(P) Patru semne că ai nevoie de reglajul unghiurilor direcţiei
Unul dintre motivele pentru care trebuie schimbate mai des anvelopele este dat de reglajul unghiurilor, şi aici nu ne referim doar la cele ale direcţiei.
Indiferent de ce maşină aţi conduce, dereglarea unghiurilor direcţiei şi cele ale suspensiilor pot afecta drastic comportamentul rutier. Chiar dacă mulţi şoferi cunosc această problemă, mulţi încă mai uită de ele. Tocmai de aceea, este de preferat să verificaţi periodic starea unghiurilor şi, în plus, să luaţi în calcul patru situaţii speciale în care ar trebui să le verificaţi.
1. Dacă maşina începe să aibă un comportament diferit după ce aţi lovit o groapă sau o bordură, este cazul să vă îndreptaţi spre o staţie de reglare a unghiurilor direcţiei.
2. Dacă maşina are permanent tendinţa de a devia de la traiectorie, în aceeaşi direcţie, atunci unghiurile ar putea fi afectate. Totodată verificaţi şi starea anvelopelor pentru că şi de acolo poate porni un astfel de fenomen.
3. Dacă nu aţi efectuat lucrările de întreţinere a anvelopelor pentru mai mult timp, atunci acestea vor începe să dezvolte uzuri diferite care, la rândul lor, vor putea duce la dereglarea unghiurilor.
4. Dacă aţi înlocuit orice fel de componentă a suspensiei sau direcţiei, atunci cu siguranţă va trebui să refaceţi unghiurile de direcţie.
Acestea ar putea fi cele câteva cauze majore care pot duce la abateri în reglajele unghiurilor direcţiei şi ale suspensiilor. De asemenea, micile denivelări, şine de tramvai, şanţuri, capace de canal care nu sunt la acelaşi nivel cu asfaltul şi alte şocuri mici pot duce, în timp, la dereglaje.
Unul dintre primele semne că unghiurile au fost afectate este scârţâitul roţilor pe viraje, chiar şi la viteze reduse, precum sub 40 km/h. Acel sunet este cauzat de faptul că anvelopele nu mai calcă pe traseele calculate de producător şi care asigură o rulare corespunzătoare.
E ca şi cum una dintre roţi ar merge pe o traiectorie diferită decât cea calculată, mai strânsă sau mai largă în funcţie de situaţie.
O altă consecinţă este descentrarea volanului. Astfel, dacă acesta nu stă drept ci defazat chiar şi cu câteva grade, atunci cel mai probabil există un dereglaj pe partea de direcţie.
Nu în ultimul rând, dereglajele au ca şi consecinţă uzura prematură, sau inegală, a pneurilor. Totodată, motorul va trebui să depună un efort mai mare pentru a propulsa maşina şi, evident, veţi observa că şi consumul de carburant va creşte.
Dar trebuie să ţineţi cont că nu doar unghiurile de pe puntea faţă necesită reglaje. Dacă în trecut majoritatea maşinilor aveau punţi rigide sau semiindependente pe spate, la ora actuală sunt din ce în ce mai multe autoturisme dotate cu suspensii independente. Prin urmare, şi acestea trebuie verificate şi reglate periodic. Chiar dacă la prima vedere nu va fi uşor să sesizaţi diferenţele, în momentul în care se vor vedea va fi destul de târziu şi vă va costa un set de anvelope.
În principal, sunt trei unghiuri care se pot regla la o maşină: cel de cădere, cel de convergenţă şi cel de fugă.
Unghiul de cădere mai este denumit şi unghi de înclinare întrucât este cel pe care îl face roata cu asfaltul atunci când maşina staţionează cu roţile drepte. Dacă roata este înclinată spre interior sau exterior, anvelopa nu va mai călca perpendicular pe sol şi, prin urmare, se va reduce pata de ceea ce va duce la o aderenţă mai mică iar consecinţele sunt instabilitatea pe viraje, lungirea distanţelor de frânare şi uzarea inegală a anvelopelor.
Unghiul de convergenţă mai este denumit şi de paralelism. Acesta este cel format de planurile prelungite ale roţilor. Dacă distanţa dintre partea din faţă a roţilor este mai mică decât cea din spate, avem de a face cu un unghi închis, specific maşinilor cu propulsie (tracţiune spate). Dar, dacă distanţa din faţă este mai mare decât cea din spate, avem de a face cu un unghi deschis, specific maşinilor cu tracţiune faţă.
Unghiul de fugă este cel mai greu de detectat şi poate fi rectificat prin înlocuiri de piese. Acesta reprezintă înclinarea axului de rotire a roţilor în plan orizontal atunci când este acţionat de sistemul de direcţie. Dacă este corect, va permite rotirea uşoară a volanului şi revenirea rapidă a roţilor pe aliniament, la ieşirea dintr-un viraj.
De asemenea, la maşinile dotate cu suspensii independente pe puntea spate, se pot efectua reglaje şi, în special, pentru unghiul de cădere.
Dar dacă ţineţi cont de semnele amintite mai sus şi faceţi şi o verificare cel puţin anuală dacă nu la schimbarea de anvelope de sezon (vară/iarnă/all season), veţi economisi mai mult pe partea de anvelope.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro