CERF 2007, intre decolteu si plasma

Postat la 15 mai 2007 1 afişăre

Computer & Electronics Romanian Fair se vrea o copie cat mai fidela a targurilor de calibru international, precum CeBit, CES sau 3GSM. Cu toate acestea, in timp ce expozitiile de acest fel pastreaza orientarea catre clientii de business, CERF tinde sa se transforme intr-un eveniment destinat consumatorilor.

Computer & Electronics Romanian Fair se vrea o copie cat mai fidela a targurilor de calibru international, precum CeBit, CES sau 3GSM. Cu toate acestea, in timp ce expozitiile de acest fel pastreaza orientarea catre clientii de business, CERF tinde sa se transforme intr-un eveniment destinat consumatorilor.

 

Targul de computere si electronice CERF a debutat acum 14 ani, ca prilej pentru companii de a atrage clienti mari, de a incheia parteneriate si de a-si face simtita prezenta in lumea de afaceri. Ideea a fost inspirata din succesul targurilor similare desfasurate la nivel international.

 

Expozitiile straine au ramas in continuare cu precadere evenimente de tip business-to-business, pretexte de a aduna reprezentanti din intreaga industrie IT&C sub o singura umbrela. In schimb, Computer & Electronics Romanian Fair pare sa se fi indreptat mai mult in directia business-to-consumer, in care principalii clienti sunt cei din randul consumatorilor finali, iar investitia companiilor prezente in cadrul expozitiei este mai degraba una in imagine.

 

"Acest tip de evenimente incepe sa-si piarda din creativitate si pare a se plafona usor, intrand intr-o oarecare repetitivitate. Dar nu este vorba numai de piata locala, ci si la nivel international", considera Roxana Pavel, consultant de marketing in cadrul companiei Anteea Consulting. "Vorbesc din prisma unui vizitator de astfel de targuri, pentru care fiecare eveniment seamana foarte mult cu celalalt si toate se indeparteaza de zona de business. Nu spun ca CeBIT, spre exemplu, nu are latura sa indreptata spre consumatori, dar isi pastreaza vizibil si imaginea de targ de business-to-business", afirma Pavel.

 

Editia de anul acesta a targului CeBIT de la Hanovra, de exemplu, care a adunat circa 6.000 de expozanti, a contabilizat tranzactii in valoare de aproximativ 11 miliarde de euro in urma parteneriatelor incheiate intre companii. CERF, in schimb, cel mai mare targ de IT&C de pe plan local, a adunat la Romexpo 150 de companii expozante, la fel ca si anul trecut, iar numarul vizitatorilor era estimat la 75.000, cu 1.000 in plus fata de editia de anul trecut. In ceea ce priveste tranzactiile realizate in cadrul CERF, nu se poate vorbi de sume fabuloase, avand in vedere ca majoritatea vizitatorilor au fost utilizatori finali. De departe cea mai mediatizata achizitie a fost cea a televizorului Panasonic Vieira cu plasma cu diagonala de 226 cm si cu greutate de 400 kg, cel mai mare din lume, care a costat 60.000 de euro si despre care s-a spus ca noul proprietar va fi nevoit sa-l ridice cu macaraua pana la etajul blocului unde locuieste.

 

Sorina Muresan, directorul general al Expotek, compania care organizeaza anual targul Computer & Electronics Romanian Fair, considera insa ca expozitia faciliteaza tranzactii si diferite parteneriate ulterior. "Targul a ajuns intr-o faza de maturitate, ceea ce inseamna ca a inceput sa se stabilizeze si sa mearga in linie dreapta", spune ea. "O companie de dimensiuni mici si medii poate remarca schimbari semnificative in urma unui astfel de eveniment. Nu numai ca isi creste vizibilitatea, dar poate semna contracte importante prin intermediul targului, investitia necesara pentru aceasta promovare varind de la cateva mii de euro pana la zeci de mii."

 

Cat despre companiile foarte mari, cum ar fi Orange, Vodafone sau Romtelecom, care au in general cele mai spectaculoase standuri, CERF reprezinta deja pentru ele strict o investitie in imagine. Si vorbim de sume cuprinse intre 100.000 si 200.000 de euro, conform unor estimari neoficiale din piata.

 

"Investitia intr-un stand la CERF este mai degraba una de imagine, dar care este necesara, intrucat evenimentul este cel mai important de acest gen din Romania", spune Tereza Valcan, corporate affairs manager in cadrul Cosmote, responsabila de prezenta companiei in cadrul targului. "Recuperarea investitiei este greu de cuantificat si de cele mai multe ori o companie prezenta la aceasta expozitie nu are castiguri traduse in contracte si parteneriate de business pe masura investitiei realizate."

 

Si in cazul grupului K-Tech Ultra Pro, prezent in cadrul expozitiei cu un stand care se intinde pe o suprafata de 400 de metri patrati, prezenta la CERF reprezinta o investitie in imagine. "Evenimentele din cadrul standului si prezentarile interactive de produse si tehnologii noi pe piata atrag numerosi vizitatori in cadrul standului, ceea ce inseamna ca, din acest punct de vedere, ne-am atins obiectivul. Dar asta nu inseamna ca incheiem contracte mari si realizam vanzari importante in cadrul targului", a explicat Catalin Butolo, director de marketing in cadrul grupului.

 

Nu e mai putin adevarat ca evenimentele destinate clientilor companii n-au lipsit deloc la editia din acest an. Vodafone a prezentat prima demonstratie de transferuri de date pe baza tehnologiei HDSPA, de pana la 3,6 Mbps, Orange a replicat cu solutia sa de acces la Internetul mobil, tot prin HDSPA si tot pana la 3,6 Mbps, iar Cosmote a anuntat lansarea la 17 mai a serviciului sau de Internet mobil, prin tehnologia i-mode. Iar UPC Romania, venit la CERF doar de Ziua Comunicatiilor, a anuntat crearea unei noi divizii de business, cu solutii de comunicatii fixe pentru companii.

 

Destule companii au realizat insa ca exista metode mai putin costisitoare de a atrage clientii de business, iar evenimentele realizate independent au o rata de succes uneori mai ridicata. Din lista expozantilor au lipsit nume relevante in piata IT&C precum Zapp, UPC Astral, Samsung, Philips, Depozitul de Calculatoare sau Flamingo, dintre care unele n-au participat nici anul trecut. Unul dintre exemple este Depozitul de Calculatoare. "Penetrarea Internetului aduce tehnologia mai aproape de utilizatori, motiv pentru care acest targ a ajuns sa fie perceput mai degraba ca fiind un eveniment monden", crede Adrian Furnica, directorul general al Romsoft, compania catre detine Depozitul de Calculatoare. Altfel spus, mai intai sunt remarcate hostesele si dupa aceea tehnologiile si echipamentele prezentate de companii.

 

"Targul CERF a devenit mult prea mic si nesemnificativ pentru noi", e de parere Octavian Radu, presedintele grupului RTC, care detine Best Distribution, companie prezenta an de an la CERF pana anul trecut. "Am realizat ca nu mai este o investitie fiabila si nu am mai gasit niciun motiv pentru care ar trebui sa fim prezenti acolo, avand in vedere faptul ca beneficiile ulterioare nu sunt foarte numeroase si exista alte metode de a atrage clienti de business."

 

Companiile care au plecat la drum in cadrul acestui eveniment mizau pe atragerea in primul rand a clientilor companii, si numai dupa aceea a consumatorilor. Acum, prezentarile zgomotoase de produse si servicii, insotite eventual si de premii, certifica o schimbare de tendinta, corespunzatoare poate unei democratizari a tehnologiei si unei orientari spre cultura gadgetului, de la plasma gigantica si pana la sistemele de monitorizare a angajatilor prin GPS sau deja faimoasele laptopuri rezistente la socuri sau la apa. Iar interesul public starnit de toate acestea explica de ce totusi investitiile nu contenesc, companiile care renunta sa mai vina la expozitie sunt inlocuite de altele, iar roata show-ului de imagine numit CERF continua sa se invarta.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CERF 2007,
intre decolteu si plasma
/actualitate/cerf-2007-intre-decolteu-si-plasma-1009134
1009134
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.