Care sunt planurile Renovatio pentru piaţa energiei. Grupul este deja cel mai mare jucător pe mobilitatea electrică şi are 2.000 MW în dezvoltare în producţia de energie. Doru Voicu, director de strategie: Pe termen lung, în mod clar consumul va creşte

Autor: Roxana Petrescu Postat la 12 decembrie 2023 109 afişări

Renovatio nu acţionează ca un grup consolidat, acest „brand“ fiind regăsit în mai multe domenii de activitate, toate legate de sectorul ener­getic, după cum spun reprezentanţii entităţii.

 Care sunt planurile Renovatio pentru piaţa energiei. Grupul este deja cel mai mare jucător pe mobilitatea electrică şi are 2.000 MW în dezvoltare în producţia de energie. Doru Voicu, director de strategie: Pe termen lung, în mod clar consumul va creşte

Renovatio activează pe aproape toate segmentele din domeniul energiei, de la faza de dezvoltare şi proiectare a investiţiilor în producţie până la zona de furnizare, eficienţă energetică sau stocare, fiind de asemenea cel mai puternic jucător pe zona de mobilitate electrică  Iar planurile sunt de a continua dezvoltarea pe toate palierele, având în vedere că, deşi provocatoare, piaţa locală încă le propune investitorilor multe oportunităţi de creştere.

Renovatio nu acţionează ca un grup consolidat, acest „brand“ fiind regăsit în mai multe domenii de activitate, toate legate de sectorul ener­getic, după cum spun reprezentanţii entităţii.

„Renovatio activează prin mai multe linii de business, integrând dezvoltarea şi con­struirea proiectelor de energie regene­rabilă în operarea şi mentenanţa acestora, furnizarea pe termen lung a energiei verzi către clienţi, proiecte de eficienţă energe­tică, stocare a energiei, precum şi realizarea şi dezvoltarea primei şi celei mai mari reţele de staţii de încărcare a vehiculelor electrice din România“, spune Doru Voicu, director de strategie al Renovatio. Voicu este unul dintre cei mai cunoscuţi specialişti din domeniul energetic local, printre funcţiile pe care le-a ocu­pat de-a lungul tim­pului fiind şi cea de direc­tor de dezvoltare al CEZ România sau de secretar de stat în Ministe­rului Eco­nomiei în mandatul lui Adriean Videanu.

De exemplu, Renovatio Mobility ope­rează reţeaua E-Charge, fiind prima reţea bazată pe soluţii de încărcare rapidă, dedicată utilizatorilor de vehicule electrice din România, cu 765  de puncte de încăr­care la nivel naţional. Renovatio Solar este o companie ce oferă ser­vicii complete de tip EPC (inginerie, achiziţie şi construire) şi este orga­nizaţia dedicată soluţiilor fo­tovoltaice turn-key personali­zate, cu un portofoliu de puneri în funcţiune de 350 MW până acum. Renovatio Asset Management are ca obiect de activitate ma­nagementul, gestionarea şi operarea parcu­rilor eoliene şi fotovoltaice. RNV Infra­struc­ture este o companie care reuneşte activele opera­ţionale de producţie de energie, dar şi proiectele aflate în diferite faze de dezvoltare. Dintre companiile deţinute de RNV Infrastructure, cea mai importantă este astăzi Electrocentrale Borzeşti, unde sunt concentrate dezvoltări de mai bine de 1.000 MW, inclusiv 10 MW de producţie de hidrogen regenerabil. Iar cea mai mare companie activă sub brandul Renovatio este Renovatio Trading, un business de peste 200 de milioane de euro anul trecut, având 41 de clienţi în portofoliu în acest moment.

Care sunt direcţiile?

Pe fiecare segment, Renovatio are pla­nuri de creştere. „Dacă la sfârşitul anului 2018 aveam participaţii diverse în companii care deţineau peste 500 MW eolieni şi foto­voltaici, astăzi, mai avem doar circa 35 MW în portofoliul propriu, care sunt în faza de producţie şi încă 50 MW în fotovoltaic, care sunt în faza de construcţie, iar în diverse faze de dezvoltare avem până la 2.000 MW“, spune Doru Voicu. Proiectele sunt dez­vol­tate prin companii dedicate de proiect, care nu au alt istoric decât cel al acestor dez­voltări specifice (de tip SPV). „Majoritatea acestor companii de proiect sunt deţinute de Electrocentrale Borzeşti, care este în proprietatea RNV Infrastruc­ture. Viziunea noastră de business este ca în toate proiec­tele pe care le dezvoltăm să atragem parte­neri investiţionali astfel încât să avem pla­nuri solide şi stabile pentru materializarea lor“, detaliază Voicu.

Pentru zona de mobilitate electrică, unul dintre cele mai importante proiecte în­ce­pute în 2023 şi care în 2024 va reprezenta focusul principal al companiei este proiectul cofinanţat din fonduri europene EXPAND-E. Din grantul finanţat de UE, în valoare totală de 70 de milioane de euro, suma de 9,5 milioane de euro revine Ro­mâniei, respectiv E-charge.

„Concret, în cadrul acestui proiect, Renovatio e-charge va instala până la 222 de puncte de încărcare de mare putere, de minimum 150kW, dedicate vehiculelor electrice uşoare şi 20 de puncte de încărcare, cu o putere de minimum 350kW, destinate vehiculelor electrice de transport greu (camioane, autobuze şi autocare), în 53 de locaţii de-a lungul coridoarelor principale ale reţelei TEN-T din România.“

În ceea ce priveşte aria fotovoltaică, Renovatio Solar va finaliza în primul trimestru al anului 2024 unul dintre proiectele sale importante de tip EPC (proiectare, achiziţie şi construire), un parc fotovoltaic de 50 MWp. „În următorul an, Renovatio Solar vizează construirea mai multor parcuri fotovoltaice, totalizând o capacitate contractuală de tip EPC ce va depăşi 100 MWp.“ O serie dintre proiectele de producţie a energiei au legătură cu zona de furnizare, scopul fiind de a atenua dezechilibrele. „Aceste proiecte sunt unul de stocare a energiei, de circa 40 MWh, dar şi unul de generare pe bază de gaze naturale, de 10 MW. Deşi amândouă proiectele pot părea a fi în zona de producţie de energie, rolul lor primar este acela de a atenua anumite cantităţi de dezechilibre, în vederea optimizării costurilor de furnizare către clienţii noştri.“

Speranţa moare ultima

Pe partea de furnizare a energiei, Voicu spune că piaţa dă semne încurajatoare în ceea ce priveşte reluarea contractelor de achiziţie pe termen lung, Renovatio Trading având 60 de contracte de tip PPA semnate pe perioade cuprinse între 5 şi 10 ani. „Este un proces lent de învăţare, există o anumită dinamică de maturizare a acestei nişe de piaţă, care se manifestă la ambele capete şi la vânzători si la cumpărători. Nu în ultimul rând, într-o piaţă aşa de fragilă, cum este cea a PPA-urilor în România, o piaţă în curs de formare, de învăţare, nu trebuie să excludem riscul de reglementare.“ Piaţa în sine este în acest moment destul de complicată, mai ales sectorul a redevenit reglementat până în 2025 odată cu plafonarea preţului la energie. Dar sunt şi alte probleme.

„Întrevăd în continuare probleme în zona de întărire a reţelei, atât la nivel de costuri, cât şi la nivelul specific al proiectelor de întărire derulate de Transelectrica. La fel, încă mai sunt probleme şi în ceea ce priveşte legislaţia legată de garanţiile de origine, care ar ajuta mult la bancabilitatea şi finanţarea proiectelor, ar mai fi de relansat adevărata piaţă liberalizată, care funcţiona destul de bine în România. De asemenea, ar trebui să avem reglementări specifice pentru unităţile de stocare şi posibilitatea de a face centrale virtuale, dar să nu ne pierdem speranţele de mai bine.“

Iar una dintre speranţe este legată chiar de evoluţia consumului de energie, un indicator esenţial pentru orice plan de a investi în producţie. „Pe termen lung, prin integrarea transportului electric, electrificarea încălzirii locuinţelor şi producţia de hidrogen regenerabil, în mod clar consumul va creşte, nu doar în România ci şi în regiune. În acest scenariu de creştere, nu ar fi rău să ne păstrăm statutul de net exportator de energie, aşa cum am fost de două decenii în regiune“, mai spune Doru Voicu.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.