Care sunt cele mai puternice 50 de branduri româneşti, cât valorează şi din ce sectoare provin

Autor: Cristina Roşca Postat la 28 februarie 2020 2243 afişări

Dacia (brand auto), eMAG (comerţ online) şi Dedeman (bricolaj) sunt cele mai pu­ternice trei branduri româneşti, adunând împreună valori de peste 2,3 mld. euro. Producătorul auto de la Mioveni realizează doar maşini sub brandul Dacia, aceasta fiind singura marcă locală evaluată la peste 1 mld. euro.

Care sunt cele mai puternice 50 de branduri româneşti, cât valorează şi din ce sectoare provin

Şapte nume noi îşi fac loc în top 50, pe când între primii zece sunt puţine modificări. Un singur nume nou îşi face loc în top 10, este vorba de Rompetrol, care urcă de pe 11. BCR iese din „club“ şi coboară pe 13. În ceea ce priveşte sectoarele de unde provin aceste mărci din top 50, domină retailul (de orice fel), domeniul bancar, energia şi sectorul bunurilor de larg consum.

Dacia (brand auto), eMAG (comerţ online) şi Dedeman (bricolaj) sunt cele mai pu­ternice trei branduri româneşti, adunând împreună valori de peste 2,3 mld. euro. Producătorul auto de la Mioveni realizează doar maşini sub brandul Dacia, aceasta fiind singura marcă locală evaluată la peste 1 mld. euro.

Cele mai valoroase 10 branduri din Ro­mânia sunt evaluate la 3,5 mld. euro (3,8 mld. dolari). Clasamentul la vârf a suferit puţine modificări în 2019, singurul nume nou în top fiind Rompetrol, care a înlocuit BCR.

Dintre cele mai puternice 10 mărci româneşti, nouă dintre branduri înregistrând creşteri în valoare, singura scădere fiind postată de Electrica - minus 8%.

Podiumul rămâne însă neschimbat, cu Dacia pe primul loc, urmată de eMAG şi Dedeman. Dacia e evaluată la 1,3 mld. euro, în timp ce retailerul online eMAG a ajuns la peste 500 mil. euro după o creştere puternică de 27,5%. Dacia este şi unul dintre puţinele branduri româneşti prezente în clasamentele globale, fiind clasată pe locul 59 în clasamentul Brand Finance Auto 100 - 2019.

Totodată, DIGI (RCS&RDS) şi-a con­solidat valoarea de brand, depăşind 200 mi­lioane euro, după o creştere de 9% - şi a marcat o premieră pentru un brand de telecom românesc, intrând în clasamentul global Brand Finance Telecoms 300 - 2019.

Ritmul de creştere al valorii brandurilor din top 10 variază puternic de la 8% în cazul Bitdefender (locul 8 în coborâre de pe 7) la aproape 50% în cazul Petrom (locul 4, în stagnare), arată o analiză a companiei Brandfinance, firma independentă globală de eveluare de brand.

Prin comparaţie, cele mai puternice 50 de branduri româneşti valorează circa 5 mld. euro, cu 17% mai mult decât în 2018, conform celui mai recent raport al Brand Finance, firmă independentă globală de evaluare de brand. În top îşi fac loc mărci vechi, cu istorie de sute de ani precum Borsec (apă minerală) sau Timişoreana (bere), dar şi nume creionate în ultimele trei decenii de capitalism precum eMAG (retail online) şi Catena (farmacii).

Unele sunt mărci aflate încă în portofoliul unor afaceri antreprenoriale româneşti, pre­cum Agricola (mezeluri şi carne) sau Flanco (electro-IT). Altele sunt nume româneşti care se găsesc acum în portofoliul unor giganţi străini. Cel mai concludent exemplu în acest sens este Dacia, cel mai valoros brand românesc, care este deţinut azi de gigantul Renault.

Marca Dacia este evaluată la 1,3 mld. euro, ceea ce înseamnă că are o contribuţie de circa un sfert la totalul celor mai valoroase 50 de mărci româneşti. Valoarea brandului auto a crescut cu 6,2% anul trecut comparativ cu 2018, conform evaluării Brand Finance. Spre deo­sebire de cele mai multe mărci din top, Dacia este un nume internaţional, care a ajuns din Islanda în Africa de Sud şi din Franţa în Cuba.

Dacia este o marcă istorică ce a fost creionată încă din comunism. Nu este însă cel mai vechi nume din top. Berea Timişoreana are peste 300 de ani. Vârste venerabile au şi detergentul Dero şi frigiderele Arctic, fiecare contorizând câteva decenii.

Totuşi, circa 60% din brandurile din clasament au fost create şi dezvoltate în ultimii 30 de ani de sectorul privat. Printre cele mai valoroase de numără retailerul online eMAG, ocupantul poziţiei secunde în clasament, şi retailerul de bricolaj Dedeman, care completează podiumul.

În ceea ce priveşte sectoarele de unde provin aceste mărci din top 50, domină retailul (de orice fel), domeniul bancar, energia şi sectorul bunurilor de larg consum.

Oficialii Brand Finance spun că se remarcă un peisaj mult mai dinamic, cu şase branduri intrând în clasament pentru prima oară în acest an. Există o tendinţă accentuată de scădere a brandurilor deţinute de stat, care pierd valoare şi coboară în clasament.

„Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 28 de ani, ocupă mai mult de ju­mătate din locurile acestui clasament, ge­nerând o valoare de brand de aproape 2,5 mi­liarde euro. Cât despre brandurile vechi  româneşti, atrage atenţia tendinţa de scădere a brandurilor deţinute de stat, care pierd valoare şi alunecă spre baza clasamentului. Branduri ca CFR, Tarom şi TVR (cel din urmă ieşind din top 50 în acest an) au pierdut peste 20% din valoare fiecare faţă de clasamentul anterior“, spun oficialii Brand Finance. Ei adaugă că chiar dacă valoarea de brand nu este reflectată în bilanţurile contabile, neglijarea mărcii se traduce în efecte tangibile cum ar fi scăderea moralului organizaţional şi a relevanţei pe piaţă, urmate de diminuarea performanţei economice şi a valorii de business.

Pe fondul declinului unor mărci precum cele mai sus menţionate, cresc puternic alte nume, unele fiind noi în clasament precum Boromir (FMCG) şi Ciuc (bere).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
branduri,
provenienta,
brand,
dacia,
auto

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.