Brexit în Marea Britanie: s-a meritat?

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 31 decembrie 2021 310 afişări

Brexit în Marea Britanie: s-a meritat?

Un britanic care locuieşte în Belgia şi-a alarmat concetăţenii povestind pe reţelele de socializare că a fost împiedicat să treacă prin Eurotunnel pentru a ajunge acasă prin Franţa. Eurotunnel, sau Tunelul Canalului Mânecii, este singura legătură feroviară şi rutieră între Franţa şi Marea Britanie. Acum, în condiţiile restricţiilor de circulaţie impuse pentru a limita răspândirea pandemiei de Covid, britanicii sunt consideraţi cetăţeni din stat terţ de către Franţa şi le este interzis să tranziteze ţara pentru a ajunge în statul de reşedinţă din UE. Este unul din efectele Brexitului.

La un an de la încheierea noului pact comercial al Marii Britanii cu UE, exporturile britanice către bloc au scăzut. Cu chestiuni neterminate legate de pescuit, Irlanda de Nord şi servicii financiare, ce surprize va mai aduce Brexitul? se întreabă Deutsche Welle. Penurii de alimente, muncitorii străini care pleacă pentru a nu se mai întoarne şi benzinării fără carburanţi. Marea Britanie a avut cu siguranţă parte de o porţie mare de eşecuri de când perioada de tranziţie de la stat membru al UE la ţară fără obligaţii şi drepturi comunitare – menită să uşureze ieşirea Marii Britanii din UE – s-a încheiat cu un an în urmă.

O criză a lanţurilor de aprovizionare, exacerbată de o penurie de şoferi de camion şi de lucrători în magazine şi abatoare, a avut ca efect rafturi goale în supermarketuri, cozi interminabile la benzinării timp de câteva săptămâni în septembrie şi sacrificarea şi chiar distrugerea a mii de porci.

Noile reguli care guvernează comerţul dintre UE şi Marea Britanie au intrat în vigoare în ianuarie 2021, cerând formulare vamale de 4 pagini pentru toate mărfurile şi certificate de sănătate pentru carne şi produse lactate. Drept urmare, exporturile britanice către UE au scăzut cu aproape 15% în primele 10 luni ale anului, potrivit Eurostat, în timp ce exporturile agroalimentare din Marea Britanie s-au redus cu mai bine de un sfert.

Toate acestea s-au întâmplat în timp ce ţara se luptă cu noua variantă Delta a coronavirusului care produce Covid. Noul val a trimis Regatul Unit în al treilea lockdown naţional. În timp ce guvernul insistă că este imposibil de spus care sunt efectele Brexit şi care ale Covid, mulţi economişti spun că nu este chiar aşa.

„Ceea ce putem spune este că pierderea notabilă din comerţul Marii Britanii cu Europa continentală... nu se reflectă şi în comerţul Regatului Unit cu restul lumii”, spune Iain Begg, profesor la Institutul European al London School of Economics (LSE).

Brexit ar fi trebuit să elimine birocraţia UE, dar în loc să permită arderea până la dispariţie a piedicilor birocratice comerciale, ieşirea din UE a făcut ca documentele suplimentare să crească costurile de export, ceea ce a lovit puternic multe afaceri britanice şi din UE.

În special micile firme britanice şi-au văzut vânzările către UE prăbuşindu-se. Simon Spurrell, cofondatorul Cheshire Cheese Company, a declarat recent pentru The Guardian că acordul comercial post-Brexit a fost „cel mai mare dezastru pe care l-a negociat vreodată un guvern”. Unii retaileri din UE au încetat să mai primească comenzi din Marea Britanie.

„Micile întreprinderi sunt cele care suferă de pe urma birocraţiei excesive, nu giganţi precum Nissan”, a spus Begg, referindu-se la producătorul auto japonez care şi-a reînnoit angajamentul pentru producţia din Marea Britanie, în ciuda incertitudinilor legate de Brexit.

Povara birocratică va deveni mai grea din ianuarie, deoarece Marea Britanie introduce noi documente pentru importurile din UE care trebuie depuse la autorităţi înainte ca mărfurile să fie încărcate în trenuri sau camioane către Marea Britanie. Planurile au fost amânate de trei ori în ultimul an pentru a se evita chinuială suplimentară pentru companii.

Adăugând insultă la vătămare pentru premierul britanic Boris Johnson, negociatorul şef pentru Brexit, Lord David Frost, a demisionat recent. Unii analişti au speculat că plecarea a fost grăbită de presiunea exercitată asupra lui Johnson pentru o abordare mai blândă a negocierilor cu Bruxellesul în condiţiile în care există posibilitatea izbucnirii unui război comercial total din cauza mai multor probleme spinoase.

Acordul comercial post-Brexit a lăsat multe „afaceri neterminate”, spune Begg, inclusiv în ceea ce priveşte Irlanda de Nord, pescuitul marin şi serviciile financiare. Centrul financiar londonez contribuie semnificativ la economia britanică şi a fost „aproape neglijat” în negocierile pentru Brexit, a explicat el pentru DW.

City of London încearcă să obţină ceea ce se numeşte echivalenţă cu UE, unde ambele părţi îşi acceptă reciproc reglementările. Dar think tank-ul Institute of Government consideră că în prezent este puţin probabilă o înţelegere permanentă. Jake Green, de la firma de avocatură londoneză Ashurst, a declarat pentru săptămânalul Financial News că Brexitul „va deveni realitate” pentru bănci şi alte firme financiare în 2022, adăugând că ultimele 12 luni „au fost un pic de trecere pentru toată lumea."

Conflictul dintre Marea Britanie şi Franţa cu privire la drepturile de pescuit în apele Regatul Unit şi UE va persista, în timp ce protocolul Irlandei de Nord - o măsură pentru a evita o graniţă dură între teritoriul britanic al Irlandei de Nord şi Republica Irlanda, membru al UE - va să fie soluţionat atunci când Londra acceptă că Curtea Europeană de Justiţie ar trebui să se pronunţe asupra disputelor comerciale.

„Rezultatul optim pentru Irlanda de Nord ar fi ca graniţa să devină aproape invizibilă”, a spus Begg. „Există o mişcare în acest sens, dar nu va fi niciodată 100% în această direcţie pentru că logica spune că trebuie să ai o graniţă undeva”.

Secretarul de Externe al Marii Britanii, Liz Truss, a preluat negocierile privind Brexit din partea Marii Britanii. Truss este însărcinat să-i ţină pe euroscepticii din cadrul Partidului Conservator al Regatului Unit, aflat la guvernare, hotărâţi în privinţa Brexitului, dar fără a mai antagoniza cu Bruxellesul.

Begg a spus că britanicii au „înţeles greşit poziţia Germaniei cu privire la Brexit”, crezând că Berlinul va interveni în timpul conflictului dintre Londra şi UE pentru a evita compromiterea unei pieţe cheie de export pentru constructorii auto germani. „Angela Merkel nu a venit în salvarea guvernului britanic şi mă îndoiesc foarte mult că noul cancelar Olaf Scholz va face altceva.”

Şi conceptul de „Marea Britanie globală” a dezamăgit. Au apărut puţine aspecte pozitive cu privire la această promisiune - că Brexit-ul va permite ţării să-şi intensifice comerţul cu restul lumii. Un acord de liber schimb cu Statele Unite rămâne evaziv, mai ales după înfrângerea electorală a lui Donald Trump. Iar legăturile comerciale mai strânse cu China nu s-au materializat deocamdată din cauza tensiunilor politice din Hong Kong.

În timp ce Marea Britanie a încheiat noi acorduri cu Japonia, Australia şi Noua Zeelandă, „este mai degrabă o chestiune de: <<Cui îi pasă?>>”, crede Begg, deoarece cele trei ţări reprezintă o mică parte din exporturile Marii Britanii. „Chiar dacă dublăm această cotă, ele vor fi tot mici”.

Acordul comercial post-Brexit nu a dus, totuşi, la materializarea unora dintre cele mai apocaliptice previziuni. În loc de o jumătate de milion de locuri de muncă pierdute, Marea Britanie duce o lipsă majoră de muncitori din UE – aceasta după ce Marea Britanie a pus capăt libertăţii de circulaţie pentru cetăţenii UE. Preţurile imobiliarelor nu s-au prăbuşit cu 18%, cu au atins un maxim istoric în acest an, urcând cu peste 20% de la referendumul din 2016.

Locuitorii Regatului Unit trebuie să aştepte încă opt ani pentru a vedea dacă fiecare dintre ei este cu 4.300 de lire sterline (5.117 euro) mai sărac până în 2030, aşa cum se prevedea, dar Oficiul britanic pentru responsabilitatea bugetară (OBR) a calculat că Produsul Intern Brut a primit o lovitură de 1,4% de la referendumul din 2016, iar pe termen lung, PIB-ul Regatului Unit va fi cu 4% mai mic decât dacă nu ar fi existat divorţul. Mulţi cred că Brexitul poate fi inversat. În ciuda titlurilor sumbre, a campaniei politice şi a unui sondaj recent care arată că 60% dintre britanici cred acum că Brexitul a mers „prost” sau „mai rău decât se aştepta”, şansele ca Marea Britanie să reintre la UE rămân la fel de improbabile ca niciodată, a spus Begg. Economistul de la LSE a spus că Brexit a „cauzat dificultăţi enorme şi a consumat o cantitate incredibilă din timpul statelor UE când au existat şi alte probleme  presante”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.