Din croitori, bucatari
In urma cu doi ani si jumatate, producatorul londonez de imbracaminte high street T. Comedy Ltd. alegea Romania pentru a-si fabrica in sistem lohn 90% din marfa. In acest an, a ales tot Romania pentru a incepe afacerile cu restaurante Nunos.
In urma cu doi ani si jumatate, producatorul londonez de imbracaminte high street T. Comedy Ltd. alegea Romania pentru a-si fabrica in sistem lohn 90% din marfa. In acest an, a ales tot Romania pentru a incepe afacerile cu restaurante Nunos.
Cand a venit in Romania sa viziteze fabricile de textile, spune Mehmet Gulseren, nu a reusit sa ia masa in mai putin de o ora in nici un restaurant din Galati, Cluj, Buzau, Bucuresti, Ploiesti sau Iasi. Tristul record de patru ore pierdute intr-un restaurant ploiestean in asteptarea meniului, a mancarii si a notei de plata i-au lasat reprezentantului companiei britanice T. Comedy un gust amar care persista si astazi.
"Peste tot mi-a fost greu sa gasesc un loc unde sa iau masa", isi aminteste Gulseren. "La intoarcere le-am spus colegilor ca nu mai vreau sa merg in Romania, pentru ca nu am unde manca. De acolo ne-a venit ideea cu restaurantul", spune el.
Luna aceasta in Ploiesti, peste trei-patru luni in Bucuresti, restaurantele cu specific latino-american Nunos se vor face probabil patru-cinci pana la sfarsitul anului, spun reprezentantii companiei britanice de confectii cu o cifra de afaceri de 5,5 milioane de lire sterline (aproximativ 8 milioane de euro). Iasi, Timisoara si Constanta sunt doar cateva dintre orasele vizate in continuare de antreprenorii de la T. Comedy. Dupa ce vor deschide cinci-sapte restaurante, vor incepe sa francizeze conceptul Nunos, spune Frank Peter Erkaslan, directorul de operatiuni al companiei. "Anul acesta cred ca vom mai deschide trei-patru, depinde si de birocratia romaneasca."
Pentru a deschide un restaurant central de 250 de metri patrati in Ploiesti (80-100 de locuri), britanicii au investit 150.000 de euro. Bucurestiul ii va costa considerabil mai mult, spune Erkaslan. "Am vizitat locatii in Dorobanti, Magheru, Victoriei si in zona Parlamentului. Investitia va depinde mult de marimea spatiului, dar o estimam in jurul sumei de 200.000 de lire sterline (290.000 de euro)."
De ce au ales Romania?
"Pentru ca aveam deja afaceri aici (n.r. - parteneriate strategice cu fabrici de textile din Ploiesti, Moreni, Galati), cunosteam mediul de afaceri, pentru ca piata romaneasca creste rapid", spune Umit Fettin, directorul financiar al companiei. Mai mult, in Romania exista o mare discrepanta in oferta de restaurante: gasesti fie fast-food-uri, fie restaurante unde mancarea e de calitate dar e servita tarziu si e scumpa. "Ceea ce e unic la Nunos este ca se afla intre cele doua extreme", spune Fettin.
Britanicii ar fi vrut sa deschida aici ma-gazine de confectii, dar cercetarile le-au aratat ca nivelul de trai scazut nu le va aduce vanzari suficiente din comertul cu haine.
"In magazinele de aici, preturile sunt la fel de mari cu ce percep eu de la clientii mei pentru un stoc", spune Mehmet Gulseren. "Deci ar fi o pierdere de timp pentru mine sa vin acum sa vand bucata cu bucata in magazine. Dar asta nu inseamna ca n-o vom face la un moment dat."
De un lucru Gulseren este insa sigur: va muta lohn-ul din Romania peste cel mult doi ani. "Voi muta productia in Ucraina si in India", spune el. "Anul acesta au crescut salariile la voi cu mai bine de 10%. Preturile mele insa nu cresc. Dimpotriva, daca e sa se modifice, cu siguranta scad."
Dupa ce afacerile din sectorul ospitalier vor creste suficient de mult in Romania, britanicii sunt hotarati sa extinda brandul Nunos si in tarile invecinate precum Ungaria sau Bulgaria. Deocamdata insa, spiritul latino-american e reconstituit cu ingrediente cat de poate de romanesti.
"Una dintre strategiile noastre pentru acest restaurant este sa gasim surse locale pentru absolut orice, incepand cu compania de relatii publice pe care am ales-o, pana la furnizorii de mobilier", spune Umit Fettin. Unul dintre putinele ingrediente pe care britanicii au fost nevoiti sa le importe sunt sosurile din chilly cultivat in Mozambic. "Nu am gasit inca o companie locala care sa aiba infrastructura pentru a produce asa ceva, dar, pe termen lung, vom cauta parteneri care sa manufactureze sosurile in Romania", spune Fettin, care crede ca va recupera investitia in restaurantul ploiestean in mai putin de trei ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro