EVENIMENT: Roland Berger dixit

Postat la 21 noiembrie 2006 1 afişăre

Cat mai multe investitii straine, afaceri bazate pe outsourcing, mentinerea fiscalitatii reduse si a unor costuri scazute de productie - acestea sunt, in opinia consultantului Roland Berger, metodele prin care Romania isi poate asigura competitivitatea in circuitul economic global.

Cat mai multe investitii straine, afaceri bazate pe outsourcing, mentinerea fiscalitatii reduse si a unor costuri scazute de productie - acestea sunt, in opinia consultantului Roland Berger, metodele prin care Romania isi poate asigura competitivitatea in circuitul economic global.

 

Ce sanse are Romania sa reziste si sa se impuna in contextul unei economii mondiale dominate de cresterea Chinei si unde globalizarea a redefinit ideea de concurenta? Roland Berger considera Romania in plan regional prin prisma sanselor Europei Centrale si de Est de a-si pastra directii specifice de dezvoltare. Dupa el, "Europa Centrala si de Est este motorul de dezvoltare al Europei, iar Romania trebuie sa profite si sa devina un hub de afaceri pentru intreaga regiune".

 

Fondatorul companiei de consultanta care ii poarta numele, Roland Berger a venit la Bucuresti ca invitat la Gala ZF 2006, care i-a adunat laolalta pe unii din cei mai buni manageri din Romania: o parte dintre ei sa ridice premii, majoritatea sa il asculte pe neamtul considerat, la 70 de ani, un guru al consultantei de afaceri.

 

Berger a vorbit in primul rand de piete precum serviciile financiare, telefonia mobila si tehnologia informatiei, care au inca destul loc sa se dezvolte in urmatorii ani in centrul si estul Europei (CEE). Datele Roland Berger arata ca, de exemplu, in UE15 ("vechile" state membre UE) exista o rata de penetrare a telefoniei mobile de 99% (in comparatie, in CEE este de 81%, iar in Romania de 62%) si ca 48% din populatie detine un computer personal (fata de 18% in CEE si 11% in Romania).

 

Pentru ca Romania sa devina "un hub de afaceri pentru intreaga regiune" central si est-europeana, conditia de baza ar fi sa-si internationalizeze business-urile: sa profite de piata regionala, ca punct de plecare, si sa profite de oportunitatile de outsourcing, atata vreme cat isi mentine avantajul de a avea costuri de productie mici. Conform studiilor companiei de consultanta Roland Berger, Romania este una din tarile cu cele mai mici costuri de productie din regiune - in special cu forta de munca - si, surprinzator, una din tarile cu birocratie redusa: in Romania ai nevoie de 11 zile pentru a porni o afacere (fata de 29 de zile in CEE si 20 in UE15) si sunt necesare cinci proceduri (alergat dupa documente) - fata de 7 in CEE si in UE15. Alaturi de internationalizarea afacerilor, cealalta strategie pe care ar trebui s-o urmeze Romania ar fi, dupa Berger, accentul pus pe inovatie si pe cercetare. "Romania este deschisa la inovatie si asta e o mare bila alba pentru cresterea tarii in viitor", spune consultantul. Potrivit sondajului de opinie Innobarometer 2005 al Comisiei Europene, 60% dintre romani sunt deschisi si entuziasti cand vine vorba de inovatie, fata de 30% dintre polonezi sau 45% dintre austrieci.

 

Cel mai concret sfat dat de Roland Berger Romaniei a fost insa cel referitor la investitii. Consultantul sustine ca ar trebui ca investitiile straine in Romania sa se dubleze in urmatorii ani. Berger a adus date care arata ca investitorii straini sunt atrasi de Romania (un studiu efectuat printre investitorii germani cu intrebarea "Ati investi din nou in aceasta tara?" a aratat ca 84% ar mai investi inca o data in Romania, Bulgaria si Serbia, 66% in Polonia si 91% in Estonia) si ca tot ce trebuie facut este ca Romania "sa nu elimine factorii care atrag investitorii: cota unica si costurile mici de productie". Ca Romania este atractiva pentru investitorii straini o arata clar cifrele. Din primele 11 companii din Romania dupa valoarea de piata, trei au actionariat austriac, trei apartin statului roman, doua companii sunt controlate de investitori francezi, doua de investitori germani si una este in proprietatea unor investitori privati autohtoni, dupa cum arata suplimentul anual "100 cele mai valoroase companii din Romania", editat de Ziarul Financiar.

 

Cele mai valoroase companii din Romania, din punctul de vedere al valorii de piata, au fost premiate saptamana trecuta in cadrul Galei ZF, dupa discursul lui Roland Berger. Este vorba despre Petrom, Banca Comerciala Romana, Orange Romania, Vodafone si BRD, precum si Banca Transilvania si RCS&RDS. Clasamentul realizat de Ziarul Financiar a avut la baza capitalizarea bursiera, la companiile listate, si datele financiare pe ultimii ani, nivelul datoriilor, cotele de piata si valoarea tranzactiilor care au avut loc in ultima perioada pe acelasi domeniu, in cazul celorlalte companii evaluate.

 

Valoarea de piata totala a firmelor incluse in top se ridica la 75 de miliarde de euro, primele 14 clasate depasind fiecare nivelul de un miliard de euro. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
EVENIMENT: Roland Berger dixit
/actualitate/eveniment-roland-berger-dixit-1007526
1007526
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.