LCD-ul a luat fata plasmei
Televizoarele cu plasma si cele cu cristale lichide au inceput sa atraga tot mai mult atentia consumatorilor romani, in special dupa eliminarea taxelor vamale la import. Deocamdata, LCD-urile sunt preferate plasmelor, dar si unele, si celelalte mai au pana sa ameninte dominatia pe piata a televizoarelor cu tub catodic.
Televizoarele cu plasma si cele cu cristale lichide au inceput sa atraga tot mai mult atentia consumatorilor romani, in special dupa eliminarea taxelor vamale la import. Deocamdata, LCD-urile sunt preferate plasmelor, dar si unele, si celelalte mai au pana sa ameninte dominatia pe piata a televizoarelor cu tub catodic.
Daca vorbim de diagonale mai mici de 100 de centimetri, utilizatorii nu prea au de ales", raspunde scurt Ovidiu Bejan, directorul de vanzari si marketing al Genco, distribuitor Samsung in Romania, lasand de inteles ca optiunea in acest caz o reprezinta televizoarele cu cristale lichide (LCD), intrucat diagonala televizoarelor cu plasma porneste de la 94 de centimetri. "Plasmele au costuri de fabricatie extrem de ridicate comparativ cu LCD-urile, ceea ce nu justifica gama cu diagonale sub aceasta dimensiune", spune Bejan. In schimb, oferta pe segmentul televizoarelor cu cristale lichide, care se pot usor adapta unui living sau unui dormitor de apartament nu prea spatios, este destul de variata la capitolul diagonale, plecand de la 48 de centimetri si ajungand la 58, 66 sau 81 de centimetri.
Daca se pune si problema determinarii unei diagonale optime in functie de spatiul din living, distanta dintre canapea si televizor ar trebui sa fie de cel putin 3 ori mai mare decat diagonala televizorului, "ideal fiind multiplicatorul 5, astfel incat plasma sau LCD-ul sa aiba o pozitionare buna in living si sa poata permite o vizionare de calitate a filmelor sau emisiunilor de televiziune", conform lui Bejan.
Cand se trece insa dincolo de diagonala de 100 de centimetri, apare si dilema privind tipul de televizor cel mai potrivit, pentru ca in acest segment exista o oferta intinsa, atat din categoria televizoarelor cu plasma, cat si din cea a LCD-urilor. La capitolul design, toti producatorii se intrec sa realizeze echipamente tot mai elegante, iar alegerea depinde de gustul cumparatorului si de modul cum acesta poate sa-si asorteze televizorul cu designul camerei unde vrea sa-l plaseze. In schimb, razboiul dintre televizoarele cu plasma si cele cu cristale lichide se poarta la caracteristici tehnice. "Singurul criteriu de alegere a unui televizor plat cu diagonala mai mare de 100 de centimetri este imaginea, si aici fiecare dintre utilizatori trebuie sa decida daca rezoneaza cu imaginile redate pe o plasma sau pe un LCD, pentru a determina tipul de televizor pe care il va achizitiona", spune Bejan.
"Ponderea neta a vanzarilor este in favoarea televizoarelor LCD, care reprezinta 80% din totalul pietei, restul de 20% apartinand televizoarelor cu plasma, iar aceasta tendinta nu este una doar la nivel local", spune Bobby Durbac, director de marketing in cadrul BenQ Romania. "In ultima perioada, cristalele lichide au luat avans in toata lumea, datorita cresterii diagonalelor si tehnologiei din ce in ce mai avansate. LCD-urile se pozitioneaza pe piata ca echipamente potrivite atat pentru uz casnic, cat si pentru mediul business." Traian Cristea, directorul general al PCFun, magazin online care comercializeaza electronice, are chiar o estimare mai indrazneata, conform careia, dupa un scurt varf al cererii de plasme la sfarsitul anului trecut, acum LCD-urile ar detine 90% din piata televizoarelor cu ecran plat.
In ansamblu, vanzarile de televizoare cu plasma si cristale lichide le-au depasit anul acesta pe cele realizate in tot anul trecut, conform importatorilor si distribuitorilor din piata - pe fondul eliminarii taxelor vamale, de la 1 ianuarie, care a dus la o scadere a preturilor. "Piata televizoarelor cu cristale lichide va creste anul acesta cu 400%, poate chiar 500% comparativ cu 2006, avand in vedere ca preturile au scazut destul de mult si aceste echipamente nu mai sunt inaccesibile unui numar atat de mare de utilizatori", spune Nicu Dumitrescu, director de vanzari al New Link Romania, importator de echipamente electronice Sony, care detine si magazinul exclusiv Sony Center. New Link a confirmat cresterea vanzarilor de astfel de televizoare, intrucat pana in luna mai Sony Center a vandut aproximativ 1.000 de televizoare cu ecran plat, depasind volumul de 900 de unitati vandute in 2006.
"Este insa destul de greu sa faci estimari pentru intreaga piata in 2007, pentru ca situatia este destul de imprevizibila. Probabil ca volumul vanzarilor de plasme si LCD-uri va depasi 150.000 de unitati pe tot anul", spune Bejan de la Genco. Pentru anul trecut, Bejan se margineste sa faca o estimare a pietei plasmelor, la 10 mil. euro. Reprezentantii Panasonic sunt ceva mai optimisti, estimand ca piata televizoarelor cu plasma si cristale lichide va urca pana la 180.000 de unitati vandute anul acesta. Cele mai vandute televizoare cu ecran plat sunt cele de la Samsung, potrivit estimarilor lui Bejan, cu o cota de 32% din piata LCD-urilor ca volum de vanzari si 23% din numarul televizoarelor cu plasma vandute. Pe locul urmator in clasament se situeaza LG Electronics, care si-a adjudecat 13% pe segmentul LCD-urilor si aproape 30% pe partea de plasme.
Cresterea cotei de piata in ceea ce priveste televizoarele cu plasma si LCD va fi in mod evident in detrimentul televizoarelor traditionale, cu tub catodic (CRT). "Cat timp preturile televizoarelor cu ecran plat nu vor fi suficient de scazute pentru a determina utilizatorii sa renunte la achizitionarea televizoarelor cu tub catodic, acestea din urma vor continua sa existe in piata, dar aceasta nu va mai dura mult timp", sustine Ovidiu Bejan.
In tarile vestice, televizoarele cu tub catodic reprezinta ca valoare cel mult 5% din piata, in timp ce LCD-urile au 70%, iar plasmele 25% cota de piata. "La noi procentul televizoarelor traditionale este inca foarte ridicat, cea mai apropiata piata similara cu Romania fiind Polonia, unde procentele sunt, in aceeasi ordine, de 50/30/20", spune Bobby Durbac, care considera ca in urmatorii cinci ani sunt sanse ca televizoarele cu tub catodic sa iasa din ofertele producatorilor. "Deocamdata, acest tip de televizoare genereaza un volum semnificativ de vanzari, piata fiind de peste 80 de milioane de euro, in conditiile unui numar de 800.000 de unitati vandute anul trecut, la un pret mediu de 100-130 de euro. Cifrele sunt mult mai modeste in cazul plasmelor si LCD-urilor", spune Dana Iorga, directorul importatorului si distribuitorului IT&S. Cat despre ceea ce se va vinde in 2007, estimarile mentionate mai sus nu trec de 150.000-180.000 de bucati pentru LCD si plasme la un loc.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro