Antreprenorii din comerţ avertizează: Nu trece o zi să nu primim anunţ că s-a mai majorat un preţ, iar din China vin şocuri formidabile. Consumatorii încă nu simt întregul impact
Produsele care vin din China – de la pahare de carton la periuţe de dinţi – s-au scumpit şi cu 20-25% faţă de anul trecut. Preţul făinii a crescut cu 20-30% de la începutul anului pentru unii procesatori, în timp ce pâinea s-a scumpit cu 4,5% faţă de 2020, totul într-un an cu producţie record la grâu
♦ Rata anuală a inflaţiei ar putea să urce în acest an spre 7% sau chiar peste, dublă faţă de limita superioară a intervalului ţintit de BNR ♦ Inflaţia a depăşit 5,2% în august, iar antreprenorii din comerţ anunţă previziuni sumbre l BNR a majorat dobânda de politică monetară de la 1,25% (minim istoric) la 1,5% în contextul creşterii rapide a inflaţiei ♦ Deşi analiştii internaţionali vorbeau despre o situaţie conjuncturală, există acum tot mai multe voci care spun că inflaţia va deveni o problemă pe termen lung.
Produsele care vin din China – de la pahare de carton la periuţe de dinţi – s-au scumpit şi cu 20-25% faţă de anul trecut. Preţul făinii a crescut cu 20-30% de la începutul anului pentru unii procesatori, în timp ce pâinea s-a scumpit cu 4,5% faţă de 2020, totul într-un an cu producţie record la grâu. Lactatele încă nu s-au scumpit şi ele, pentru că a fost o cantitate mare de lapte în piaţă şi o cerere mică, dictată de sezonalitate, dar lucrurile urmează să se inverseze curând. Urmează şi aici majorări de preţuri.
„Săptămânal primim notificări privind creşteri de preţuri, iar consumatorii de rând încă nu simt întregul impact. Eu sunt ancorat şi la ce se întâmplă în China (antreprenorul operează un business în comerţul online de încălţăminte – n.red.) şi am văzut o serie de şocuri formidabile, de la costuri foarte mari de transport la preţuri explodate la materii prime şi la întârzieri uriaşe în livrări. Cireaşa de pe tort este preţul la energie“, spune Ion Şoloman, antreprenorul care deţine împreună cu familia sa retailerul Best Market.
Reţeaua de magazine Best Market, administrată de compania Livorno Store, numără 15 unităţi dintre care zece în judeţul Dâmboviţa şi cinci în Bucureşti. Anul trecut, în plină pandemie, afacerile retailerului au urcat cu puţin peste 50%, la circa 90 mil. lei, valoare ce poziţionează compania ca unul dintre cei mai puternici jucători independenţi din comerţul alimentar local.
Astfel, omul de afaceri descrie 2021 ca un an în care antreprenorii şi executivii merg pe sârmă, iar orice greşeală îi poate arunca în hău. Inflaţia a depăşit 5,2% în august, iar antreprenorii din comerţ anunţă previziuni sumbre.
„Anul acesta ar fi foarte bun dacă n-ar fi această inflaţie galopantă. Preţurile cresc în fiecare zi şi nu cu 2-3%. Nu există zi să nu fim informaţi de creşteri de preţ. Uneori vorbim de majorări de 5-10%, până la 20-25%, e vorba de marfa care vine din China, cum ar fi paharele biodegradabile, sacii menajeri, periile şi periuţele pe care noi nu le mai producem. Toate vin din China acum“, spune Feliciu Paraschiv, fondatorul retailerului Paco, unul dintre cele mai puternice reţele independente locale, cu afaceri de 143 mil. lei anul trecut, plus 19%.
El adaugă că la lactate spre exemplu preţurile sunt în stagnare pentru că e lapte mult şi cerere mică. Vara oamenii consumă mai degrabă fructe, legume şi beau apă ori bere. Va veni însă sezonul lor şi preţurile vor exploda şi aici.
„S-au scumpit mult bunurile ce necesită multă energie pentru a fi produse – bulioane, patiserie, fursecuri“, explică antreprenorul. Totul necesită însă energie, iar preţurile au explodat, motiv pentru care estimările pentru această iarnă sunt pesimiste.
Rata anuală a inflaţiei ar putea să urce în acest an spre 7% sau chiar peste, dublă faţă de limita superioară a intervalului ţintit de BNR. În acest context, BNR a majorat dobânda de politică monetară de la 1,25% (minim istoric) la 1,5%. Deşi analiştii internaţionali vorbeau despre o situaţie conjuncturală, există acum tot mai multe voci - printre care şi cea a noului economist-şef al Băncii Angliei Huw Pill - care spun că inflaţia va deveni o problemă pe termen lung.
„Provocarea în acest an este lipsa de marfă. Am fost loviţi de această problemă, comerţul mondial e dat peste cap, iar inflaţia a început să lovească grav. Menţinem preţurile însă şi tăiem din marjă. Nu vrem să transmitem majorările la consumatori pentru că ar fi catastrofal pentru business. Le ţinem aşa până ieşim din iarnă şi apoi vedem“, spune Laurenţiu Ilie, fondatorul retailerului Kitchen Shop, specializat în vânzarea de echipamente pentru bucătărie. Compania cu afaceri de 70 mil. lei are 17 magazine fizice şi unu online în România, precum şi o unitate în Ungaria.
Problemele de stocuri datează de mai multă vreme, în special la bunuri nealimentare – de la electrocasnice la maşini sau biciclete. Problema este generată de criza componentelor pentru care nu s-a găsit încă o soluţie. Mai mult, au crescut puternic costurile de transport al bunurilor care vin din Orientul Îndepărtat, antreprenorii menţionând că preţul pentru un container e şi de opt ori mai mare ca acum un an. Cererea de marfă e încă mare, însă jucătorii din comerţ avertizează că majorările de preţ îi fac pe oameni mai prudenţi în achiziţii deja.
„Oamenii sunt mai atenţi la ce şi cum cumpără pentru că preţurile au explodat“, conchide Ion Şoloman, de la Best Market.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro