Colliers: Numărul de turişti români care au ales destinatii locale în 2023 se apropie de un record, dar vizitatorii străini s-au mentinut cu aproximativ 25% sub nivelul de dinaintea pandemiei
Sectorul hotelier a continuat să se redreseze în 2023, cu o creştere susţinută a turismului de agrement, numărul de turişti români care s-au cazat în structurile hoteliere din ţară ajungând la aproape 7 milioane, foarte aproape de un record şi, de asemenea, peste media din anii de dinaintea pandemiei, potrivit raportului anual publicat de Colliers.
Totodată, în vara lui 2023, nivelul traficului aerian de pasageri l-a depăşit pe cel din 2019, stabilind noi recorduri atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe mari din ţară.
Cu toate acestea, redresarea turismului internaţional în România nu a fost la fel de rapidă ca cea a turismului intern, numărul turiştilor străini care sosesc în ţară menţinându-se cu aproximativ 25% sub nivelul de dinaintea pandemiei. Având în vedere în special cele aproape 2.000 de camere care ar putea fi livrate în perioada 2024-2026, consultanţii Colliers subliniază că piaţa se pregăteşte pentru o expansiune atât la nivel cantitativ, cât şi calitativ.
„Această revenire importantă a turismului de agrement devine din ce în ce mai atractivă pentru un număr tot mai mare de investitori instituţionali. Stabilitatea în faţa provocărilor recente din sectorul turismului este un factor cheie pentru atragerea unui număr tot mai mare de investitori în diverse proiecte, în pofida contextului inflaţionist generat de COVID-19. Observăm, de asemenea, o creştere a numărului de proiecte care intră pe piaţă, anunţate în special pentru perioada 2025-2026, lucru datorat faptului că unii investitori au fost mai degrabă prudenţi în faţa noutăţilor aduse de alte sectoare imobiliare comerciale, în special birouri, şi au căutat să îşi diversifice portofoliile”, explică Raluca Buciuc, Director şi Partner Î Valuation360 and Advisory Services la Colliers.
În paralel, se observă o creştere semnificativă a numărului de branduri hoteliere care intră pe piaţa locală, de la cele de lux şi până la cele mai accesibile. De asemenea, la creşterea pieţei contribuie şi apariţia unor operatori profesionişti, internationali sau locali, care închiriază clădiri de la proprietari şi le administrează ca hoteluri.
În Bucureşti, hotelurile de 4 şi 5 stele au rămas cel mai activ segment în 2023. Venitul mediu zilnic pe cameră disponibilă (ADR) a crescut cu 15-20% pe tot parcursul anului, suplimentar faţă de creşterea de 57% înregistrată în 2022, ajungând la 126 euro/cameră/noapte în zonele centrale şi 82 euro/cameră/noapte în nordul Bucureştiului. Ratele de ocupare uşor în lunile de vară, dar în termeni anuali rămân uşor sub nivelurile de dinaintea pandemiei.
În următorii doi ani consultantii estimează că vor avea loc peste 20 de deschideri de hoteluri de brand în România, totalizând aproape 2.000 de camere. Printre acestea se numără proiectul dezvoltat de One United, care va aduce un brand de lux cu 100 de camere pe strada Clemanceau - Ennismore, pe cand un alt dezvoltator a bătut palma cu un alt brand de lux Ascott, The Crest Collection, care va deschide un proiect cu 170 de camere lângă Palatul Parlamentului din Bucureşti. Noua colaborare cu Accor pentru Novotel Living va genera un aparthotel cu 150 de camere, programat să fie finalizat în 2025, iar Corinthia Grand Hotel Boulevard, cu 30 de camere, va fi, de asemenea, finalizat în viitorul apropiat.
„La începutul lui 2023 erau în discuţie doar şapte proiecte, dar la sfârşitul anului, conform anunţurilor publice şi a estimărilor generale, numărul acestora depăşise 20 de proiecte, majoritatea în Capitală. Accor, Marriott şi Radisson sunt unele dintre cele mai active mărci aflate în căutarea de noi proiecte. În prezent, Bucureştiul numără 26 de hoteluri internaţionale cu aproximativ 5.000 de camere, ceea ce reprezintă aproape jumătate din numărul total de hoteluri aflate în Capitală şi care au potenţial de afiliere. În afara Bucureştiului, Cluj-Napoca, Braşov, Oradea şi Arad se numără printre cele mai active pieţe”, spune Raluca Buciuc, Director şi Partner Î Valuation360 and Advisory Services la Colliers.
Deşi noile proiecte vor permite creşterea ofertei de camere, iar cele existente ar trebui să îşi continue creşterea în piaţă, consultanţii Colliers consideră că perspectivele pe termen mediu rămân o provocare. Chiar şi fără a lua în calcul incertitudinile economice, hotelurile locale întâmpină obstacole din ce în ce mai mari, de la lipsa forţei de muncă (peste 10% dintre angajaţii hotelurilor centrale din Bucureşti sunt din străinătate, în special din Asia de Sud) până la schimbări semnificative ale costurilor de operare, precum cele din 2022, pe fondul creşterii preţurilor la energie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro