Cu cât poate creşte valoarea unui business o strategie de proprietate intelectuală
Ca antreprenor ştii că trebuie să investeşti constant în dezvoltarea afacerii tale, că investiţia trebuie să fie amortizată cât mai rapid şi că trebuie să faci profit. Pragmatic vorbind, obiectivul final este maximizarea valorii afacerii tale, practic, succesul afacerii tale constă într-o planificare foarte atentă şi în găsirea unor strategii de abordare a aspectelor legate de business, marketing, vânzări etc. Însă, în ciclul de viaţă al oricărui tip de business există alte două elemente extrem de importante: strategia de proprietate intelectulă (PI) şi strategia de exit. Deşi conexe, însă adesea neglijate, strategiile de PI şi exit au un rol crucial în rata de recuperare a investiţiei (ROI).
Ce este o strategie de PI
În contextul unei pieţe antreprenoriale dinamice, o strategie de PI acţionează ca o forţă motrică, aducând valoare adăugată businessului tocmai prin capacitatea de a crea şi de a susţine exclusivitatea asupra activelor de PI. O strategie de PI este, în esenţă, un plan prin care îţi poţi proteja, dezvolta, valorifica şi monetiza portofoliul de active intangibile. Acestea active pot consta în mai multe tipuri de PI precum mărcile înregistrate, drepturile de autor, brevetele, desenele şi modelele industriale, indicaţiile geografice şi secretele comerciale.
Avantajele unei strategii de PI
Aşa cum fiecare dintre noi are un set de amprente unice, amprenta unică a unei companii este dată de strategia PI şi, in extenso, de planificarea exitului din business. Prin intermediul unei planificări raţionale, activele intangibile capătă valoare atunci când sunt integrate într-o strategie de PI, care, nu de puţine ori, îţi poate salva afacerea şi îţi poate creşte avantajul competitiv, aşa cum reiese dintr-un studiu Deloitte.
Un antreprenor prevăzător trebuie să investească într-o strategie de PI în vederea (1) obţinerii de venituri adiţionale din exploatarea drepturilor de proprietate intelectuală (în mod direct sau indirect), (2) extinderii oportunităţilor de a genera venit prin atragerea de investitori, (3) poziţionării pe piaţă ca distribuitor unic de bunuri sau servicii, (4) minimizării riscurilor din punct de vedere juridic şi probabil cel mai important, (5) creşterii valorii companiei în eventualitatea unui exit.
Să luăm exemplul unui IMM aflat la început de drum, care îşi securizează drepturile de PI constând într-o marcă şi un brevet, ca o mutare strategică de creştere a puterii de cumpărare şi de poziţionare pe piaţă. Astfel, prin înregistrarea mărcii, acesta îşi asigură elementul exclusivităţii prin care poate stopa potenţialii competitori să comercializeze produse similare care ar dăuna imaginii publice prin crearea de confuzii, în vreme ce brevetarea produsului poate garanta atât investitorilor, cât şi consumatorilor că produsele comercializate sunt autentice şi că respectă standardele de calitate şi siguranţă.
Valoarea activelor de PI
Fie că este vorba despre o marcă, un desen industrial, un software (pentru companiile tech), sau chiar indicaţii geografice, valoarea acestei active poate fi echivalentă cu preţul întregului business dacă nu este protejată încă din faza incipientă. În ultimii 10-15 ani, valoarea unei astfel de active a crescut cu până la 80%, conform unui studiu realizat de KPMG. Prin urmare, o activă protejată la momentul potrivit, te va ajuta să împiedici comercializarea de bunuri contrafăcute şi va permite consumatorilor să aibă încredere în produsul protejat. Potrivit OECD, Trade in Counterfeit and Pirated Goods, media bunurilor contrafăcute este de aproximativ 3,3% din comerţul Mondial, ceea ce înseamnă aproximativ 509 miliarde de dolari.
Dacă businessul tău se încadrează în categoria celor care produc şi comercializează cosmetice, produse farmaceutice sau produse din categoria FMCG, o strategie de PI te va ajuta atât să îţi protejezi afacerea, cât şi să îţi creşti cota de piaţă. Cu o investiţie de 1.000 de euro privind mărcile comerciale cu care înaintezi în piaţă, poţi salva sume de aproximativ 100.000 de euro în eventualitatea în care va trebui să îţi aperi aceste mărci.
În plus, un alt benefiu major al implementării unei strategii solide de PI este garantarea accesului pe pieţele de desfacere atât naţionale, cât şi internaţionale, ceea ce creşte exponenţial valoarea activelor intangibile. Astfel, un portofoliu de active PI poate deveni esenţial pentru perioada următoare, care preconizează că până în 2022 va creşte seminificativ activitatea de tranzacţionare, deci şi mai multe oportunităţi pentru businessuri pentru un exit avantajos sau pentru atragerea de investiţii, conform Ernst & Young.
În loc de concluzie
Activele intangibile ale unei companii pot asigura un loc la masa de negocieri pentru antreprenori, care îşi pot creşte profiturile prin atragerea de investitori. Acest avatantaj strategic în faţa investitorilor face ca investiţia iniţială a unui antreprenor într-o strategie de PI să se dovedească a fi minimă comparat cu valoarea dată de activele de PI, analizând costurile care ar putea apărea în eventualitatea unei încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală sau în cazul tranzacţionării acestor drepturi, fie tip licenţă, vânzare brevet sau chiar un exit din business.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro