Istoria Gipo: La inceput a fost un ac
Gipo, reteaua de magazine de articole de pescuit, a fost preluata de fondul de investitii Gemisa pentru 900.000 de euro. O afacere care a inceput aproape intamplator, de la cateva ace de pescuit aduse din strainatate.
Gipo, reteaua de magazine de articole de pescuit, a fost preluata de fondul de investitii Gemisa pentru 900.000 de euro. O afacere care a inceput aproape intamplator, de la cateva ace de pescuit aduse din strainatate.
Capitalismul ne-nvata ca se pot cladi afaceri inclusiv pe un hobby personal. De pilda, datul la undita. Lucian Giusca, campion national la pescuit sportiv, si un prieten de-al sau de patru decenii si jumatate, Stefan Popa (foto sus), sunt fondatorii afacerii Gipo, cea mai importanta companie de la noi pe segmentul articolelor de pescuit, care a fost preluata in aceasta luna de fondul de investitii Gemisa, pentru 900.000 de euro.
Discutiile despre vanzare au plecat de la o cifra mult mai "rotunda": patru milioane de euro, dezvaluie Stefan Popa, care isi aminteste ca discutiile cu Gemisa au inceput de Craciun, anul trecut. Investitorilor le-a fost suficienta o luna ca sa se declare ferm interesati sa mearga mai departe. In ianuarie au inceput propriu-zis negocierile, care au trenat prin luna mai, atunci cand reprezentantii fondului de investitii s-au declarat interesati sa preia toata afacerea, cu exceptia partii de real estate. Concret, era vorba de cele zece magazine proprii ale firmei (dintr-o retea de 40 de magazine la nivel national), estimate la o valoare de 3,1 milioane de euro.
"Atunci ne-am hotarat sa facem separarea intre partea imobiliara si restul firmei", spune Popa. Argumentul a fost ca, "atata vreme cat Gemisa a sustinut ca a gasit peste noapte un cumparator, ne-am dat seama ca am fi fost prosti sa vindem chiar atunci". Asa ca spatiile au ramas in proprietatea celor doi fondatori, care au incheiat cu noul proprietar la Gipo un contract de inchiriere pe termen de zece ani. Un singur exemplu e suficient pentru a demonstra ca cei doi oameni de afaceri au mizat pe cartea corecta: numai terenul pe care se afla sediul si depozitul, plasat in zona Piata Muncii din Capitala, era evaluat, in urma cu sase luni, la 500.000 de euro. "Acum a ajuns la 800.000 de euro", spune Popa surazand satisfacut. "Ar trebui sa mai asteptam doar vreo doi ani inainte de a vinde si partea de real estate."
Merita vazut cum au ajuns cei doi oameni de afaceri aici si ce i-a facut sa investeasca intr-un domeniu care in anii '90 i-ar fi facut pe cei mai multi antreprenori sa zambeasca. Amandoi sunt de formatie ingineri si ii leaga amintiri vechi de pe vremea cand mergeau in cantonamente cu lotul national de tir sportiv. Pe vremea aceea, Giusca, un pescar convins, s-a gandit sa aduca ace de pescuit de peste hotare. Aceasta a fost prima samanta a afacerii. "Era usor sa aducem ace in buzunar, pentru ca sunt obiecte mici", zice Popa. "Si-n plus, ieseam des din
In primele luni declarate de democratie, Popa a facut o galerie de arta care, conform propriilor spuse, mergea bine. Dar ideea afacerii cu produse de pescuit a aparut in '91, "dintr-o joaca", spune Giusca. Cu o investitie initiala de cate 10.000 de dolari, cei doi prieteni au deschis un mic magazin cu produse de pescuit. "Aveam 16 mp intr-o scara de bloc in spatele Pietei Moghioros" (din Capitala), povesteste Popa. Dupa doi ani s-au mutat cu pravalia intr-un apartament de doua camere. Prin '95, cei doi antreprenori mergeau lunar, cu un microbuz, dupa marfa in Italia. In '99 s-au mutat inca o data, intr-un apartament de patru camere, care avea si spatiu de depozitare. Firma avea deja 12 angajati - "si aveam o multime de bani, cu marje de 300%", afirma Popa, care admite ca de fapt nici nu prea aveau concurenta in piata.
Au investit o jumatate de milion de euro pentru un nou sediu, cu depozit, in zona Piata Muncii, iar dezvoltarea s-a accelerat. Intre 1997 si 2001, Gipo a inceput sa aduca marfa din Coreea si din
Dar participarea la targuri internationale si vizitele frecvente pe care cei doi antreprenori le-au facut in strainatate le-au tras un semnal de alarma. Pe de o parte, afacerea cu produse de pescuit este sezoniera, limitata la anotimpul cald - astfel incat, pentru echilibru, s-au hotarat sa se extinda in alte zone - articole de camping si de sport. In plus, spune Popa, la nivel international, vanzarile de produse de pescuit au tot scazut, in Europa inregistrandu-se cel mai accentuat ritm de descrestere.
La finalul lui 2001, afacerea ajunsese la peste 100 de angajati si noua firme care gestionau domeniile de activitate. Pana in 2005, "din firma n-a iesit nici un ban", iar dividentele aferente anului 2004 au fost de 100.000 de euro pentru fiecare din cei doi parteneri. Dezvoltarea firmei s-a lovit insa de o piedica suficient de importanta pentru a duce la vanzarea brandului. Intre cei doi parteneri s-a produs o ruptura care a plecat de la viziunile diferite referitoare la dezvoltarea firmei. Giusca, un pasionat de pescuit, miza pe o dezvoltare axata pe exploatarea acestui segment, in timp ce Popa "pedala", dupa cum spune chiar el, pe dezvoltarea diviziilor de camping, sport si, mai nou, de gradinarit.
Disputele dintre cei doi au durat vreme de un an, dupa care au hotarat ca solutia cea mai buna este sa vanda si sa-si imparta castigul in mod egal. In plus, spune Giusca, "palaria ajunsese prea mare pentru noi". De fapt, cei doi au invatat antreprenoriatul din mers. Planurile pe care le are insa Gemisa acum cu afacerea Gipo sunt mari: dublarea cifrei de afaceri in doi ani, de la previziuni de peste patru milioane de euro pentru anul in curs. "Desi ritmul de crestere din celelalte afaceri preluate este mult mai rapid: dublu sau chiar triplu, de la an la an", completeaza Dragos Rosca, CEO al fondului Gemisa. Cu o retea pe care Rosca o vede intre 100 si 120 de magazine in toata
Pentru viitorul apropiat insa, fostii actionari ai Gipo raman cu ochii pe firma. Au contracte de consultanta semnate pentru sase luni, iar noii stapani spun ca Popa si Giusca pot pune umarul si de-acum incolo la dezvoltarea companiei. Fiecare cu specializarea lui. Giusca si-a "arogat" domeniul de inventii si teste pentru produse de pescuit. Iar Popa, care spune ca in ultimii trei ani s-a ocupat, in proportie de 80% de conducerea firmei, asigura aici perioada de interimat.
Un lucru e sigur: numele firmei va ramane acelasi. "Brandul e cea mai importanta componenta a tranzactiei", spune directorul de marketing al Gipo, Ionut Ionescu. Pentru ca numele acesta i-a atras pe pescari si nu doar pe ei, de-a lungul anilor, cu promisiuni la concurenta cu fascinatia povestilor pescaresti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro