Bere, faliment şi durere: inflaţia şi costurile prea mari aruncă fabricile mici de bere est-europene într-o luptă pentru supravieţuire. Vor fi înghiţite şi distruse de giganţii multinaţionali?

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 09 februarie 2023 55 afişări

Grupa Zywiec, unul dintre cei mai mari producători de bere din Polonia, a anunţat săptă­mâna aceasta reorganizarea producţiei, ceea ce ar însemna concentrarea investiţiilor pe anumite fabrici şi închiderea celei din Lezajsk, una dintre cele mai vechi din ţară.

Bere, faliment şi durere: inflaţia şi costurile prea mari aruncă fabricile mici de bere est-europene într-o luptă pentru supravieţuire. Vor fi înghiţite şi distruse de giganţii multinaţionali?

Grupa Zywiec, unul dintre cei mai mari producători de bere din Polonia, a anunţat săptă­mâna aceasta reorganizarea producţiei, ceea ce ar însemna concentrarea  investiţiilor pe anumite fabrici şi închiderea celei din Lezajsk, una dintre cele mai vechi din ţară. Comunitatea din Lezajsk s-a revoltat şi vrea să preia fabrica de bere, care are o tradiţie de câteva sute de ani.

Această poveste evidenţiază două aspecte ale industriei berii din Europa de Est. Pe de-o parte este tendinţa companiilor mari de a pre­lua fabrici mici, cu istorie, pe care le închid, iar pe de alta este criza costurilor cu care se con­fruntă producătorii de bere. După cum o rezu­mă un specialist ungur, numai cei puternici vor supravieţui. Sau cei care se adaptează.

Grupa Zywiec aparţine de Heineken. Fa­brica de bere din Lezajsk avea în 2021 un pic mai mult de 100 de angajaţi. Compania şi-a justificat decizia prin nevoia de a se adapta la condiţiile pieţei, de a consolida lanţurile de aprovizionare şi de a construi o afacere solidă prin concentrarea resurselor pe celelalte patru fabrici ale sale. Brandul Lezajsk va rămâne în portofoliul său. Însă primă­ria din Lezajsk a acuzat Grupa Zywiec că astfel o­preşte dezvoltarea comu­nei. Fabrica de bere nu este prima pe care com­pania o închide, scrie Bankier.pl.

În Polonia, la fel ca în alte părţi ale Europei de Est, percep­ţia publicului este că multinaţionalele de bere achiziţionează producători mai mici locali, cu tradiţie, doar pentru a le lua brandul şi apoi a-i închide. În Ungaria, anul 2022, când inflaţia a explodat, a fost unul bun din punctul de vedere al vânzărilor de bere în sensul că acestea au crescut deşi multe restaurante s-au închis. Producţia a fost apropiată de cea din anul anterior. Însă 2023 se anunţă cumplit. Doar cei puternici vor supravieţui, scrie Napi.hu. Criza energiei i-a împins pe produ­cătorii mici în pragul falimentului.

Pandemia de COVID-19, care a închis restaurantele şi a blocat turismul, a decimat sectorul microberăriilor, iar actuala criză a costurilor poa­te înjumătăţi numărul firmelor cu activitate. Doar afacerile cu rezerve serioa­se sau cu mai multe puncte de sprijin vor supravieţui a­cestui an. Zsolt Gyenge, preşedintele Asociaţiei Be­ra­rilor Mici, crede că 2023 va aduce cea mai mare criză din­tre toate, la ea contribuind ener­gia prea scumpă, restaurantele care continuă să se închidă şi inflaţia persistentă.

Primul val de panică a lovit în toamnă, când toţi berarii şi-au văzut facturile la gaze şi electricitate sărind în aer, cu creşteri de şapte până la zece ori. Pe deasupra, materiile prime s-au scumpit cu 40-50%. Salariile trebuie şi ele majorate. Gyenge a povestit cum la începutul a­nului unul dintre clienţii săi a cerut nota fina­lă de plată pentru că nu va mai comanda bere.

El face referire la restaurantele care-şi în­chid uşile. Asociaţia sa nu are o contabilitate exactă a fabricilor mici de bere din Ungaria, dar ştie că unii berari se află într-o situaţie mai dificilă decât alţii. Avantajaţi sunt cei care au contracte pe termen lung cu furnizorii de ener­gie, care s-au orientat spre export sau care-şi vând berea în propriile restaurante. Gyenge are o fabrică mică de bere în Fót. După 35 de ani de afaceri, spune el, nu se pregăteşte pen­tru închidere, ci ca să supravieţuiască. Pentru aceasta, fabrica sa de bere şi-a umplut toate rezervoarele şi butoaiele cu bere şi a instalat oriunde a putut pe acoperiş panouri solare.

A costat mult, dar roadele eforturilor se vor vedea la vară, când cererea va fi mai mare. În Cehia, capitala est-europeană a berii, Staro­pramen a anunţat la sfârşitul anului trecut în­chiderea fabricii de bere Pardubice, pe care a cumpărat-o în urmă cu doar doi ani. Ca şi în cazul Lezajsk, brandul va rămâne în portofo­liul companiei mari şi berea va fi produsă la altă fabrică. Staropramen este al doilea cel mai mare producător de bere din Cehia şi este o subsidiară a Molson Coors Brewing Com­pany, un colos din America de Nord.

Ca şi în cazul Lezajsk, comunitatea locală din Pardubice s-a revoltat.

Primarul a spus că decizia nici măcar nu a fost discutată cu el şi că a aflat de ea din presă. Fabrica de bere, a povestit primarul, este una din bijuteriile familiei. Are o istorie de un veac şi jumătate. Unii se adaptează. Fabrica de bere Žateck s-a închis în 2022 după 220 de ani de funcţionare din cauza costurilor prea mari. Dar afacerea nu va muri complet. Se transformă într-o afacere mai mică, cu echipament modern, mai eficient la consumul de energie. Noua instalaţie produce deja, dar fabrica are cu 45 de angajaţi mai puţin, potrivit Radio Praga. Tot în Cehia, una dintre cele mai noi microberării pariază pe un specific mai ciudat: produce bere zoologică. Adică fabrica funcţionează într-un safari local, un loc unde turiştii pot întâlni animale exotice şi de acum încolo pot să bea bere exotică. Unul din modelele oferite este Bere Rinocerul alb, 4,4% alcool, iar altul Bere Rinocerul negru, 5,8% alcool. Safari Pivovar este probabil a doua zooberărie din Europa. Între timp, Carlsberg, unul dintre cei mai mari producători de bere din Europa, a anunţat că se aşteaptă la scăderea consumului şi că majorările de preţuri sunt necesare. De asemenea, compania şi-a anunţat speranţa că poate reveni pe piaţa din Rusia, de unde în prezent este în retragere.


Fabrica de bere Žateck s-a închis în 2022 după 220 de ani de funcţionare din cauza costurilor prea mari. Dar afacerea nu va muri complet. Se transformă într-o afacere mai mică, cu echipament modern, mai eficient la consumul de energie. Noua instalaţie produce deja, dar fabrica are cu 45 de angajaţi mai puţin, potrivit Radio Praga.


Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bere,
Zyw,
iec,
fabrici,
inchidere,
faliment,
polonia

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.