BANCI: Cand bancherii uita de sobrietate

Postat la 06 decembrie 2005 1 afişăre

Nici bancherii nu stau deoparte in perioada, atat de galagioasa si de colorata, a cumparaturilor de sarbatori. Asa ca isi promoveaza acum, prin promotii vioaie, care aduc mai degraba cu cele ale retelelor de comercianti, tocmai acele credite care alimenteaza vanzarile record ale lunii decembrie.

Nici bancherii nu stau deoparte in perioada, atat de galagioasa si de colorata, a cumparaturilor de sarbatori. Asa ca isi promoveaza acum, prin promotii vioaie, care aduc mai degraba cu cele ale retelelor de comercianti, tocmai acele credite care alimenteaza vanzarile record ale lunii decembrie.


Cele mai multe dintre ofertele promotionale ale bancilor propun clientilor ce le calca acum pragul castiguri imediate. Fie ca e vorba de credite cu dobanzi mai mici cu cateva procente decat in mod uzual, fie ca e vorba de cateva luni fara nici un fel de dobanda, de taierea unor comisioane si taxe sau de prelungirea perioadei in care se pot returna banii. Pe astfel de campanii au mizat, de exemplu, bancherii de la BCR si cei de la Raiffeisen, in special pe partea de creditare.


BCR, primul jucator din sistem, reduce pana la finele lui ianuarie cu cateva procente dobanzile pentru creditele de nevoi personale, pentru masini si motociclete si pentru cardurile de credit.


La creditul de nevoi personale, spre exemplu, dobanda scade acum la 9,5% in cazul creditelor pe termen scurt in lei (fata de 14%) si 10% la cele pe termen mediu si lung (de la 15%). Toate dobanzile se pot modifica ulterior in functie de conditiile pietei.


Pentru cardurile co-branded emise in colaborare cu compania de electrocasnice Altex, banca scade in aceasta perioada dobanzile cu trei puncte procentuale, pana la 22%. Motivul? Reprezentantii Altex dau, indirect, raspunsul: "intr-o perioada speciala a anului", spun ei, "companiile pregatesc oferte speciale". Astfel ca, pentru posesorul de card Altex-BCR, tentatia unei duble oferte (atat a ofertelor din magazin, cat si a creditului putin mai ieftin) nu poate fi decat un indemn la cheltuieli mai mari.


Tot pe consum sporit in perioada sarbatorilor pun accentul si austriecii de la Raiffeisen, al treilea jucator din sistem. Pentru creditele de consum ei scad pana la 31 ianuarie 2006 dobanda la zero. Campania valabila in toate magazinele partenerilor Raiffeisen Bank si pentru toate creditele de consum acordate de banca. Dupa incheierea campaniei, dobanda revine insa la normal: 21,9% sau 28,9% pe an (in functie de optiunea clientului pentru o dobanda fixa sau variabila) pentru creditele in lei.


La creditele de nevoi personale (Flexicredit) austriecii taie pe perioada limitata 4% din dobanzi. O alta practica este eliminarea comisioanelor in aceasta perioada - o folosesc, de exemplu, bancherii de la Raiffeisen pentru creditele imobiliare sau cei de la Banca Romaneasca la cardurile de credit.

O tactica total diferita au adoptat francezii de la BRD - Groupe Société Générale, a doua banca din sistem. Spre deosebire de ceilalti jucatori, ei nu mizeaza in principal pe reduceri imediate de costuri, ci pe premii viitoare. "Vrem sa ne diferentiem de campaniile obisnuite, sa venim cu ceva cu adevarat nou", explica directorul adjunct al bancii, Sorin Popa. Au inceput inca de anul trecut, cu o campanie sustinuta in preajma sarbatorilor, pe care acum vor sa "o faca si mai spectaculoasa", spune Popa. BRD ofera, luna aceasta, "carduri unice in lume si premii de exceptie".

Francezii au lansat la inceputul saptamanii o campanie promotionala centrata in jurul unor figuri legendare a sportului romanesc - Gica Hagi, Nadia Comaneci si Ilie Nastase. Practic, pentru cei care cumpara in aceasta perioada (pana la finele lui ianuarie) un credit de consum sau un cont de economii, banca da la pachet un card de debit cu un design total diferit de cele existente pe piata. "De fapt, sunt unice in lume", spune Popa. Alaturi de holograma obisnuita, cardurile in editie limitata mai au inca una, infatisand o minge de fotbal, o racheta de tenis si, respectiv, o gimnasta. Francezii mizeaza insa si pe premii "altfel": in afara celor in bani sau obiecte promotionale, ei au de dat si burse pentru copiii clientilor la prestigioase scoli sportive: la Galatasaray, la Real Madrid, Roland Garros sau la academia de gimnastica a lui Bart Connors.

Asadar, mai degraba decat pe costuri mai mici, francezii mizeaza pe factorul emotional si pe dorinta clientilor de a se diferentia. Cardurile sunt disponibile in editie limitata, iar campania nu va mai fi reluata dupa sarbatori.


Sunt doar cateva dintre campaniile pornite deja de bancheri - si e greu de crezut ca pana la finele anului vor ramane singurele. Iar campaniile au si alt scop: istoviti de cheltuielile mari din perioada sarbatorilor, putini romani mai intra in ianuarie si februarie in banci pentru a se indatora.


Ca este asa o dovedeste si statistica BNR: daca in decembrie 2004, creditul intern neguvernamental era de 41,8 mld. lei noi, in ianuarie 2005 scazuse la 41,33 mld. lei noi. Trecand peste promotii, bancherii par dispusi sa cheltuiasca, pe final de an, mai mult si pe publicitate. In decembrie 2004, spre exemplu, bancile au cheltuit peste 17% din totalul sumelor platite tot anul pentru promovare, conform AlfaCont - de trei ori mai mult decat media pentru primele noua luni.


Moda promotiilor castiga, asadar, teren si in domeniul bancar. Si cum n-ar face-o, in conditiile in care terenul consacrat - cel al comertului cu amanuntul - aduce, an de an, procente bune in plus la vanzarile din ultima luna? 

Urmărește Business Magazin

/actualitate/banci-cand-bancherii-uita-de-sobrietate-1005139
1005139
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.