În loc de cadouri, sub bradul de Crăciun au găsit concedieri. De ce îşi programează unele companii disponibilizările înaintea sărbătorilor
Sezonul festiv aduce bucurie unora, dar concedieri pentru alţii, scrie BBC.
Sezonul festiv aduce bucurie unora, dar concedieri pentru alţii, scrie BBC.
În America, mai multe companii mari au anunţat reduceri majore de personal exact în perioada sărbătorilor de sfârşit de an. Pe 13 decembrie, Etsy a anunţat că-şi va disponibiliza 11% din personal, eliminând peste 200 de locuri de muncă. Cu două zile mai devreme, firma americană de servicii financiare State Street anunţase că va da afară 1.500 de angajaţi, iar în aceeaşi zi producătorul de jucării Hasbro a raportat eliminarea a peste 1.000 de poziţii.
Dar nu doar în America se înregistrează această tendinţă, notează Portfolio. Serviciul suedez de streaming Spotify a disponibilizat 1.500 de angajaţi, motivându-şi decizia prin încetinirea dramatică a creşterii economice.
În Marea Britanie, companii parma, bănci, constructori auto şi firme de consultanţă au anunţat de asemenea ample disponibilizări, conform BBC.
În prag de sărbători, pare că astfel de decizii sunt deosebit de crude. De ce sunt luate, totuşi? În acest an, cel puţin, provocările economice ar putea juca un rol, spune Nicholas Bloom, profesor de economie la Stanford University.
Acesta crede că majoritatea companiilor care au operat aceste disponibilizări la sfârşit de an au procedat astfel considerând că un declin economic este iminent. Bloom supranumeşte această reacţie drept „vibecession“, unde percepţiile determină acţiunea, chiar dacă datele nu susţin scepticismul.
Şi, într-adevăr, acestea nu justifică în mare măsură scepticismul. Companiile se grăbesc să-şi crească profiturile la sfârşit de an în anticiparea unui declin sever, în pofida datelor care indică opusul.
Shirley Lin, profesor la Broklyn Law School din New York, este mai sceptică în ceea ce priveşte ideea că aceste disponibilizări sunt legate doar de condiţiile economice actuale. Deşi demiterile sunt probabil deosebit de ridicate în sectoare ca tech şi media în prezent, disponibilizările de final de an sunt o practică de business comună la nivelul tuturor industriilor.
„Rapoartele anuale ale unei companii includ rezultatele pe ultimul trimestru. Disponibilizările din timpul sărbătorilor sunt atunci adesea rezultatul unor măsuri de reducere a costurilor pe ultima sută de metri menite să întărească bilanţul unei companii spre beneficiul acţionarilor“.
Astfel de disponibilizări îi ajută de asemenea pe angajatori să evite plata primelor, multe dintre care sunt programate pentru final de an.
„Asistăm la o înmulţire a disponibilizărilor. Suntem foarte aglomeraţi în acest moment şi ne aşteptăm ca tendinţa să se menţină până la finalul anului“, a declarat pentru CNN Andrew Challenger, de la Challenger, Gray & Christmas, o firmă pe care angajatorii din SUA o angajează pentru a le ajuta angajaţii disponibilizaţi să-şi găsească slujbe noi.
Totuşi, acesta nu anticipează un val de disponibilizări ample, din panică în nicio industrie ca cele operate în 2020 în sectoarele devastate de pandemie.
Shirley Lin avertizează însă că această abordare, a disponibilizărilor de Crăciun este nocivă în ultimă instanţă pentru acţionarii, angajaţii şi partenerii de business ai companiilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro