Experimentul cu preţurile benzinei şi motorinei i-a explodat în faţă guvernului Ungariei, iar scumpirile carburanţilor se ţin acum lanţ. Polonia încearcă propriul experiment înainte de alegeri. Se preconizează un alt eşec exploziv

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 03 octombrie 2023 36 afişări

Experimentul cu preţurile benzinei şi motorinei i-a explodat în faţă guvernului Ungariei, iar scumpirile carburanţilor se ţin acum lanţ. Polonia încearcă propriul experiment înainte de alegeri. Se preconizează un alt eşec exploziv

Colosul polonez de petrol şi rafi­nare Orlen, la care statul este acţio­nar principal, le cere polo­nezilor să nu-şi mai facă stocuri de carburanţi pentru că acest lu­cru îi îngreunează eforturile de a ţine jos preţurile.

Colosul polonez de petrol şi rafi­nare Orlen, la care statul este acţio­nar principal, le cere polo­nezilor să nu-şi mai facă stocuri de carburanţi pentru că acest lu­cru îi îngreunează eforturile de a ţine jos preţurile. Cetăţenii polonezi au început să cumpere mai multă benzină şi motorină decât folosesc după ce au fost speriaţi că unele benzi­nării rămân fără carburanţi şi că preţurile vor exploda după alegerile din acest an.

Dar nu doar polonezii se înghesuie să golească benzinăriile poloneze, ci şi vecinii cehi, atraşi de preţurile cu mult mai mici. Povestea cu final trist a plafonării preţurilor carburan­ţilor din Ungaria pare că se repetă. Orlen este ameninţat de pierderi considerabile cauzate de eforturile de a face benzina şi motorina mai ieftine, iar concurenţa suferă.

În Ungaria, preţurile cresc de când guvernul a fost nevoit să retragă plafonările, iar scum­pirile sunt accentua­te de creşterea cotaţiilor petrolului şi de tarifele mai mari percepute de Ucraina pentru tranzi­tul prin conducte către Ungaria al combusti­bilu­lui rusesc. Dar şi Croaţia suprataxează tran­­zitul. Astfel, apare uşor în­tre­barea dacă nu cumva gu­vernul va apela din nou la plafonări de preţuri, mai ales că premierul Viktor Orban a ameninţat cu intervenţii. Benzinarii se opun.

Între timp, ungurilor li se spune că au printre cele mai mici facturi la energie din lume. Cehii, confruntaţi acasă cu o piaţă mai liberă, dar mai scumpă, iar cu asalt benzinăriile polo­neze pentru a profita de pre­ţurile mai mici, aşa cum fă­ceau românii în Ungaria, până când le-a fost interzis, când pre­ţurile acolo erau plafonate. Viaţa în Europa de Est este de neconce­put fără maşină şi de aceea preţurile benzinei şi motorinei pot fi instrumente formidabile de colectare de venituri la bugetul de stat sau, din contră, de luptă cu inflaţia prin scăderi, de îmbunătăţire a puterii de cumpărare şi a atractivităţii partidelor politice. Preţurile carburanţilor sunt chestiuni sensibile politic, social şi economic.

În faţa panicii şoferilor din Polonia, Orlen a intervenit public anunţând că livrările de carburanţi către benzinăriile sale şi ale altor clienţi sunt „neîntrerupte“ şi că orice penurie temporară este remediată. De asemenea, compania a spus că nu intenţionează să schimbe politica de stabilire a preţurilor prin care face carburanţii polonezi cei mai ieftini din Europa, scrie Bloomberg.

Analiştii spun că încercarea Orlen de a-i proteja pe polonezi de majorarea cotaţiilor pe­tro­lului la nivel internaţional înainte de alege­rile parlamentare de pe 15 octombrie are recul. Sunt îngrijorări că după alegeri preţurile vor exploda. Sunt îngrijorări că alţii cumpără carburanţii care ar trebui să umple rezervoarele maşinilor polo­nezilor: motorina vândută de benzinăriile din Polonia este cu 20% mai ieftină decât în Cehia şi cu 30% mai ieftină decât cea din Germania. Ca un ecou al poveştii ungare cu carburanţii, subsidiara poloneză a Shell a introdus la unele benzinării o limită de achiziţie de 100 de litri.

BP a caracterizat situaţia din Polonia ca „problematică“, în timp ce Mol, trecută prin ex­perienţa ungară, urmăreşte cu atenţie situaţia. „Am observat o creştere a cererii pentru carburanţi în ultima vreme“, arată Mol într-un comunicat. „Dacă va fi nevoie, putem lua în considerare impunerea de limite de vânzare la unele benzinării.“ Orlen controlează 65% din piaţa de carburanţi poloneză şi deţine acolo 1.900 de benzinării. Analiştii spun că preţurile pe care le practică acum sunt nesustenabile şi că acestea vor trebui majorate după alegeri.

Preţurile carburanţilor cerute de companie au scăzut la începutul lunii septembrie şi de atunci stagnează - miracolul Orlen, după cum des­crie situaţia The Warsaw Voice. Şoferii se gră­besc în număr atât de mare să profite de discoun­turi încât creează probleme sectorului de logistică.

Pentru că preţurile sunt mici, şoferii pot face economii şi de 60 de zloţi pe lună, în timp ce transportatorii cu flote mari, care de obicei fac comenzi mari dintr-un foc, primesc de la furnizori refuzuri în loc de benzină şi motorină. Discounturile în sine produc pierderi la Orlen, care practică această politică după ce la începutul anului a fost acuzat că a umflat artificial preţurile. În Ungaria, încercările guvenului de a proteja consumatorii de scumpirea energiei după ce Rusia a invadat Ucraina au dus la plafonarea preţurilor carburanţilor în 2022. La benzinăriile ungare au venit atunci să alimenteze şi şoferi din ţările vecine, iar guvernul lui Viktor Orban a reacţionat interzicându-le acestora accesul la carburanţii cu preţ redus. Măsura a devenit totuşi rapid nesustenabilă din cauza creşterii cererii şi a apariţiei de penurii la care au contribuit stoparea importurilor – nimeni nu-şi permitea să vândă în piedere benzină şi motorină importată - şi a închiderii, pentru reparaţii, a singurei rafinării ungare. Plafonările au fost retrase anul acesta, după 14 luni de aplicare, iar preţurile au explodat. Scumpirile din ultimele săptămâni se datorează creşterii cotaţiilor petrolului şi majorării de către Croaţia şi Ucraina a tarifelor de tranzit prin conducte a petrolului importat de Ungaria. Guvernul analizează cu jucătorii din industrie posibilităţile de a interveni şi nu a exclus explicit noi plafonări de preţ. Dacă la sfârşitul lunii iulie preţul mediu al unui litru din cel mai vândut tip de benzină echivala cu 1,55 euro, acum se îndreaptă spre 1,8 euro. Preţurile carburanţilor influenţează inflaţia, care erodează puterea de cumpărare a cetăţeanului şi este motivul pentru care dobânzile sunt atât de sus. Potrivit analiştilor, în Polonia preţurile scăzute artificial au redus inflaţia cu 1,6%. În Ungaria, scumpirea benzinei şi motorinei a adăugat 0,5% la inflaţie.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.