Creşterile de preţuri ale gazelor vor anula un deceniu de creştere a nivelului de trai - asociaţie

Autor: Dorin Oancea Postat la 23 august 2021 600 afişări

Efectele scumpirii gazelor sunt creşteri de preţ al mărfurile cuprinse între 25 – 140%, iar sărăcia energetică va creşte de la 17,5% la cca 42%. Astfel, românii se vor întoarce la nivelul de trai de acum 10 ani, scrie înttr-o analiză Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.

Creşterile de preţuri ale gazelor vor anula un deceniu de creştere a nivelului de trai - asociaţie

Chisăliţă spune că în ultimi ani Asociaţia Energia Inteligentă a sesizat sute de situaţii neadecvate de funcţionare a pieţei de energie şi gaze, abuzuri, manipulări, politici energetice – economice – sociale neadecvate etc, avertizând iminenta criză la care se va ajunge în sistemul energetic şi a propus diverse soluţii pentru a preîntâmpina sau diminua efectele unor situaţii de crize care erau previzibile.

„Măsuri populiste, amatorismul şi incompetenta ne au adus aici”, spune analistul, adăugând că sistemul românesc de energie se prăbuşeşte sub perioada celor 20 de ani în care nu am făcut nimic să-l adaptăm.

„Întâlnirea de la Guvern de zilele trecute, care a venit la 2 săptămâni după scrisoarea deschisă de Asociaţia Energia Inteligentă, prin care sesizam necesitatea unui Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, care să prevadă măsuri de diminuare a impactului creşterii preţului la gaze şi energie electrică, a fost doar un de gest de PR. La această întâlnire nu au fost prezenţi reprezentanţii consumatorilor casnici şi al firmelor consumatoare. Au fost prezente instituţiile, care au arătat că vinovatul este CO2 – creşterea preţului certificatelor de CO2 determină scumpirile de pe piaţa de energie. Certificate CO2 nu au nimic cu scumpirile la gaze, unde este marea problema a consumatorilor – creşteri de peste 100%. Certificatele de CO2 au creat scumpiri pe piaţa de energie electrică de cca 4%, adică nici aici nu reprezintă cauza principală”, spune Chisăliţă.

Cauzele creşterilor de preţuri de pe piaţa de gaze sunt maai multe. Prima este Gas Release Program (GRP) – care a adus în România un pret la gaze cu minim 5% sub pretul gazelor din Europa de est (tranzacţionate pe Bursa de la Viena), începând cu luna iunie 2020, astfel unii furnizorii au înţeles ca acest program le oferă posibilitatea de a face un profit considerabil si au achiziţionat gaze naturale din România şi le au exportat în ţări în care se aplica preţul de la Viena (Ungaria, Austria).

Apoi, exportul gazelor naturale prin contracte pe termen mediu şi lung şi importul pe perioade scurte la preţuri SPOT – GRP a fost o măsură care a determinat creşterea importurilor de gaze. Mai mult gazele exportate s-au achizitionat pe baza de contracte anuale, adică la preţurile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, în timp ce importurile sunt achiziţionate SPOT, în funcţie de cererea imediată, la preţuri mai mari.

În al treilea rând, cererea mult mai mare decât oferta. Chiar dacă această situaţie este generată de declinul natural al zăcămintelor de gaze, el vine şi pe fondul unei creşteri a cererii ”forţate” prin politici neadecvate de ”racordaări gratuite”. În această vară cantităţile puse pe piaţă au fost cantităţi mici, fapt ce a ”simulat” o continuă discrepanţă între cerere şi ofertă. Această situaţie se prelungeşte apparent inexplicabil de 3 luni, dar nu orice luni ci luni de vară. Este o altă cauză care a determinat creşterea preţului la gazele tranzacţionate pe bursă.

Urmează panica din piaţă pe fondul lipsei de informaţii. Având în vedere că nu toate gazele sunt tranzacţionate pe bursă, foarte important, în România este existenţa în piaţă a informaţiilor privind preţurile medii ale gazelor naturale tranzacţionate. ANRE care are obligaţia de a realiza un raport privind preţurile medii de tranzacţionare a gazelor publică rapoartele cu întârziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit essenţial în această vară la crearea unei panici pe piaţa gazelor naturale, esenţială pentru creşterea preţului gazelor naturale.

O altă cauză sunt politicile publice neadecvate, de creştere a cererii de gaze naturale în contextul lipsei effective a resursei de gaze, şi de stimulare a importurilor, precum şi schimbarea rutelor de gaze din Europa de Sud Est, odată cu sistarea livrărilor din Ucraina în Sudul Europei şi implicit modificările aduse în acoperirea cu surse a determinat şi modificăr importante în nivelul preţurilor gazelor importate în Româmia.

Efectele acestor scumpiri sunt creşteri de preţ al mărfurile cuprinse între 25 – 140%, iar sărăcia energetică va creşte de la 17,5% la cca 42%. Astfel, conform datelor unui studiu AEI românii se vor întoarce la nivelul de trai de acum 10 ani.

Legea consumatorului vulnerabil, este o măsură neceară, dar infimă faţă de situaţia dezastruoasă spre care ne îndreptăm. În acest moment problema principală se găseşte la nivelul societăţilor comerciale, în special la nivelul celor pentru care energia reprezintă o componentă importantă în costul de producţie. În câteva luni firmele, după ce vor înregistra stocuri, urmare a creşterii preţului produselor lor, îşi vor închide porţile şi vor începe disponibilizările, astfel se va pune un accent puternic asupra bugetului national pe de o parte prin reduecerea veniturilor, pe de altă parte prin creşterea cheltuielilor. Asta determină să lăsăm discuţiile şi să începem să acţionăm, cât mai avem timp, să salvăm ce mai putem salva. Ceasul ticăie şi în câteva luni de zile anumite acţiuni vor fi ireversibile, încheie Chisăliţă.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
energie,
scumpiri,
analiză

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.