Ce s-a întâmplat cu preţul laptelui după discuţiile Consiliului Concurenţei cu retailerii şi procesatorii

Autor: Florentina Niţu Postat la 03 mai 2023 123 afişări

Ce s-a întâmplat cu preţul laptelui după discuţiile Consiliului Concurenţei cu retailerii şi procesatorii

La începutul lunii mai, un litru de lapte, indiferent de brand sau procentul de grăsime, costă 10 lei într-un magazin Mega Image. În aceeaşi locaţie, în urmă cu trei luni, anumite branduri de lapte săreau de 10-11 lei/litru. Acum, se observă o scădere de preţ la majoritatea produselor, între 5% şi 25% sau chiar mai mare acolo unde există şi o reducere.

La începutul lunii mai, un litru de lapte, indiferent de brand sau procentul de grăsime, costă 10 lei într-un magazin Mega Image. În aceeaşi locaţie, în urmă cu trei luni, anumite branduri de lapte săreau de 10-11 lei/litru. Acum, se observă o scădere de preţ la majoritatea produselor, între 5% şi 25% sau chiar mai mare acolo unde există şi o reducere.

Preţul laptelui este un indicator pe care îl urmăreşte fiecare român, în contextul laptele are cea mai mare pondere în consumul net de alimente pe locuitor. În medie, consumul per capita este 3 litri de lapte şi produse din lapte, în echivalent lapte de 3,5% grăsime (exclusiv unt), pe săptămână, conform Institutului Naţional de Statistică.

Astfel, după o creştere de peste 30% a lapteluli de-a lungul unui an, pentru o parte din populaţie, laptele a cântărit tot mai greu în coşul de cumpărături. De altfel, producătorii susţineau că de la ei laptele crud pleacă, în medie, cu 2 lei/litru, dar până ajungea la raft, costa şi de cinci ori mai mult.

În acest context, Consiliul Concurenţei a iniţiat o discuţie între toţi actorii din piaţa laptelui pentru a reduce preţul, la care a participat şi premierul Nicolae Ciucă şi la finalul căreia s-a convenit ca preţul laptelui proaspăt de consum să scadă cu cel puţin 20% pentru o perioadă de şase luni, începând de la 1 mai.

Reducerea de cel puţin 20% a preţului lap­telui la raft se aplică laptelui de pro­ve­nienţă românească care costă peste 7 lei/ litru, fără să fie inclus în vreo promoţie, şi se va împărţi între retaileri (minimum 10%) şi procesatori (minimum 10%).  

Însă, în realitate, preţul reper de 7 lei, menţionat de Consiliul Concurenţei, rămâne neatins de cele mai vândute trei branduri de lapte (Zuzu, La Dorna, Napolact) chiar şi după aplicarea unei reduceri de 20%. Spre exemplu, ieri, 3 mai, un litru de lapte Zuzu cu 1,5% grăsime costa 7,38 lei şi avea o reducere de 10% (valabilă între 24 aprilie 2023 şi 3 mai 2023). Cu tot cu această reducere, faţă de acum trei luni (1 februarie 2023) preţul era cu 18,5% mai mic, însă nici aşa nu a coborât sub 7 lei/litru.

Cu alte cuvinte, măsura de a reduce preţul laptelui de peste 7 lei/litru a fost, de fapt, pentru a-l coborî sub pragul de 10 lei. Adică, după negocierile cu retaileri şi procesatorii de lapte, Consiliul Concurenţei a reuşit să ducă preţul laptelui sub 10 lei, dar niciun litru de lapte nu ajunge la 7 lei.

În magazinul Mega Image, un litru de lapte, fie Olympus, fie Napolact, are acum acelaşi preţ, 9,73 lei, deşi anterior, în urmă cu trei luni, Olympus (cu 3,7% grăsime) costa 11,12 lei şi Napolact (cu 3,5% grăsime) costa 10,24 lei. În cazul Napolact, la cumpărarea a două produse există o reducere de 50% şi preţul per litru ar fi 7,3 lei.

„Pe parcursul lunii mai vom vedea reduceri substanţiale, la raft, ale preţurilor laptelui proaspăt, având în vedere că retailerii ne-au confirmat participarea la acordul voluntar“, spunea Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, vineri, în data de 28 aprilie. Însă, nicio reducere substanţială, cum este cea de 50% în cazul Napolact, nu duce preţul laptelui sub pragul de 7 lei/litru.

Ieri, 3 mai, Consiliul Concurenţei a mai anunţat că 18 dintre cei 23 de procesatori, respectiv 78%, participă la acordul voluntar temporar pentru reducerea preţului laptelui, după ce toate marile reţele comerciale au acceptat să participe, precizând că în următoarele zile vom vedea o reaşezare a preţurilor.

„În următoarele zile vom vedea o reaşezare a preţurilor, pe măsură ce se finalizează renegocierea contractelor, se epuizează stocurile existente. De asemenea, trebuie să ţinem cont de faptul că în cazul în care un anumit sortiment de lapte era în promoţie, deci avea preţul redus deja, nu i se va mai aplica o altă reducere“ a mai spus preşedintele Consiliului Concurenţei.

Din informaţiile colectate de Consiliul Concurenţei din platforma Monitorul Preţurilor reiese faptul că în primele două zile de la intrarea in vigoare a acordului, în rafturile magazinelor există deja reduceri ale preţului laptelui românesc, atât pentru cel de 1,5% grăsime cât şi pentru cel de 3,5%. Vineri, 28 aprilie, când a fost anunţată această decizie, un litru de lapte Napolact cu 1,5% grăsime, de exemplu, costa 10,28 lei, iar ieri costa 8,12 lei, cu 25% mai puţin. Faţă de acum trei luni, preţul laptelui, în funcţie de brand, a scăzut cu 5-25%, în funcţie de brand. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lapte,
pret,
prag,
retaileri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.