Defensiva lui Ghosn
Pentru un executiv care conduce doi giganti din industria auto - unul in Franta, celalalt in Japonia - si care incearca sa isi extinda influenta asupra unui al treilea, General Motors din America, anosta suburbie Boulogne-Billancourt a Parisului este cam maximul de "teren propriu" la care poate spera.
Pentru un executiv care conduce doi giganti din industria auto - unul in Franta, celalalt in Japonia - si care incearca sa isi extinda influenta asupra unui al treilea, General Motors din America, anosta suburbie Boulogne-Billancourt a Parisului este cam maximul de "teren propriu" la care poate spera.
La cartierul general al Renault din Boulogne-Billancourt, Carlos Ghosn - probabil cel mai laudat CEO din lumea auto, uns de unii drept mantuitor al industriei - pare a fi, in mod straniu, in defensiva. In ciuda reputatiei lui de aur, companiile lui Ghosn - Renault si partenerul sau, Nissan Motor - nu par sa se simta prea bine in momentul de fata, lucru pe care seful lor il recunoaste. "Cred ca Nissan e departe de potentialul pe care il are", spunea recent Ghosn intr-unul din putinele interviuri date dupa ce s-a intalnit cu directorul executiv al General Motors (GM), Rick Wagoner, dupa insistenta uvertura de la inceputul verii. "Pana acum, anul asta a fost foarte frustrant."
Cat despre Renault, spune Ghosn, "muncim din greu, dar n-o sa vedem practic nici un rezultat" pana vara viitoare, cand cateva noi modele comandate de el vor fi disponibile. Cu rivalii europeni aflati inaintea sa, Ghosn a pronosticat o "perioada aspra" pentru producatorul francez.
O intelegere cu GM va depinde de mai multe decat de schimbarile de la Renault si Nissan. Motivatia lui Ghosn pentru extinderea aliantei este ca ar putea genera sinergii imense - de la achizitii comune si pana la transfer de tehnologie -, asa cum s-a si intamplat deja intre actualii parteneri. Cu aceste dureri de cap, sustin unii experti, Ghosn nu ar trebui sa-si mai ia in carca inca una. "S-ar intinde prea mult", spune Garel Rhys de la Universitatea Cardiff din Tara Galilor. "Problemele de la Nissan sunt nimic in comparatie cu problemele de la GM." Negociatorii GM si ai Renault-Nissan sunt in linie dreapta dupa trei luni de discutii de principiu. Se crede ca discutiile s-au concentrat in principal pe doua elemente: primul, daca Nissan ar putea prelua fabricile vacante ale GM din SUA si al doilea, daca e posibil un schimb de experienta in privinta anumitor modele.
Criticilor care spun ca se intinde prea mult, Ghosn le raspunde: "Eu sunt CEO-ul, numit de actionari. Daca ei nu sunt multumiti, trebuie sa suport consecintele. Voi face tot posibilul ca sa demonstrez ca organizatia asta functioneaza".
Poticnelile de la Nissan au o semnificatie sporita, spun analistii, pentru ca Ghosn va aduce la GM acelasi truc pe care l-a aplicat la Nissan, pe care l-a salvat de la ruina financiara, dupa ce a preluat compania in 1999. Revigorarea Nissan - pe care a reusit-o prin reducerea despagubirilor la disponibilizare si inchiderea de uzine in Japonia - a facut din el un erou, o potentiala solutie pentru toate suferintele producatorilor auto din lume.
Dupa ce a pus la punct Nissan, totusi, lui Ghosn ii vine greu sa-si sustina cresterea. Profitul operational al companiei a scazut cu 26% in perioada aprilie-iunie; vanzarile de vehicule au scazut cu 6%, la 826.000 de bucati. Nissan, care s-a mandrit multa vreme cu calitatea produselor sale, a suferit probleme la controlul calitatii, inclusiv o rechemare in service a sedane-urilor Altima fabricate la uzinele sale din America.
In vreme ce i-a salvat sute de milioane de dolari, alianta cu Renault nu a garantat succesul Nissan. La fel, revitalizarea Renault s-ar putea dovedi greu de atins. Cu toate ca problemele sale sunt mai putin serioase decat erau cele pe care le avea Nissan, Renault are o imagine stearsa, o piata locala in stagnare si mai putine puncte evidente de unde se pot taia costurile. Profitul sau operational a scazut cu 37% in prima jumatate a lui 2006, in vreme ce vanzarile au scazut cu 3,2%.
Renault a invatat multe de la Nissan. La fabrica de asamblare din Douai, nordul Frantei, partile importante din procesul de fabricatie sunt luate de la Nissan - la fel, regimul de training al muncitorilor.
Exista aici o sincera apreciere - chiar daca se simte o urma de ironie galica - pentru contributia Nissan la afacerile grupului Renault. "Ne-am dat seama ca, atunci cand japonezii spun ca vor face ceva, chiar o fac", spune Georges Darcy, directorul atelierului de tinichigerie, in vreme ce arata spre o linie de productie desenata de Nissan. "Noi, europenii, cand spunem ca o sa facem ceva, incercam sa gasim solutii sa scapam de treaba."
In timp ce spune ca Renault are mai putine probleme decat avea Nissan, Ghosn sustine si ca acelasi tratament le poate vindeca pe ambele: un val de modele noi si atractive. La Renault, el s-a angajat sa duca vanzarile pana la 3,3 mil. unitati, o crestere de 800.000 de bucati pana la sfarsitul lui 2009. Ca sa faca asta, Renault va introduce pana atunci 26 de modele noi sau redesenate. Noua strategie e parte a "Angajamentului Renault 2009" - un manifest in trei parti care prevede si marje de profit mai ridicate, si standarde de top in privinta calitatii pentru modelul Laguna.
Ghosn a fixat acelasi gen de standarde de otel si la Nissan, care s-au dovedit eficiente in primii ani ai revenirii companiei. Succesul a ridicat moralul angajatilor si le-a crescut increderea. Dupa ce criza a trecut, analistii spun ca preocuparea pentru tinte pe termen scurt a pus in carca Nissan o crestere fluctuanta. In urma cu patru ani, Ghosn s-a angajat sa urce vanzarile cu un milion de vehicule pe an pana in septembrie 2005. Nissan a atins targetul, urcand vanzarile la 3,6 mil. bucati anul trecut.
Analistii spun ca derapajul de acum al companiei este o consecinta a acelei campanii. Ca sa-si atinga targetul, Nissan a ingramadit lansari de vehicule noi si redesenate la sfarsitul lui 2004 si la inceputul lui 2005 si apoi nu a mai avut produse noi cu care sa atraga cumparatorii in show-room-uri. "Companii ca Honda si Toyota au o crestere stabila, lasand loc intre lansarile de noi modele", spune Koji Endo, un analist auto la sucursala din Tokio a Credit Suisse. "Domnul Ghosn nu gandeste pe termen lung."
Sigur, Nissan are inca sanse sa atinga un profit net de 4,4 mld. dolari in acest an fiscal, care se incheie in martie 2007 - ar fi cel de-al saptelea profit-record consecutiv. Nissan spune ca se asteapta ca vanzarile sa dea inapoi in a doua jumatate a acestui an, in timp ce va lansa opt modele noi sau imbunatatite, inclusiv noile versiuni ale sedane-urilor Sentra si Altima in Statele Unite. Cel mai citat exemplu pentru politica Nissan de concentrare pe rezultate pe termen scurt e esecul sau de a intra in productia de motoare hibride care sunt succese de productie pentru Toyota, Honda si Ford.
In Franta, intrebarea e daca un om, chiar si unul neobosit ca Ghosn, poate sa refaca imaginea Renault. Planul lui e sa impinga Renault in profitabilul segment premium al pietei, cu masini care incep de la 27.000 de euro - Ghosn insista insa ca Renault nu incearca sa concureze cu BMW sau Mercedes. Chiar si asa, analistii sunt sceptici, notand ca nici un producator auto nu a reusit sa transforme un brand de mass-market intr-un brand premium.
Astfel de limitari au insa putina influenta asupra capacitatii lui Ghosn de a ajunge la o intelegere cu GM. Executivii de la Renault spun ca alianta lor cu Nissan a scutit compania de costuri de 500 de milioane de euro numai prin fabricarea in comun a motoarelor si a cutiilor de viteze. Nissan si Renault incep totodata sa lanseze masini care au in comun aceeasi platforma - unul din principalele avantaje ale aliantei. In vreme ce Ghosn e nerabdator sa aduca GM sub acelasi acoperis, spune totusi ca s-ar descurca si fara. "Extinderea aliantei este o oportunitate; nu e o necesitate", spune el. "Nu ne pune nimeni pistolul la tampla pentru nimic."
Traducerea si adaptarea de Mihai MITRICA
* Acest articol a fost publicat in The New York Times si este reprodus de BUSINESS Magazin printr-un parteneriat intre cele doua publicatii
* Articolul poate fi preluat partial/integral numai cu acordul scris al The New York Times
* Copyright 2006 New York Times News Service
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro