Pandemia şi explozia cererii pentru animalele de companie: Românii au cheltuit anul trecut peste 3 mld. lei pe hrană şi alte produse pentru prietenii necuvântători. Piaţa a crescut cu peste 23% în 2020 şi îşi menţine ritmul
Piaţa de hrană pentru animale de companie şi de alte produse adiacente a sărit anul trecut pentru prima dată pragul de 3 mld. lei, după un galop de circa 23% în pandemie, un an atipic în care oamenii au stat tot mai mult acasă şi au decis în număr mare să aibă un prieten necuvântător.
Piaţa de hrană pentru animale de companie şi de alte produse adiacente a sărit anul trecut pentru prima dată pragul de 3 mld. lei, după un galop de circa 23% în pandemie, un an atipic în care oamenii au stat tot mai mult acasă şi au decis în număr mare să aibă un prieten necuvântător.
Această piaţă se afla deja pe un trend ascendent de mai mulţi ani, trend ce se va menţine şi în 2020, când vânzările totale - hrană şi alte bunuri – ar urma să sară de 3,6 mld. lei. Mai exact, în perioada 2015-2021 vânzările de profil aproape se vor fi triplat.
Evoluţia bună vine şi în contextul în care în România “moda” animalelor de companie a apărut mai târziu, însă odată cu creşterea puterii de cumpărare şi cu călătoriile către Vest, numărul persoanelor care cumpără sau adoptă un pet a crescut.
Pandemia a venit doar să accelereze acest trend.
Potrivit FEDIAF (European Pet Food Industry Federation), România avea la final de 2019, fix înainte de pandemie, 4,1 milioane de câini, 4,3 milioane de pisici şi 280.000 de păsări ca animale de companie.
Asta înseamnă că aproape 50% din gospodăriile româneşti au cel puţin un câine ca animal de companie, iar 50% cel puţin o pisică. Este posibil ca o gospodările să aibă ambele pet-uri, însă este cert că cifrele sunt în creştere pentru ambele categorii.
„Tot mai multe familii adoptă animale de companie, mai ales câini“, spunea anul trecut Leszek Wacirz, country manager Nestle România. El făcea referire la faptul că în acea perioadă în care oamenii a trebuit să stea acasă mai mult, românii, dar nu numai, au decis să aibă un prieten necuvântător alături.
Orientarea mai degrabă către câini a venit în contextul în care libertatea de mişcare a fost limitată de către autorităţile care au vrut să împiedice astfel răspândirea virusului. Astfel, motivele pentru care românii şi cetăţenii celor mai multe ţări din lume aveau voie să iasă erau cumpărăturile de strictă necesitate, activităţile sportive şi plimbarea animalelor de companie, adică a câinilor.
În acest context, mai multe publicaţii internaţionale au numit 2020 ca anul animalului de companie (Year of the Pet).
Pe piaţa locală a produselor pentru prieteni necuvântători, jocurile sunt făcute de companii străine, este vorba de Mars (cu branduri precum Whiskas), Nestlé (Purina), Royal Canin, Kaufland şi Maravet, conform companiei de cercetare de piaţă Euromonitor. Royal Canin este deţinut tot de grupul Mars, dar este operat separat. În ceea ce priveşte retailerul german Kaufland, prezenţa în top este justificată de faptul că nemţii au mărci private pe acest segment.
Maravet, ocupantul locului cinci în piaţă, este un distribuitor de medicamente şi produse veterinare deţinut de grupul american Henry Schein. Iniţial însă, a fost o afacere românească, un business antreprenorial în acţionariatul căruia americanii au intrat în 2015 iniţial.
Produsele destinate animalelor de companie sunt vândute în farmacii specializate, în hipermarketuri şi supermarketuri şi în pet-shop-uri. Pe piaţa pet-shop-urilor, liderul detaşat este Animax care se luptă în special cu magazinele mici, de bloc. Există însă şi alte reţele de astfel de magazine, deşi de mai mici dimensiuni, precum Zoomania.
Pe această nişă au început să se dezvolte în ultimii ani şi afacerile online care prind teren.
“Pandemia de Covid-19 a schimbat modul în care consumatorii fac cumpărături. În Europa, ei au început să cumpere tot mai mult hrană pentru animale de pe internet”, spun analiştii Euromonitor. În România acest canal avea anul trecut o cotă de piaţă de puţin sub 10%, însă există o creştere vizibilă de la doar 3,5% în 2015. Mai mult, datele Euromonitor arată că trendul ascendent se va menţine.
Jucătorii din online sunt atât cei care activează doar în acest segment, dar şi cei omnichannel precum liderul Animax.
Antreprenorul Cristian Ludovic Pop a lansat businessul Animax în 1998 axându-se pe distribuţie, iar după trei ani a deschis şi primul magazin, într-o perioadă în care moda animalelor de companie era doar de apanajul Occidentului. Compania s-a dezvoltat însă apoi an de an, acoperind cele mai mari oraşe ale ţării cu magazine amplasate în special în malluri, centre comerciale şi în galeriile hipermarketurilor. Acum sunt peste 100 de unităţi, iar businessul se află în portofoliul fondului de investiţii Rohatyn din 2018.
Începutul a fost dificil în contextul în care „înainte de ‘90 o astfel de afacere era de neconceput iar după Revoluţie consumul se centra pe lucrurile care ne lipsiseră cel mai mult, respectiv televizoare, blugi“, spunea în 2013 un manager al reţelei Animax, într-unul dintre puţinele interviuri acordate de companie.
Piaţa hranei şi a accesoriilor pentru animale era mult subdezvoltată în acel moment şi provocarea consta în a-i convinge pe oameni că acest concept de one-stop shop nu li se aplică doar lor ci este valabil şi în cazul animalelor. Acum, lucrurile arată cu totul altfel.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro