Peste 80% dintre angajatorii din România intenţionează să crească salariile în 2025, cu 6-10%; o treime dintre angajaţi spun că majorările ar trebui să depăşească 20%
Peste 80% dintre angajatorii din România intenţionează să crească salariile în 2025, iar în majoritatea cazurilor acestea vor fi mai mari cu 6% până la 10%, arată Randstad Romania HR Trends 2025, cercetare de piaţă realizată de compania de resurse umane Randstad România.
„Raportul Randstad Romania HR Trends 2025 surprinde aşteptările mediului de afaceri pentru anul 2025 şi cele mai importante provocări şi tendinţe la nivel de resurse umane în rândul companiilor prezente pe piaţa locală. Viitorul pieţei muncii din România va fi definit de un echilibru între tehnologie, educaţie continuă şi beneficii care adresează atât nevoi profesionale, cât şi personale ale angajaţilor. O concluzie pe care o putem trage este că ne aflăm într-un moment de reconfigurare a viziunii de leadership al echipelor, cu accent pe crearea şi dezvoltarea de ecosisteme care le permit angajaţilor să crească şi să aibă cariera care îi împlineşte", arată Ionuţ Huzu, Director Comercial Randstad România.
Mediul de afaceri priveşte anul 2025 cu optimism moderat, 43% dintre companii anticipând o creştere a veniturilor (faţă de 41% anul trecut), în timp ce 10% estimează scăderea acestora (comparativ cu 4% în 2024).
În acelaşi timp, 63% din respondenţii care se aşteaptă la o creştere a vânzărilor spun că aceasta va fi între 4 şi 10% în acest an.
Datele din România subliniază diferenţe semnificative faţă de Republica Cehă, unde doar aproximativ o treime din reprezentanţii mediului de afaceri se aşteaptă la o creştere a veniturilor, în vreme ce în Ungaria jumătate din angajatori sunt optimişti cu privire la acest indicator.
Pe piaţa locală, 82% dintre angajatori spun că intenţionează să crească salariile în 2025, însă procentul planificat este sub aşteptările angajaţilor. Marja medie a creşterilor salariale este de 6-10%, în vreme ce, conform unui sondaj realizat de Randstad România în social media, 37% dintre angajaţi consideră că ar trebui să depăşească 20%.
Doar 1% dintre angajatori sunt dispuşi să ofere astfel de creşteri semnificative. Consultanţii sunt de părere că decalajul dintre ceea ce oferă angajatorii şi ceea ce aşteaptă angajaţii este o problemă structurală a pieţei muncii care poate duce la o creştere a fluctuaţiei de personal şi la dificultăţi în retenţia talentelor. De aceea, analiza Randstad arată că pentru atragerea şi loializarea resurselor umane, creşterile salariale nu sunt suficiente şi trebuie însoţite de beneficii personalizate, oportunităţi de dezvoltare şi flexibilitate în muncă.
În privinţa angajărilor, 34% dintre companii vor să recruteze oameni noi în acest an, în principal datorită creşterii afacerii sau dezvoltării organizaţiei la nivel naţional / internaţional, iar 13% vor opta pentru îngheţarea recrutărilor. Cele mai multe angajări vor fi pentru posturi din vânzări (în creştere cu 10% faţă de anul trecut), inginerie, suport clienţi şi IT sau posturi cu responsabilităţi operaţionale.
Principalele piedici în recrutare sunt şi în acest an aşteptările salariale ridicate ale candidaţilor (deşi în scădere cu 8% faţă de 2024) şi lipsa experienţei relevante de lucru în industria în care aplică.
Sectorul IT & telecom, serviciile şi producţia anticipează cele mai multe angajări. De asemenea, domenii precum BSS (Business Support Services) şi imobiliare / construcţii vor continua să îşi extindă echipele, datorită creşterii cererii pentru servicii specializate, respectiv a proiectelor de infrastructură. Există şi sectoare unde angajările vor rămâne stabile sau chiar vor înregistra scăderi (automotive, transport-logistică, servicii financiare).
Producţia şi operaţiunile sunt domeniile unde companiile întâmpină cele mai mari provocări în găsirea de personal calificat. De asemenea, recrutarea pentru departamentele de IT, vânzări şi logistică devine tot mai dificilă, ceea ce generează o concurenţă semnificativă în atragerea de specialişti în aceste domenii. Cu un volum mai mic de angajări estimat pentru departamente de back-office, marketing sau servicii juridice, bătălia pentru talentele din aceste domenii este mai puţin vizibilă.
71% dintre companii consideră că reţelele profesionale online, precum LinkedIn, vor fi cele mai eficiente metode de atragere a candidaţilor în 2025.
Confruntate cu deficitul de talente pe piaţa locală, tot mai multe companii din România îşi îndreaptă atenţia către recrutarea din ţările aflate în curs de dezvoltare. 14% dintre angajatori intenţionează să angajeze muncitori din ţări din lumea a treia pentru poziţii "gulere albastre" / "blue-collar" (lucrători / producţie), în timp ce doar 6% caută specialişti "gulere albe" / "white-collar" (angajaţi birouri) din afara Uniunii Europene. Majoritatea companiilor preferă să recruteze aceşti angajaţi prin agenţii de muncă temporară certificate, indicând o tendinţă de externalizare a procesului de recrutare internaţională.
Urmărește Business Magazin
![](https://cnt.m.ro/c.gif?id=22684577&pid=341)
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro