Experimentul cu preţurile benzinei şi motorinei i-a explodat în faţă guvernului Ungariei, iar scumpirile carburanţilor se ţin acum lanţ. Polonia încearcă propriul experiment înainte de alegeri. Se preconizează un alt eşec exploziv
Colosul polonez de petrol şi rafinare Orlen, la care statul este acţionar principal, le cere polonezilor să nu-şi mai facă stocuri de carburanţi pentru că acest lucru îi îngreunează eforturile de a ţine jos preţurile.
Colosul polonez de petrol şi rafinare Orlen, la care statul este acţionar principal, le cere polonezilor să nu-şi mai facă stocuri de carburanţi pentru că acest lucru îi îngreunează eforturile de a ţine jos preţurile. Cetăţenii polonezi au început să cumpere mai multă benzină şi motorină decât folosesc după ce au fost speriaţi că unele benzinării rămân fără carburanţi şi că preţurile vor exploda după alegerile din acest an.
Dar nu doar polonezii se înghesuie să golească benzinăriile poloneze, ci şi vecinii cehi, atraşi de preţurile cu mult mai mici. Povestea cu final trist a plafonării preţurilor carburanţilor din Ungaria pare că se repetă. Orlen este ameninţat de pierderi considerabile cauzate de eforturile de a face benzina şi motorina mai ieftine, iar concurenţa suferă.
În Ungaria, preţurile cresc de când guvernul a fost nevoit să retragă plafonările, iar scumpirile sunt accentuate de creşterea cotaţiilor petrolului şi de tarifele mai mari percepute de Ucraina pentru tranzitul prin conducte către Ungaria al combustibilului rusesc. Dar şi Croaţia suprataxează tranzitul. Astfel, apare uşor întrebarea dacă nu cumva guvernul va apela din nou la plafonări de preţuri, mai ales că premierul Viktor Orban a ameninţat cu intervenţii. Benzinarii se opun.
Între timp, ungurilor li se spune că au printre cele mai mici facturi la energie din lume. Cehii, confruntaţi acasă cu o piaţă mai liberă, dar mai scumpă, iar cu asalt benzinăriile poloneze pentru a profita de preţurile mai mici, aşa cum făceau românii în Ungaria, până când le-a fost interzis, când preţurile acolo erau plafonate. Viaţa în Europa de Est este de neconceput fără maşină şi de aceea preţurile benzinei şi motorinei pot fi instrumente formidabile de colectare de venituri la bugetul de stat sau, din contră, de luptă cu inflaţia prin scăderi, de îmbunătăţire a puterii de cumpărare şi a atractivităţii partidelor politice. Preţurile carburanţilor sunt chestiuni sensibile politic, social şi economic.
În faţa panicii şoferilor din Polonia, Orlen a intervenit public anunţând că livrările de carburanţi către benzinăriile sale şi ale altor clienţi sunt „neîntrerupte“ şi că orice penurie temporară este remediată. De asemenea, compania a spus că nu intenţionează să schimbe politica de stabilire a preţurilor prin care face carburanţii polonezi cei mai ieftini din Europa, scrie Bloomberg.
Analiştii spun că încercarea Orlen de a-i proteja pe polonezi de majorarea cotaţiilor petrolului la nivel internaţional înainte de alegerile parlamentare de pe 15 octombrie are recul. Sunt îngrijorări că după alegeri preţurile vor exploda. Sunt îngrijorări că alţii cumpără carburanţii care ar trebui să umple rezervoarele maşinilor polonezilor: motorina vândută de benzinăriile din Polonia este cu 20% mai ieftină decât în Cehia şi cu 30% mai ieftină decât cea din Germania. Ca un ecou al poveştii ungare cu carburanţii, subsidiara poloneză a Shell a introdus la unele benzinării o limită de achiziţie de 100 de litri.
BP a caracterizat situaţia din Polonia ca „problematică“, în timp ce Mol, trecută prin experienţa ungară, urmăreşte cu atenţie situaţia. „Am observat o creştere a cererii pentru carburanţi în ultima vreme“, arată Mol într-un comunicat. „Dacă va fi nevoie, putem lua în considerare impunerea de limite de vânzare la unele benzinării.“ Orlen controlează 65% din piaţa de carburanţi poloneză şi deţine acolo 1.900 de benzinării. Analiştii spun că preţurile pe care le practică acum sunt nesustenabile şi că acestea vor trebui majorate după alegeri.
Preţurile carburanţilor cerute de companie au scăzut la începutul lunii septembrie şi de atunci stagnează - miracolul Orlen, după cum descrie situaţia The Warsaw Voice. Şoferii se grăbesc în număr atât de mare să profite de discounturi încât creează probleme sectorului de logistică.
Pentru că preţurile sunt mici, şoferii pot face economii şi de 60 de zloţi pe lună, în timp ce transportatorii cu flote mari, care de obicei fac comenzi mari dintr-un foc, primesc de la furnizori refuzuri în loc de benzină şi motorină. Discounturile în sine produc pierderi la Orlen, care practică această politică după ce la începutul anului a fost acuzat că a umflat artificial preţurile. În Ungaria, încercările guvenului de a proteja consumatorii de scumpirea energiei după ce Rusia a invadat Ucraina au dus la plafonarea preţurilor carburanţilor în 2022. La benzinăriile ungare au venit atunci să alimenteze şi şoferi din ţările vecine, iar guvernul lui Viktor Orban a reacţionat interzicându-le acestora accesul la carburanţii cu preţ redus. Măsura a devenit totuşi rapid nesustenabilă din cauza creşterii cererii şi a apariţiei de penurii la care au contribuit stoparea importurilor – nimeni nu-şi permitea să vândă în piedere benzină şi motorină importată - şi a închiderii, pentru reparaţii, a singurei rafinării ungare. Plafonările au fost retrase anul acesta, după 14 luni de aplicare, iar preţurile au explodat. Scumpirile din ultimele săptămâni se datorează creşterii cotaţiilor petrolului şi majorării de către Croaţia şi Ucraina a tarifelor de tranzit prin conducte a petrolului importat de Ungaria. Guvernul analizează cu jucătorii din industrie posibilităţile de a interveni şi nu a exclus explicit noi plafonări de preţ. Dacă la sfârşitul lunii iulie preţul mediu al unui litru din cel mai vândut tip de benzină echivala cu 1,55 euro, acum se îndreaptă spre 1,8 euro. Preţurile carburanţilor influenţează inflaţia, care erodează puterea de cumpărare a cetăţeanului şi este motivul pentru care dobânzile sunt atât de sus. Potrivit analiştilor, în Polonia preţurile scăzute artificial au redus inflaţia cu 1,6%. În Ungaria, scumpirea benzinei şi motorinei a adăugat 0,5% la inflaţie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro