Povestea mai multor medici din România care au început o afacere profitabilă dintr-o nevoie personală

Autor: Alexandra Matei Postat la 26 octombrie 2023 224 afişări

Câţiva medici români au ajuns să facă business plecând de la o nevoie personală, aceea de a găsi costumul medical potrivit. Ambiţia lor şi-a spus cuvântul atunci când au ales să producă în ţară costumele medicale pe care le-au desenat pe hârtie, pentru ca mai apoi să poarte – atât ei, cât şi colegii lor de breaslă – o uniformă cu eticheta „Made in Romania”.

Un business în zona de producţie de îmbrăcăminte ar putea fi visul oricărui student la arte sau al unui antreprenor cu viziune în zona de design, care a studiat câte ceva despre acest domeniu şi care poate încă din copilărie îşi imagina cum va deschide, la un moment dat, propriul atelier. Însă, atunci când vorbim despre producţia de îmbrăcăminte medicală şi de afaceri începute chiar de medici din dorinţa de a purta ceva altfel în timpul gărzilor lungi, tabloul capătă o altă imagine.

Aceasta este povestea a câţiva medici români care au ajuns să facă business plecând de la o nevoie personală, aceea de a găsi halatul, scrub-ul sau costumul medical potrivit. Ambiţia lor şi-a spus cuvântul atunci când au ales să producă în ţară costumele medicale pe care le-au desenat pe hârtie, pentru ca mai apoi să poarte – atât ei, cât şi colegii lor de breaslă – o uniformă cu eticheta „Made in Romania”.

Mamă-croitor + fiică-medic = antreprenoare

Un exemplu în acest sens este Denisa Botaş, medic rezident, cu specialitatea radiologie şi imagistică medicală, care a pus bazele proiectului Dr. Bla Scrubs alături de mama sa, de profesie croitor, în 2021. Astăzi, cele două produc uniforme medicale personalizate într-un atelier din Râşnov.

„A pornit dintr-o întâmplare, nu ne-am gândit sub nicio formă că vom da naştere unui business. Mama mea are propriul ei atelier de croitorie de foarte mult timp şi mi-a făcut întotdeauna haine după măsurile mele, care au fost foarte apreciate de cei din jur. În momentul în care am terminat Facultatea de Medicină şi am început rezidenţiatul, mi-am dat seama că voi sta destul de mult timp în spital şi voi avea nevoie de o uniformă confortabilă, care să se şi aşeze bine pe mine. Pe piaţă erau la acel moment doar uniforme basic, aşa că am rugat-o pe mama mea să îmi facă o uniformă”, a povestit ea.

Aşa a început povestea Dr. Bla Scrubs, un business de familie ce are la bază nevoia unui medic aflat la început de drum, care fără să îşi dea seama s-a transformat, odată cu apariţia acestui proiect, în antreprenor.

De la prima uniformă creată şi până la tranformarea acestei nevoi într-un business a mai fost doar un pas. Odată postate pe reţelele de socializare, costumele realizate de mama Denisei Botaş au fost solicitate de mai mulţi oameni din comunitatea ei, aşa că cele două au hotărât să dezvolte un business.

„Avem câteva modele standard care pot fi modificate la cerinţa clientei. Ne bazăm foarte mult pe realizarea uniformelor după măsurile fiecărei cliente. Avem şi partea de broderie personalizată, putem broda numele clinicii sau o ilustraţie specială”, a mai spus Denisa Botaş.

„Medicina şi antreprenoriatul se îmbină destul de greu, având în vedere că nu am foarte mult timp liber la dispoziţie. Însă, nu am fost niciodată genul de persoană care să se focuseze pe un singur lucru, pentru că intervine monotonia sau plictiseala, aşa că am nevoie şi de ceva creativ.”

Denisa Botaş, medic rezident, cu specialitatea radiologie şi imagistică medicală, cofondatoare a Dr. Bla Scrubs


În prezent, există şase modele de bluze de spital, un model de halat şi două modele de pantaloni, iar toate piesele pot fi personalizate. Piesele se vând separat, iar cel mai achiziţionat produs, subliniază antreprenoarea, este bluza japanese tulip, o tunică de inspiraţie japoneză cu nasturi în partea din faţă.

Uniformele medicale produse în atelierul din Râşnov sunt gândite exclusiv pentru femei şi se vând doar online. „Producem doar pentru femei momentan, dar anul acesta ne propunem să lansăm şi colecţia pentru bărbaţi”, a adăugat ea. În prezent, toate uniformele ce poartă eticheta Dr. Bla Scrubs sunt realizate după măsurile clientelor.

În principiu, clienţii Dr. Bla Scrubs sunt persoane fizice, atât din domeniul medical – asistente sau medici, cât şi din domeniul de beauty şi wellness. Au fost realizate, totodată, şi uniforme pentru clinici, însă într-un număr mai mic. Cei mai mulţi clienţi sunt din Bucureşti şi Timişoara.

Bluzele din portofoliul Dr. Bla Scrubs costă între 260 de lei şi 300 de lei, în timp ce o pereche de pantaloni costă la 180 de lei, iar în funcţie de personalizarea dorită de fiecare client în parte preţul poate să mai crească. Costumele medicale sunt făcute din bumbac, poliester şi elastan, iar materia primă este luată exclusiv din România, susţine cofondatoarea.

În cinci ani de zile, Denisa Botaş îşi doreşte să deschidă şi un magazin fizic în Bucureşti. Deşi medicina este un domeniu solicitant, care se îmbină destul de greu cu antreprenoriatul, ea spune că prin proiectul Dr. Bla Scrubs îşi hrăneşte acea latură creativă pe care a avut-o întotdeauna şi reuşeşte, astfel, să evite monotonia şi plictiseala.

„Medicina şi antreprenoriatul se îmbină destul de greu, având în vedere că nu am foarte mult timp liber la dispoziţie. Însă nu am fost niciodată genul de persoană care să se focuseze pe un singur lucru, pentru că intervine monotonia sau plictiseala, aşa că am nevoie şi de ceva creativ”, a mai adăugat cofondatoarea businessului Dr. Bla Scrubs.

Antreprenoriat printre gărzi

O poveste similară o are şi brandul de costume medicale Scrubio, care s-a născut anul trecut, din nevoia pe care Mihnea Şerban şi Cătălin Caraenache, doi medici din Bucureşti, au identificat-o în cariera lor. Dorinţa de a îmbrăca scrub-ul perfect şi-a făcut simţită prezenţa şi în cazul lor. Timp de un an, cei doi medici au făcut teste pentru a ajunge la produsul final, astfel încât să îmbine materialul potrivit şi să răspundă tuturor nevoilor medicilor, mai ales în situaţiile în care aceştia sunt de gardă şi nu au timp să îşi schimbe îmbrăcămintea.

În prezent, costumele medicale produse sub brandul Scrubio sunt realizate de către două fabrici cu care cei doi antreprenori colaborează, una în Ploieşti şi una în Bucureşti.

Piaţa costumelor medicale cu eticheta „Made in Romania”, spune Mihnea Şerban, unul dintre cei doi fondatori ai Scrubio, este una destul de competitivă, chiar dacă este la început, iar bătălia cu marii jucători din domeniul textilelor, dar şi din alte domenii, este greu de dus.

„Este o provocare să găseşti clienţi într-o piaţă care, deşi este la început, este destul de competitivă. Nu mă refer neapărat la produs, ci la reach – e greu să putem ajunge la clienţi, pentru că astăzi se face marketing pe absolut orice, iar micilor jucători le este greu să ţină pasul”, a adăugat cofondatorul Scrubio.

Portofoliul Scrubio este format din două modele de costume, unul de damă şi unul bărbătesc. Mihnea Şerban mai spune că businessul lucrează cu un stoc mic, iar produsele pentru clienţii din zona de B2B sunt făcute la comandă. „Nu ţinem stocuri foarte mari pentru că mizăm pe ideea de sustenabilitate în business”, a mai spus el.

Costumele medicale din portofoliul Scrubio au un preţ mediu de 350 de lei şi se vând pe site-ul propriu sau prin intermediul platformei eMAG. Până în prezent, sub brandul Scrubio au fost create circa 500 de costume medicale în cele două fabrici colaboratoare, menţionează acesta.

O piaţă în creştere

Denisa Botaş şi Mihnea Şerban sunt doar doi dintre curajoşii care au pornit businessuri în domeniul producţiei de costume medicale. Însă lista poate continua, căci în această piaţă au apărut de-a lungul timpului şi alte branduri care îşi propun acelaşi lucru – să creeze scrub-ul medical perfect.

Printre acestea se numără brandul PearlMed, pornit la Brăila în urmă cu un an, din dorinţa unui medic rezident de a purta ceva diferit. Aceasta visa încă din facultate la un halat mai elegant, pe care însă nu l-a găsit niciodată, aşa că s-a hotărât să îl creeze.

Lista continuă şi cu alte branduri de scrub-uri medicale ce poartă cu mândrie eticheta „Made in Romania”, precum Dr. în Uniformă, un proiect pornit în urmă cu patru ani de o echipă de antreprenori români, care a ajuns la afaceri de 6,4 mil. lei în 2022 din producţia de uniforme medicale.    ■

„Piaţa costumelor medicale cu eticheta Made in Romania este una destul de competitivă, chiar dacă este la început, iar bătălia cu marii jucători din domeniul textilelor, dar şi din alte domenii, este greu de dus. Este o provocare să găseşti clienţi. Nu mă refer neapărat la produs, ci la reach – e greu să putem ajunge la clienţi, pentru că astăzi se face marketing pe absolut orice, iar micilor jucători le este greu să ţină pasul.”

Mihnea Şerban, unul dintre cei doi fondatori ai Scrubio

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.