Nostalgia unicului jucator
Pe langa un CEO nou-nout si inca 30 de benzinarii, Petrom a mai dobandit saptamana trecuta si pozitia de lider al pietei de combustibili pentru aero-nave, dupa cumpararea diviziei MOL Aviation. Petrom inghite, asadar, pas cu pas, cote dintr-o piata pe care, cu 10 ani in urma, era unicul jucator.
Pe langa un CEO nou-nout si inca 30 de benzinarii, Petrom a mai dobandit saptamana trecuta si pozitia de lider al pietei de combustibili pentru aero-nave, dupa cumpararea diviziei MOL Aviation. Petrom inghite, asadar, pas cu pas, cote dintr-o piata pe care, cu 10 ani in urma, era unicul jucator.
Insa daca benzinariile au fost personalizate imediat, nu acelasi lucru s-a intamplat cu divizia de combustibil pentru aviatie, pe care MOL a cumparat-o doar pentru ca venea la pachet cu benzinariile pe care si le dorea. Asa se face ca si acum depozitul de pe Otopeni continua sa poarte sigla Shell Avia-tion pentru ca, dupa cum explica pentru BUSINESS Magazin Zsolt Szalay, CEO MOL Romania, "aviatia si tot ce tine de aceasta nu reprezinta obiectul nostru principal de activitate. Am preluat aceasta divizie odata cu integrarea fostei retele Shell".
Adoptata asadar de MOL pentru doar un an, divizia de combustibili pentru avioane a fost vanduta de grupul ungar saptamana trecuta, intr-o tranzactie care a implicat si un schimb de benzinarii si care a fost estimata la 20-30 mil. euro. Compania cumparata de Petrom saptamana trecuta, MOL Aviation (sau Aviation Petroleum), isi desfasoara activitatea intr-un depozit situat pe aeroportul Otopeni si are sapte angajati. Vanduta de Shell in 2004, cu o cota de piata de 15%, MOL Aviation sta acum pe piata combustibililor pentru aviatie alaturi de Petrom Aviation, de Air Total Romania (fosta Grivcorelf) si de Air BP Sales Romania, divizia de combustibili pentru aeronave a British Petroleum.
Intrata 100% in portofoliul Petrom-OMV, MOL Aviation nu va fi integrata in Petrom Aviation, cum s-ar fi putut crede, dupa cum au declarat pentru BUSINESS Magazin oficialii Petrom. "In urma acestei tranzactii, Petrom va detine 100% din actiunile Aviation Petroleum si, in continuare, cota pe care o detineam pana acum in Petrom Aviation de 48,5%." Asadar, Petrom va controla cele doua companii fara a face deocamdata din ele un singur business, care ar depasi jumatate din piata de profil - estimata la peste 60 mil. euro.
Faptul ca nou-venita in grupul romano-austriac nu se va integra in divizia de aviatie a Petrom ne poate duce cu gandul la o eventuala intrare pe piata a altui jucator: Petrom-OMV a cumparat un depozit pus la punct de Shell, cu o pozitionare buna pe aeroportul Otopeni, nu pentru a creste o afacere la care e doar actionar majoritar, ci pentru a face o noua afacere pe care o detine integral. In
In ultimul an, cat a stat sub umbrela MOL, depozitul din Otopeni a renuntat la o serie de produse, spun surse din piata, fapt care a dus la o scadere a vanzarilor acestuia si implicit a cotei de piata. Luna trecuta, Petrom Aviation avea circa 38% cota de piata, Air BP aproximativ 30%, iar Air Total circa 20%, restul de 12% ramanand al MOL Aviation. "In ultimul an, depozitul cumparat de Petrom a mai scazut ca vanzari, dat fiind ca a renuntat la o parte din produsele pe care le aducea, cum ar fi combustibilul pentru aviatia mica", spune Dorin Ivascu, directorul Regional Air Support, care detine primul aerodrom privat din tara si aduce in Romania avioane de agrement. Acesta spune ca, intre timp, singurul furnizor de combustibil pentru aceste avioane a ramas Air Total (fostul Grivcorelf), monopolul sau pe aceasta zona nefiind dorit de pasionatii de avioane de agrement, deoarece ar putea mari preturile.
Momentul achizitiei MOL Aviation este insa unul de crestere a pietei, dat fiind ca, daca in urma cu patru-cinci ani, cererea era destul de mica, intensificarea traficului aeronautic a facut ca si cererea sa creasca mult in ultimii ani. Asa se face ca Petrom Aviation, care avea pierderi in anii 2000-2002, a trecut pe profit din 2004, iar anul trecut a avut o cifra de afaceri de circa 20 mil. euro.
Tranzactia dintre Petrom si MOL, perfectata saptamana trecuta intre compania austriaco-romana si MOL Group (asadar, nu de Mol Romania), a implicat si un schimb de benzinarii: MOL a cedat 30 de statii si a pri-mit 10 statii Petrom si una OMV, precum si o diferenta de bani. Miscarea MOL era previzibila, dat fiind ca multe benzinarii MOL erau amplasate langa cele ale Shell sau prea aproape de ele. "De aceea am pregatit o serie de schimburi de benzinarii", explica oficialii MOL. Insa faptul ca MOL da mai multe benzinarii decat primeste nu inseamna ca isi va modifica din cota de piata de 12%, deoarece grupul ungar pregateste alte investitii: "Vom deschide inca sase statii noi in acest an, care sunt investitii greenfield, si mai avem si alte planuri de extindere", mai spun oficialii MOL.
Singura problema de care s-ar putea lovi noii actionari ai MOL Aviation ar fi avizul Consiliului Concurentei, dat fiind ca acum romano-austriecii detin circa 50% din piata combustibililor pentru avioane. Chiar daca sub sigle diferite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană