Atentie, cresc preturi!
Ce legatura exista intre China, Primaria Bucurestilor si producatorii de ciment? O crestere de minim 15% a pretului constructiilor incepand cu aceasta toamna.
Ce legatura exista intre China, Primaria Bucurestilor si producatorii de ciment? O crestere de minim 15% a pretului constructiilor incepand cu aceasta toamna.
Compania imobiliara Immoconsult ar fi putut economisi cam 2,5 milioane de euro daca s-ar fi grabit cu doar cateva luni sa inceapa constructia a doua cladiri de birouri in Bucuresti. Din pacate pentru ea, lucrarile vor incepe in perioada urmatoare. "Daca am fi inceput constructia acum cateva luni, cladirile ar fi fost mai ieftine cu circa 15%", spune Laura Popa, directorul de vanzari al Immoconsult. Asa, insa, compania a reusit sa "prinda" noile majorari de preturi ale constructiilor, colectia toamna - iarna.
La primul impuls, Laura Popa ar trebui sa fie suparata pe firmele de constructii. Cauzele cresterii pretului nu tin insa aproape deloc de acestea. De vina sunt, in ordine aleatorie, explozia economiei chineze in ultimii doi ani, scumpirea cimentului si mai proaspata "taxa de camion" a lui Traian Basescu, primarul Bucurestiului.
In plina expansiune de infrastructura, chinezii au creat o cerere fara precedent de fier, otel sau petrol pe piata mondiala. Urmare a acestei cereri, preturile diverselor sortimente de materiale de constructii din metal au crescut incepand de anul trecut cu 50 - 100%. "Chinezii au cumparat tot ce era de fier. Ne-au afectat aceste tranzactii, iar pretul tonei de fier a crescut cu 50%. Cresterea a mers in lant, de la minereuri de fier pana la produse laminate", povesteste Cristian Tudor, directorul economic al Comnord, furnizor de otel beton fasonat.
La cresterea pretului fierului si otelului pe piata mondiala s-a adaugat, tot in ultimul an, si o majorare neaosa.
"Anul trecut, pretul cimentului a crescut cu 40%, iar anul acesta s-a mai adaugat o majorare de circa 13%", spune Liviu Daschievici, directorul general al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
Potrivit oficialului ARACO, pe piata romaneasca s-a ajuns la un pret al cimentului mult peste media mondiala. Adica la 80 euro/tona fata de un pret mediu de 40 - 45 de euro in Europa de Vest si chiar din tarile vecine Romaniei.
Si cum asta nu era suficient, la mijlocul acestei luni betonul s-a scumpit si el cu inca 10%. Iar constructorii asteapta pentru urmatoarele luni noi majorari de preturi la fierul beton.
Toate aceste cresteri de preturi, considera Daschievici, vor conduce la majorari ale pretului de constructie pe metru patrat cu circa 15 - 20%, indiferent daca este vorba de case, cladiri de birouri, complexe comerciale sau spatii industriale.
Constructorii spun ca din costul unei cladiri, 70% reprezinta materialele de constructii, 20% manopera si 10% utilajele (inchirierea lor, amortizarea etc.).
De ce creste acum pretul constructiilor, cand de fapt costul cu materiile prime s-a majorat de mult timp?
Deoarece constructorii aveau in derulare contracte ferme incheiate cu beneficiarii, la un tarif dinainte stabilit. Astfel, n-au mai putut modifica "din mers" pretul lucrarii. Din aceasta toamna, insa, toate noile contracte vor fi adaptate la noile preturi. Sunt constructori care estimeaza o crestere mult mai mare decat 20%, pentru ca o parte din companii vor lua in calcul si eventualele majorari de preturi care vor avea loc in cursul anului viitor.
Constructorii vor sa-si ia astfel masuri de precautie, pentru ca, odata incheiate contractele, pretul nu mai poate fi modificat.
"Din aceasta toamna, ne vom alinia la noile preturi ale materialelor. Constructiile se vor scumpi cu minim 20% comparativ cu aceasta perioada", estimeaza Nicolae Constantinescu, presedinte al CCCF Bucuresti.
Si Christian Musceleanu, directorul comercial al Bouygues Romania, considera ca scumpirile din ultima perioada ale betonului si fierului vor duce la majorarea pretului constructiilor. Musceleanu a evitat sa avanseze un procent de crestere. "Se vor scumpi toate cladirile. Cel mai tare vor fi afectate proiectele rezidentiale, unde este nevoie de foarte mult beton", a adaugat el.
O situatie speciala va fi in Bucuresti, unde pretul constructiilor va creste si mai mult comparativ cu restul tarii din cauza taxelor pentru circulatia masinilor de transport de mare tonaj.
Pentru un mijloc de transport greu care trece prin Bucuresti, taxele impuse de Primarie ajung la 200 de milioane de lei pe luna sau 15 milioane de lei pe zi.
Din acest motiv, in cazul agregatelor - pietris si nisip, pretul transportului a crescut de trei ori. "In medie, taxele aplicate reprezinta de 2-4 ori costul transportului, ceea ce va insemna o scumpire a constructiilor din Bucuresti cu circa 10 - 20% numai din cauza taxei, fara a mai lua in considerare celelalte majorari", spune directorul general al ARACO.
De aceeasi parere este si Laura Popa de la Immoconsult, care spune ca numai aceasta taxa, care se aplica de cateva saptamani, va creste cu peste 10% pretul constructiilor din Bucuresti. "O cladire mare are nevoie de foarte multe transporturi."
O solutie ar fi ca transporturile sa fie facute noaptea, cand nu se percepe aceasta taxa, dar si atunci cheltuielile sunt foarte mari, pentru ca lucratorii trebuie sa primeasca sporuri de noapte.
"Constructorii nu vor lucra noaptea, pentru ca este mult mai periculos pentru angajati decat ziua", spune Musceleanu de la Bouygues.
In urmatoarele luni, firmele de constructii vor fi prinse la mijloc intre companiile de materiale de constructii, care ridica preturile, si beneficiarii cladirilor, al caror interes este sa aiba costuri cat mai mici.
Exista astfel doua alternative neplacute pentru constructori. Prima ar fi sa ajusteze preturile cu cresterea noilor tarife de la materiale si sa piarda astfel din clienti. A doua: sa ramana la vechile preturi, fapt care va duce la scaderea profiturilor.
"De fapt, anul trecut, din cauza majorarii pretului la materiile prime, din cele 24.000 de firme de constructii din tara 40% nu au avut profit sau au inregistrat pierderi. Nimeni nu va mai risca anul acesta si se va trece la cresteri generalizate", a spus Daschievici. Opinia lui Daschievici este sustinuta si de Sorin Greu, directorul general al firmei de constructii Bogart, una dintre cele mai dinamice din ultimii ani.
Pentru urmatorii 3-4 ani, perspectivele sunt la fel de sumbre. De fapt, sunt doua vesti: una buna si alta proasta. Vestea buna este ca se va construi foarte mult, de fapt se asteapta o adevarata explozie pe piata constructiilor. Cea proasta: preturile vor continua sa creasca pe masura.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro