Goana după beneficii extrasalariale. Cum îşi menţin companiile personalul motivat pe fondul crizei angajaţilor

Autor: Andra Stroe Postat la 26 februarie 2020 384 afişări

Goana după beneficii extrasalariale. Cum îşi menţin companiile personalul motivat pe fondul crizei angajaţilor

La şapte ani de la fondare, platforma de beneficii extrasalariale Benefit Online a atins o cotă de piaţă de 5% în mediul privat, cu un portofoliu de peste 300 de companii, circa 2.250 de furnizori şi aproximativ 187.000 de utilizatori. Potrivit fondatorilor businessului, sectorul beneficiilor extrasalariale este în continuă creştere, cel mai nou segment intrat în pachetul Benefit Online fiind cel al activităţilor culturale. Care au fost însă preferinţele angajaţilor români în 2019 şi din ce domenii vin cei mai generoşi angajatori?

Dacă în 2016 bugetul total cheltuit de companii pe beneficii extrasalariale prin platforma Benefit Online a fost de numai 22 de milioane de lei, un an mai târziu acesta a ajuns la 46 de milioane de lei, evoluând la 114 mil. lei în 2018, pentru ca în 2019 să ajungă la 227 de milioane de lei. Valoarea medie lunară a beneficiilor per angajat a crescut la rândul său cu 9% faţă de 2018, la 390 de lei. „Ne aşteptăm anul acesta la o creştere importantă a bugetelor de beneficii acordate prin BenefitOnline.ro până la aproximativ 350 de milioane de lei şi la un număr de 250.000 de utilizatori în platformă. O pondere semnificativă din sumele cheltuite în acest an va fi direcţionată către vacanţe în România, activităţi culturale sau abonamente sportive, acestea fiind şi categoriile care ne aşteptăm să înregistreze cele mai importante creşteri în 2020”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.ro.

Cei mai mulţi angajatori care oferă personalului beneficii extrasalariale prin platforma Benefit Online provin din servicii (34%), urmaţi de IT&Software (24%), call center & BPO (19%), producţie (11%), iar serviciile financiare şi retailul acoperă deopotrivă un procent de 6%. În topul angajatorilor care oferă cele mai mari beneficii extrasalariale se află sectorul IT & software, cu un buget mediu de 417 lei, urmat de call center & BPO – 405 lei, şi de producţie, cu 350 de lei. În funcţie de generaţie, angajaţii au avut preferinţe diferite, unii îndreptându-şi atenţia spre viitor, investind în pensii private sau sănătate, în timp ce alţii au preferat să îşi direcţioneze cheltuielile în bunuri sau activităţi curente – sport, evenimente culturale. Astfel, în timp ce baby boomers (1946-1964) şi angajaţii din generaţia X (1965-1980) a optat pentru turism intern, pensii private şi sănătate, generaţia Y (1981–1996) a ales să cheltuiască pentru cadouri, transport, sport & welness şi telecom & electro IT, iar generaţia Z (1995 – 2012) a preferat, de asemenea, cadourile, sportul & welnessul şi gadgeturile, dar au investit şi tichete culturale – un beneficiu introdus anul trecut, care cuprinde, printre altele, edituri sau librării, dar şi bilete la festivaluri precum Untold, Neversea sau Electric Castle. Tichetele culturale pot fi acordate lunar sau ocazional, în limita a 150 de lei, respectiv 300 de lei, pentru achitarea contravalorii de bunuri şi servicii culturale, precum: abonamente şi bilete la spectacole, festivaluri, târguri şi expoziţii, parcuri tematice, cărţi, manuale şcolare, albume muzicale sau filme.

În ceea ce priveşte diferenţele dintre doamne şi domni, femeile, care ocupă ponderea cea mai mare între utilizatorii Benefit, au avut cheltuieli direcţionate preponderet înspre transport, servicii medicale, activităţi sportive, modă şi frumuseţe, activităţi culturale şi traininguri profesionale, în timp ce bărbaţii, mai pragmatici, au investit în pensii private, produse telecom şi electro it, HoReCa, welness şi donaţii. „Pensiile private devin un beneficiu tot mai interesant pentru toţi angajaţii şi ne aşteptăm la o creştere şi în perioada următoare, pe fondul unei tendinţe observate în ultimii 2-3 ani, când vârsta la care angajaţii contractează o pensie privată facultativă a început să scadă sub pragul de 30 de ani”, spune Adrian Sârbu, cofondator BenefitOnline. 

Preţurile pachetelor de beneficii extrasalariale oferite de Benefit Online sunt cuprinse între 1 şi 5 euro/angajat, în funcţie de numărul de angajaţi ai companiei. Reprezentanţii businessului spun că au colaborări atât cu firme mici, de 5-10 angajaţi, cât şi cu multinaţionale cu sute sau mii de angajaţi, cel mai mare angajator din portofoliul companiei fiind BCR. 

Când vine vorba despre produsele pe care angajaţii şi le cumpără din banii proprii, de la companiile partenere Benefit, segmentul sport & welness ocupă cel mai mare procent (40%), urmat de modă şi frumuseţe (21,4%), gadgeturi electronice (13,4%), hobby-uri şi vacanţe (10,4%), restaurante şi cafenele (9,7%) şi de sectorul medical (5,15). Cel mai scump beneficiu achiziţionat de un angajat al unei companii din portofoliul Benefit Online a fost o vacanţă în valoare de 12.000 de lei.

Dacă oferirea unei recompense financiare sub formă de bani cash îl va priva pe angajat de circa 40% din valoarea respectivei sume în urma impozitării (de pildă, dintr-un buget brut de 175 de lei, la angajat va ajunge suma de 100 de lei), beneficiile precum abonamentele şi asigurările medicale, pensiile private, trainingurile profesionale sau cadourile oferite cu ocazii speciale (Crăciun, Paşte, 1 Mai, 1 Iunie) nu vor fi impozitate, iar valoarea tichetelor de masă sau a voucherelor de vacanţă va ajunge, de asemenea, aproape integral în buzunarul angajatului, fiind scutită parţial de taxe. De aceea, anul trecut  77% din bugetele de beneficii au fost direcţionate de către angajatori în beneficii scutite total sau parţial de taxe şi doar 23% au fost direcţionate către beneficii în natură, impozitabile. 

Cel mai nou beneficiu deductibil, tichetul cultural, beneficiază de taxe 0% pentru angajator şi impozit pe venit de 10% pentru angajat, păstrând acelaşi sistem de taxare ca şi tichetele şi cardurile de masă acordate conform legislaţiei în vigoare, în limita unui tichet de masă/zi lucrătoare, şi voucherele de vacanţă acordate conform legislaţiei în vigoare, în limita a 6 salarii minime brute/an/angajat.

În acelaşi timp, angajaţii pot primi de la angajatori mai multe beneficii cu taxe 0% de ambele părţi. De acelaşi sistem de taxare cu 0% taxe beneficiază şi serviciile medicale (abonamente sau asigurări) în limita a 400 de euro/an, pensiile private (pilonul III) în limita aceleiaşi sume, training-urile profesionale, decontarea transportului la serviciu, în condiţii specifice legislaţiei în vigoare, dar şi tichetele şi cardurile cadou pentru angajaţi şi copiii minori ai acestora, în limita a 150 lei/beneficiar, pentru evenimente precum Crăciun, Paşte, 1 Iunie şi 8 Martie (pentru angajate).

Pe de altă parte, pentru beneficiile în natură, angajatorii sunt taxaţi cu 2,25% şi angajaţii cu 41,5%. În această categorie sunt incluse, printre altele, tichetele şi cardurile cadou care depăşesc limitele prevăzute de lege, donaţiile către diverse asociaţii şi ONG-uri precum şi toate produsele şi serviciile reduse din categoria Oferte Speciale ale platformei BenefitOnline.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
beneficii,
angajati,
crestere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.