-o păstrăm şi azi, de a folosi doar produse naturale, adică lapte, ou, făină şi niciodată amelioratori sau potenţiatori.” Aşa că s-au prezentat pe piaţă cu un concept de produs proaspăt, pe care îl livrau în fiecare zi clienţilor, astfel încât ei să nu mai fie nevoiţi să folosească produse congelate. Producţia are loc în fabrica proprie din Popeşti-Leordeni, o hală construită în 2010 şi amenajată pentru producţia celor trei antreprenori în 2021. „În acel an (2021 – n. red.), am hotărât să deschidem a doua linie de business, mai ales că, în primul rând, noi ne doream o pâine bună, coaptă pe vatră, cu specific franţuzesc.

Aşa am ajuns la Pofta de pâine, de data asta mai experimentaţi, mai conştienţi de riscuri şi mai siguri pe ce ne doream să se întâmple.” Investiţia de început a fost de 85.000 de euro, sumă din care 40.000 de euro au fost fonduri accesate prin programul StartUp Nation. Astăzi, aşadar, Poftă de pâine înseamnă atât livrările de chifle către clienţi în regim B2B (business-to-business), cât şi două magazine fizice proprii, un magazin online şi platformele de social media, unde au loc vânzările de pâine către clienţii finali.

Pentru chiflele de burger şi baghetele de hot dog, clienţii sunt din industria HoReCa, adică restaurante din Bucureşti şi din localităţile limitrofe, dar au loc livrări constante, săptămânal, şi în Piteşti, Craiova şi Constanţa. Pâinea artizanală, la rândul ei, se găseşte în cele două magazine – din Popeşti-Leordeni şi Otopeni, satul Odăile, dar şi în câteva restaurante şi băcănii din Bucureşti, precum DeSoi, Sabatini, bucătăria.localfood şi altele. „Pentru pâinea artizanală, produsă cu diferite tipuri de făină, atât din România, cât şi din Franţa, şi mai multe tipuri de seminţe, preţurile sunt cuprinse între 6 şi 12 lei, în funcţie de gramaj şi de tipul de pâine. Vedeta noastră este pâinea cu ceapă, apreciată de toţi clienţii noştri, indiferent de vârstă sau de locaţie.”

În gama de produse şi-au făcut loc şi câteva sortimente de patiserie, făcute tot din aluat natural, precum poale-n brâu, pain au chocolat, twist cu ciocolată, melc cu vanilie şi stafide, cu preţuri cuprinse între 6 şi 8 lei. Pentru Poftă de pâine, anul 2022 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de puţin peste 4 milioane de lei, cu un profit de aproximativ 8-10%. Compania este angajator pentru circa 26-27 de oameni. „Proiectele derulate în 2022 au fost deschiderea celui de-al doilea magazin de pâine artizanală sub brandul Poftă de pâine, după ce primul a fost inaugurat în decembrie 2021, şi extinderea producţiei de chifle de burger şi baghete de hot dog pentru clienţi noi – un lanţ de pizzerii şi un lanţ de restaurante specializate în burgeri”, mai spune Cosmin Matea.

Mai departe, cei trei fondatori ai businessului cu pâine vor să continue dezvoltarea, cel mai clar obiectiv în acest moment fiind al treilea magazin propriu. Un alt plan este extinderea portofoliului prin adoptarea unui concept de băcănie artizanală, pentru a susţine şi alţi producători locali artizanali. Deocamdată, căutările sunt în toi pentru cel mai bun loc în care ar putea prinde viaţă această idee. 

Drumul până aici nu a fost însă lipsit de provocări, mai ales în ultimul an. „Pe lângă preţurile tot mai mari ale materiilor prime, ale energiei şi ale combustibillor, cele mai mari provocări sunt în zona de personal. Piaţa forţei de muncă este din ce în ce mai dificilă, indiferent de domeniu, iar când vorbim de nişe specializate precum panificaţia, este incredibil de greu să găsim noi colegi, mai ales cu o calificare de brutar sau patiser.”

În plus, deoarece businessul este gândit astfel încât livrările să fie făcute direct, este nevoie şi de şoferi responsabili, un alt segment care vine cu provocări, după cum spun cei trei antreprenori. Aşa că permanent au libere trei-patru posturi. „Lecţii au fost multe şi cred că tocmai asta ne-a încurajat să continuăm, să ne dorim să creştem, să apreciem momentul pe care îl trăim. Poate cel mai important a fost că am reuşit pe alocuri să schimbăm o serie de mentalităţi legate de produse congelate, de amestecuri dubioase şi ieftine pentru o marjă mai mare. Sunt lângă noi clienţi încă din 2018, care acum cumpără de la noi şi pâine şi care ne apreciază produsul, iar asta ne încurajează să mergem mai departe!”  

Cei trei fondatori ai businessului cu pâine vor să continue dezvoltarea, cel mai clar obiectiv în acest moment fiind al treilea magazin propriu.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Zizzou – atelier de bijuterii din ceramică şi obiecte vestimentare (Baia Mare)

Fondatoare: Mihaela Pop

Investiţie iniţială: 84.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 59.000 de lei (11.800 de euro)

Prezenţă: online, în magazinele ALTRNTV şi Mesteshukar ButiQ din Bucureşti şi la târguri


D’OR – brand de haine (Satu Mare)

Fondatori: Cosmin Mureşan şi Sebastian David

Investiţie iniţială: 44.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 40.000 de lei (8.000 de euro)

Prezenţă: online, naţională


iDecorate – studio de design interior (Bucureşti)

Fondatoare: Irina Radu

Cifră de afaceri în 2022: 250.000 de euro

Prezenţă: naţională şi internaţională


Beautiful Minds – grădiniţe (Bucureşti)

Fondatoare: Anca Mitulescu

Investiţie iniţială: 20.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 5 milioane de lei (1 milion de euro)

Prezenţă: zonele Băneasa şi Pipera din Bucureşti


Ateepeec – petreceri tematice pentru copii (Bucureşti)

Fondatori: Mihaela Botea şi Andrei Dănilă

Investiţie iniţială: 6.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.