Mai mult decat benzina la pompa

Postat la 27 februarie 2007 1 afişăre

Divizia de downstream a Rompetrol a pus in planurile pentru acest an nu numai deschiderea de noi benzinarii, ci si intrarea cu un pas in zona clasica de retail, prin deschiderea unor minisupermarketuri in Bucuresti.

Divizia de downstream a Rompetrol a pus in planurile pentru acest an nu numai deschiderea de noi benzinarii, ci si intrarea cu un pas in zona clasica de retail, prin deschiderea unor minisupermarketuri in Bucuresti.

 

Conceptul de minisupermarket pe care il proiecteaza acum divizia de retail a companiei controlate de Dinu Patriciu (Rompetrol Downstream) inseamna magazine care sa includa atat varietatea oferita de un supermarket obisnuit, dar si cumulul de servicii pe care e capabila sa le ofere o benzinarie modernizata. "In Bucuresti avem un plan foarte ambitios - in special si initial pentru zona Otopeni - si anume sa dezvoltam zona de proximitate a businessului", spune Adrian Volintiru, director financiar al Rompetrol Downstream.

 

Adrian Volintiru precizeaza ca proiectul este momentan in lucru, dar ideea de baza este ca vor incerca o redimensionare a magazinelor Hei! (magazinele de proximitate prezente in benzinariile Rompetrol), la care sa fie atasate statii mobile de carburanti. "Ne gandim la o suprafata mai mare - eventual pana la dimensiunea unui magazin gen Mega Image - (care are aproximativ 1.000-1.500 mp - n.red.), dar depinde de zona si de dimensiunea terenului pe care il avem", spune Volintiru.

 

Ideea de a intra pe piata de retail a venit din cresterea de la an la an a vanzarilor din magazinele benzinariilor, si aceasta nu numai la Rompetrol, ci si la Petrom, OMV sau MOL. Cu doi ani in urma, un magazin de benzinarie aducea pana la 10% din veniturile unei statii, dar sfarsitul anului trecut a adus si vanzari de peste 30% din produse non-core business. "Produsele integrate atrag", spune Volintiru, care considera ca trebuie sa intre pe aceasta piata inainte sa prinda elan tendinta inversa - e vorba de retailerii mari care ataseaza statii de carburanti magazinelor lor (proces care deja se intampla, Carrefour Militari avand o statie de carburanti unde se vand produse Rompetrol).

 

Dar nici varianta de a atrage un mare lant de retail pentru a opera aceste magazine nu este exclusa: "Pana acum s-a preferat solutia in-house, dar este in studiu si varianta unui contract de operare cu un retailer. In momentul acesta, avem un plan foarte mare de rationalizare a businessului, care cuprinde si ideea asta", mai spune Adrian Volintiru.

 

Statiile mobile pe care compania vrea sa le ataseze magazinelor vor face parte din proiectul de lansare pe piata in acest an a minim 600 (maxim 1.000) de astfel de statii mobile. Pana acum, compania are cinci astfel de statii mobile, care nu au nevoie de personal (clientii platesc cu cardul), prima dintre ele fiind lansata in vara anului trecut, in urma unei investitii de 232.000 de dolari (181.000 de euro) - costuri ce au inclus constructia, echiparea si proiectarea.

 

Pe langa statiile mobile, compania pregateste lansarea in acest an a 30 de benzinarii clasice. "Cele mai importante proiecte pentru deschideri se refera la cresterea pe Bucuresti", spune Adrian Volintiru. Nu e vorba de centrul orasului, unde constructia de noi benzinarii nu mai este permisa: "Avem in pregatire benzinarii in mai multe locuri, nu neaparat spre extremele orasului, dar nici in inelul central. Dar in Baneasa, in Aviatiei sau la stadionul Lia Manoliu, de exemplu, sunt zone unde avem teren si putem deschide, iar o parte dintre acestea sunt deja in constructie".

 

Trei variante de teren pentru viitoare proiecte ale Rompetrol nu vor mai prinde contur, deoarece saptamana trecuta, Consiliul General al Primariei Bucuresti a respins un proiect de asociere incheiat inca din 2000 intre municipalitate si Rompetrol, care prevedea o "asociere in vederea construirii unor benzinarii". Proiectul propunea ca Rompetrol Downstream sa primeasca trei terenuri in Bucuresti (situate unul pe Splaiul Unirii, unul in Drumul Taberei si altul pe soseaua Antiaeriana) pe care sa construiasca benzinarii, iar compania lui Dinu Patriciu sa plateasca 30.000 de dolari anual pentru folosirea acestor terenuri. Proiectul a fost respins, pentru ca alocarea acestor terenuri pentru constructia de benzinarii intra in conflict cu legislatia europeana, care prevede interzicerea constructiei de benzinarii in centrul oraselor, dar si concesionarea de terenuri de catre primarii in asemenea scop. O hotarare a Primariei, care a adaptat in fapt reglementari ale UE, a pus punct de la 1 ianuarie constructiei de benzinarii in zonele centrale. Piedica pusa doritorilor care ar fi vrut sa intre pe piata centrala a Capitalei (dar si a oraselor din tara, care se vor adapta si ele in curand acelorasi reguli) s-a transformat insa intr-o mina de aur pentru cele cinci retele de benzinarii care isi impart cele 40 de statii situate in inelul central al Bucurestiului.

 

Cei cinci - Petrom (21 de benzinarii), OMV (6), LukOil (6), MOL (5) si Rompetrol (2) - detin, asadar, suprematia pe distributia de carburanti in centrul Capitalei. Ei pot acum sa isi modernizeze benzinariile pe care le au aici, dar nu si sa le extinda sau sa construiasca altele, dupa cum spune hotararea Primariei. In zona II a Capitalei (mai precis intre limita zonei I si limita intravilan delimitata in 1998) se vor putea construi benzinarii cu maximum 4 pompe de distributie, cu sau fara cladiri auxiliare (magazine, spatii de cazare, spalatorii de masini, ateliere de reparatii pentru autovehicule, parcaje), iar in zona III se vor putea construi benzinarii fara restrictii la numarul de pompe.

 

Din moment ce nu se mai pot construi altele noi, vinderea benzinariilor existente aproape nu are pret, dat fiind ca atat terenul pe care sunt amplasate, cat si existenta lor in sine in zonele respective cantaresc mult mai mult decat o benzinarie de pe un drum national sau chiar dintr-un cartier limitrof. Numai ca eventualele tranzactii cu astfel de active vor intarzia sa apara, dupa cum spun operatorii, pentru ca nici unul din ei nu are de gand sa vanda.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Mai mult decat benzina la pompa
/actualitate/mai-mult-decat-benzina-la-pompa-1008354
1008354
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.