Industria auto germană este într-o criză care îi ameninţă existenţa: VW, BMW, Mercedes şi producătorii de piese auto au nevoie urgent ca Germania să iasă din picaj, altfel se vor prăbuşi sub presiunile chineze şi americane
Industria auto din Germania este în criză. Vânzările au scăzut în timp ce costurile de producţie au crescut vertiginos, lăsând Volkswagen AG, Mercedes-Benz Group AG şi sute de producători de piese de schimb periculos de în urmă în tranziţia către vehiculele electrice.
Acum, în contextul în care preşedintele american Donald Trump ameninţă cu taxe vamale pe maşinile lor, directorii se bazează pe alegerile de duminică pentru a obţine un nou guvern german care le va uşura suferinţa.
Miza nu putea fi mai mare. Cea mai mare economie a Europei se află în mijlocul unui declin industrial declanşat de ascensiunea producţiei chinezeşti avansate şi de crize succesive - de la pandemie la întreruperea furnizării de gaz rusesc ieftin. În lipsa unor noi stimulente, Germania riscă să piardă zeci de mii de locuri de muncă în industria prelucrătoare în favoarea ţărilor cu costuri mai mici, care fac presiuni agresive pentru investiţii.
„Avem nevoie acum de o redresare economică”, a declarat Hildegard Müller, care conduce lobby-ul auto german VDA. Viitorul guvern, a adăugat ea, trebuie să reducă birocraţia şi să relanseze creşterea pentru a face Germania din nou competitivă. perspectivele pentru industria auto din Germania, care reprezintă aproximativ 5% din economie şi angajează aproape 780.000 de persoane, sunt sumbre.
Constructorii de automobile reduc costurile, îşi reorganizează portofoliile de produse şi schimbă personalul de conducere, după ce au fost puternic afectaţi de intensificarea concurenţei în China şi de scăderea cererii de vehicule electrice în Europa. Sentimentul a atins un nou minim.
Aproximativ trei din patru maşini construite în Germania sunt trimise în străinătate, ceea ce face ca industria auto să fie deosebit de vulnerabilă la creşterea barierelor comerciale. Decizia lui Trump de a aplica tarife de 25% la importurile de oţel şi aluminiu începând de luna viitoare a sporit tensiunile care au crescut de la revenirea sa la Casa Albă.
Preşedintele american a ameninţat, de asemenea, cu sancţiuni pentru Canada şi Mexic - unde Volkswagen, BMW şi Mercedes au fabrici - precum şi pentru Uniunea Europeană. Tarifele auto ar putea ajunge la aproximativ 25%, a declarat Trump marţi.
Directorii auto germani s-au pronunţat în repetate rânduri împotriva tarifelor, inclusiv a taxelor UE care vizează vehiculele electrice chinezeşti, Oliver Zipse, directorul general al BMW, numind la începutul acestei luni comerţul liber „unul dintre cei mai importanţi factori de creştere şi progres”.
Cererea robustă de vehicule utilitare sport de mari dimensiuni şi trecerea mai lentă la vehiculele electrice în SUA fac din această ţară o piaţă profitabilă pentru BMW, Porsche şi Mercedes pentru a-şi vinde modelele cu motoare cu combustie cu marjă mare de profit. Producătorii auto germani operează mai multe fabrici în SUA, unde produc maşini atât pentru cumpărătorii locali, cât şi pentru export, ceea ce înseamnă că repercusiunile disputei comerciale s-ar putea agrava dacă Europa adoptă contramăsuri - un scenariu care pare din ce în ce mai probabil.
„Europa va riposta”, a declarat Bénédicte Lowe, strateg de acţiuni la BNP Baripas, pentru Bloomberg Television săptămâna trecută, adăugând că se aşteaptă ca negocierile dintre Bruxelles şi Washington să se prelungească pentru o perioadă.
Predictibilitatea este o temă cheie pentru directorii din industrie, în special când vine vorba de costurile de producţie. Aceştia se plâng în principal de preţurile la energie, care au crescut de când invazia Rusiei în Ucraina a afectat aprovizionarea Germaniei cu gaze ieftine prin conducte. Germania se bazează încă foarte mult pe combustibilii fosili pentru a menţine lumina aprinsă, în special în timpul iernii.
Preţurile la electricitate în Germania sunt de aproximativ trei ori mai mari decât cele din SUA şi China şi încă cu aproximativ 40% mai mari decât în Franţa vecină, care se bazează pe zeci de reactoare nucleare pentru o energie ieftină şi stabilă. Toate partidele principale s-au angajat să reducă costurile energiei, dar nu sunt de acord asupra modului în care să o facă. În timp ce SPD-ul lui Scholz este în favoarea adăugării mai multor surse regenerabile de energie şi a plafonării taxelor de reţea, Merz a lansat ideea de a regândi decizia Germaniei de a renunţa la energia atomică.
„Germania este una dintre ultimele naţiuni cu adevărat industrializate din Europa, cu Salzgitter şi BASF care furnizează oţel şi produse chimice pentru industria auto a ţării”, a declarat Matthias Schmidt, un analist auto independent cu sediul lângă Hamburg. „Costurile scăzute ale energiei sau cel puţin stabilitatea preţurilor este de o importanţă capitală”.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro