Cel mai mare producător auto de pe continent se află în faţa unei decizii istorice: Prima închidere de fabrici din Germania în 87 de ani de activitate a celebrului producător de maşini ameninţă viitorul industriei auto europene

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 03 septembrie 2024 17 afişări

Cel mai mare producător auto de pe continent se află în faţa unei decizii istorice: Prima închidere de fabrici din Germania în 87 de ani de activitate a celebrului producător de maşini ameninţă viitorul industriei auto europene

Volkswagen AG ia în considerare închiderea unor fabrici din Germania pentru prima dată în cei 87 de ani de existenţă, sfidând tradiţia şi riscând un conflict cu sindicatele. Această decizie reflectă problemele profunde ale industriei auto europene, scrie Bloomberg.

După ani de zile în care a ignorat supraproducţia şi scăderea competitivităţii, măsurile luate de gigantul auto german ar putea declanşa o reajustare semnificativă în industrie. Cauzele sunt evidente: Europa se luptă să ţină pasul cu rivalii chinezi şi cu Tesla Inc. în producţia de maşini electrice.

„Contextul economic a devenit şi mai dificil, noi competitori începând să intre agresiv pe piaţa europeană", a declarat Oliver Blume, directorul general al VW. „Germania, ca locaţie de afaceri, rămâne în urma altor ţări în ceea ce priveşte competitivitatea".

Un posibil conflict de muncă ar reprezenta un test important pentru Blume, care este şi directorul mărcii de maşini sport Porsche. În trecut, conflictele sindicale au dus la demiterea mai multor directori VW.

Creşterea profitabilităţii mărcii VW devine tot mai dificilă din cauza costurilor ridicate legate de logistică, energie şi forţa de muncă. Marja de profit a scăzut la 2,3% în prima jumătate a anului, comparativ cu 3,8% anul trecut. În acelaşi timp, VW pierde teren pe cea mai mare piaţă a sa, China, unde modelele sale electrice sunt depăşite de cele ale concurenţei, în timp ce vehiculele electrice chinezeşti mai ieftine câştigă teren în Europa.

Acest conflict iminent la una dintre cele mai mari companii germane ameninţă consensul postbelic conform căruia angajaţii au o influenţă semnificativă în cadrul unei firme. Acordurile de co-determinare de lungă durată sunt sub presiune, în timp ce noi competitori atacă baza industrială a Germaniei şi partidele populiste câştigă teren.

Rezultatele alegerilor din două landuri din estul Germaniei, de duminică, au reprezentat o înfrângere pentru social-democraţii cancelarului Olaf Scholz şi pentru partenerii săi de coaliţie. Partidul Alternativa pentru Germania s-a clasat pe locul al doilea în Saxonia, unde VW are o fabrică de maşini electrice la Zwickau, şi a câştigat în Turingia, fiind primul succes al unui partid de extremă dreapta într-o alegere de stat germană de la Al Doilea Război Mondial.

„Sunt profund îngrijorat că managementul VW nu exclude închiderea fabricilor şi concedierile obligatorii", a declarat Bernd Westphal, purtătorul de cuvânt al SPD pentru politica economică. „Grupul parlamentar SPD susţine ferm angajaţii şi aşteaptă discuţii constructive cu comitetele de întreprindere şi sindicatele.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.