Informaţii de presă apărute de curând arată fără dubiu faptul că grupul multinaţional Arcelor Mittal joacă necinstit pe piaţa românească, cel puţin în ceea ce priveşte transportul materiilor prime în ţară
Astfel, conform unei ştiri recente a agenţiei naţionale de presă Agerpres, Grupul Arcelor Mittal a derulat contracte de transport de materie primă din portul bulgăresc Burgas către Galaţi, pe ruta Marea Neagră – Canalul Bâstroe, ignorând portul Constanţa şi lovind astfel în interesele economice ale României.
Conform unui asemenea contract (redactat în limba engleză, din care sunt prezentate mai jos extrase în facsimil), Grupul Arcelor Mittal negociază, pe data de 13 iulie 2009, transportul unei cantităţi de minereu de fier din Burgas spre Galaţi, pe o navă bulgărească denumită Sozopol, la un preţ de 7,80 euro/tonă/
Facsimilul de mai jos e relevant: marfa transportată e minereu de fier (căsuţa 12), destinatarul mărfii e Arcelor Mittal Galaţi (căsuţa 4), portul de încărcare este Burgas (căsuţa 10), portul de descărcare este Galaţi (căsuţa 11), nava transportatoare este bulgărească şi se numeşte Sozopol 1 (căsuţa 5), are o capacitate de 3.261 tone dw (căsuţa 7) şi realizează transportul la un preţ de 7,80 euro/tonă (căsuţa 13), la care se vor adăuga costuri de încărcare/descărcare şi alte cheltuieli auxiliare.
Aceste lucruri se petrec în condiţiile în care terminalele aflate în Portul Constanţa pot acosta nave cu capacităţi de până la 220.000 tone dw (ceea ce ar reduce costurile de operare a mărfurilor), în timp ce viteza de încărcare/descărcare la aceste terminale este de cel puţin două ori mai mare decât cea din Burgas (ceea ce din nou ar reduce din costuri). Aceste avantaje ale Portului Constanţa în raportul cu Portul Burgas duc la un cost al transportului de materie primă de 5,77 euro/tonă, în timp ce prin Burgas acest cost se poate ridica la 16-19 euro/tonă (cu toate cheltuielile incluse).
Sunt neclare motivele care au determinat Arcelor Mittal să prefere în ultimele luni de zile transportul mai scump şi mai lent de minereu de fier pe ruta Burgas – Canalul Bâstroe – Galaţi în dauna celui tradiţional şi eficient de pe ruta Constanţa – Canalul Dunăre–Marea Neagră – Galaţi. Oricare ar fi aceste motive, consecinţele practicilor anticoncurentiale ale Arcelor Mittal sunt clare: lipsă de activitate în Portul Constanţa şi pe Canalul Dunăre–Marea Neagră, venituri în scădere la bugetul de stat, salarii reduse şi şomaj pentru forţa de muncă din judeţul Constanţa.
Se constată că Grupul Arcelor Mittal practică astfel, cu bună ştiinţă, o politică total ostilă faţă de statul român, care a oferit facilităţi acestui grup ulterior privatizării SIDEX Galaţi şi continuă să-i ofere diverse avantaje şi în actuala perioadă de criză economică.
Grupul Arcelor Mittal are obligaţia să îşi reconsidere de îndată poziţia şi să revină la practici concurenţiale şi comerciale corecte, încetând atacurile la adresa Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” Constanţa, a Companiei Naţionale „Administraţia Canalelor Navigabile” şi a agenţilor economici români implicaţi în transportul de materie primă importată. Atitudinea arogantă a Arcelor Mittal nu serveşte nimănui şi va fi cu siguranţă penalizată în urma investigaţiei declanşate deja de Consiliul Concurenţei din România.
Contractul comercial dintre Arcelor Mittal Galaţi şi Kartrade Oil Ltd. Burgas împreună cu factura emisă de Kartrade Oil Ltd. către Arcelor Mittal pot fi consultate mai jos:
Contractul comercial dintre Arcelor Mittal Galaţi şi Kartrade Oil Ltd. Burgas
Factura emisă de Kartrade Oil Ltd. către Arcelor Mittal