ASIGURARI: Cit de greu obtii polita de asigurare pentru o motocicleta
Premisa majora: multi dintre posesorii de motociclete nu reusesc sa gaseasca o companie cu care sa incheie o asigurare. Premisa minora: o polita de asigurare pentru motocicleta poate fi mai scumpa decat una pentru un autoturism de aceeasi valoare. Concluzia?
Premisa majora: multi dintre posesorii de motociclete nu reusesc sa gaseasca o companie cu care sa incheie o asigurare. Premisa minora: o polita de asigurare pentru motocicleta poate fi mai scumpa decat una pentru un autoturism de aceeasi valoare. Concluzia?
"Decat sa-ti faci asigurare pentru un «motor», mai bine investesti in lanturi si garaj. Eu unul nu am gasit nici o firma care sa-mi ofere ceva decent", scrie un motociclist pe unul dintre cele mai mari forumuri de specialitate, www.motociclism.ro.
De unde insa aceasta greutate in gasirea unor "oferte decente"? Si cum se explica costul mare al unei astfel de asigurari? Primele de asigurare CASCO pentru motociclete sunt mari, in primul rand pentru ca la motociclete "accidentele sunt cu mult mai dese decat la autoturisme, iar piesele de schimb costa mult", este de parere directorul general al companiei de brokeraj in asigurari Forum Asigurari Auto, Raoul Morosanu.
Pentru o motocicleta care costa noua circa 10.000 de euro, arata acesta, prima de asigurare poate ajunge si la 10-15%, adica undeva intre 1.000 si 1.500 de euro anual. Suma la care se adauga si asa-numitele "fransize pe eveniment", adica partea din dauna pe care o suporta proprietarul, si nu compania de asigurari. Fransize care, in functie de companie, variaza tot undeva intre 10 si 15% din suma asigurata pentru o dauna totala. Una peste alta, trage Morosanu concluzia, "pentru client, cu greu poate fi rentabila o astfel de asigurare".
Un alt motiv este acela ca pot fi furate mult mai usor decat un automobil, este de parere Gheorghe Grad, director general la SRBA - broker de asigurare reasigurare. Tot pe "lista sa neagra" ar mai fi de amintit si lipsa unitatilor service pentru motociclete, dar si riscul mai mare de accidente. Astfel ca, adauga Grad, cota de prima, respectiv procentul care se aplica la valoarea motocicletei pentru a stabili suma de plata anuala, urca pana la 7-10%. Adica 700-1.000 de euro in cazul unei motociclete de 10.000 de euro.
Chiar daca vorbim despre conditii mai restrictive, majoritatea companiilor de asigurari sunt in masura sa ofere polite pentru motociclete. Totusi, spun brokerii de asigurari, nu putine sunt cazurile in care acestea refuza sa asigure motocicletele. Evaluarea se face de la caz la caz, explica directorul departamentului de asigurari auto de la Allianz Tiriac, Razvan Pavel, iar conditiile sunt mai restrictive decat in cazul asigurarilor pentru autoturisme. Si "chiar daca preluam un caz", explica Pavel, "sunt fransize destul de mari". Fransiza este suma calculata ca procent din valoarea asigurata pe care o plateste asiguratul in cazul unor evenimente, fie ca este vorba de daune partiale, fie ca este vorba de daune totale.
Astfel, pentru o dauna totala (furt sau distrugere) la Allianz fransiza este de circa 20% din suma asigurata, iar pentru daune partiale este de circa 3% din suma asigurata. "
Mai exista cerere pentru asigurari de motociclete la astfel de prime? "In 2005 am avut foarte multe cereri", spune reprezentantul Allianz, adaugand ca, pe masura ce cresc vanzarile de motociclete noi, creste si cererea de asigurari. Pe de alta parte, cei cu motociclete mai vechi de cinci ani "nu pot decat sa raspunda direct", explica Morosanu, pentru ca asigurari nu prea au de unde sa cumpere. Sau chiar daca au, prima de asigurare este "imensa", dupa cum subliniaza un alt forumist pe www.motociclism.ro. In situatia sa, dupa o evaluare a motorului la 5.000 de euro, ar fi trebuit sa plateasca anual circa 550 de euro. "Asa ca mai bine am renuntat", conchide el. In cazul motocicletelor vechi, explica si vedeta postului Acasa TV Cabral Iabaka, valoarea este mica, de 4-5.000 de euro "si atunci esti refuzat de cei de la companiile de asigurari".
Cu atat mai mult cu cat, chiar si in cazul unor motociclete mai vechi, problemele care apar sunt la fel de mari ca si la cele noi. "Piesele sunt la fel de scumpe, service-uri tot nu exista, reparatia e anevoioasa", spune el, adaugand ca, spre deosebire de un autoturism, o motocicleta poate fi arareori "carpita".
"Se asigura motocicletele care au in medie 1-5 ani", adauga si Cati Stoican, inspector coordonator la Activ Asigurari. "La cele peste 10 ani, nici nu se prea poate pune problema", adauga ea, pentru ca uzura este mare, lucru care se "simte" la calculul primei de asigurare. De multe ori, spune ea, "ne lovim de faptul ca clientii nu pot intelege ideea de fransiza, de a suporta si ei o parte din dauna". Cat inseamna aceasta "parte"? Si Stoican vehiculeaza aceleasi valori: circa 20% din suma asigurata in cazul daunei totale sau a furtului si intre 5 si 10% din suma asigurata pentru diverse evenimente.
Compania la care lucreaza a vandut anul trecut 10-12 astfel de polite, iar acum are "in lucru" alte doua asigurari de acelasi tip. Dar "moda" motocicletelor - care trage dupa ea si piata asigurarilor - "a inceput abia acum doi ani", concluzioneaza inspectorul coordonator de la Activ Asigurari.
Cat de extinsa este aceasta moda a motocicletelor, e destul de greu de spus, in conditiile in care statisticile "sunt sublime, dar lipsesc cu desavarsire". O estimare a pasionatilor de "motoare" avanseaza un total de circa 16.000 de motociclete. Cate dintre ele sunt asigurate? Nimeni nu o mai stie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro